Avsnitt 30: Många fiskar i vattnet

I veckans avsnitt handlar det mycket om Fisker, det nygamla bilföretaget som har gått och blivit helelektriskt och hoppas på storsuccé, Peter och Christoffer är inte lika säkra på det. Med många bilar på gång och en som knappt lanserats och fortfarande stora problem med det alla har problem med, kan dom verkligen lyckas? Dessutom har Sveriges mest registrerande elbil i juli också blivit provkörd av Christoffer och han är väl mäkta imponerad av bilen. Inte nog med ett svagt intresse så blev han bärgad också, himla otur. Detta, och mer därtill, i veckans avsnitt av Elbilsveckan.

Det är intressant med bilar som i huvudsak är bra, men har NÅGON grej som ägaren retar sig på varje gång hen sätter sig i bilen. Som BYD Atto 3 som, enligt avsnittet, signalerar varningar till höger och vänster i vissa situationer.

Jag hade en Nissan Leaf 2019 som var bra, men varje gång man satte sig skulle man godkänna integritetsinställningar. Samt stänga stänga av en synnerligen störande fotgängarvarning. Förstörde halva värdet med den bilen. Mest psykologiskt, och andra kanske inte brydde sig. Vi är olika.

Det var nog så i Ariyan också – att det inte gick att stänga av varningen i navigatorn, osäker om det var integritet eller om det var att en skulle vara uppmärksam. Irriterande oavsett.

Men framförallt, välkommen till forumet!

1 gillning

Jag stör mig på att jag varje gång måste godkänna att min Enyaq är i online-läge.
Jag vill inte behöva göra något annat än att välja riktning när jag ska köra iväg.

1 gillning

Det är irriterande, men det som irriterar mig mest med vår ID 4 är hur illa det fungerar med profiler.

Jag och frugan satte upp varsin profil och tänkte att vi skulle kunna använda funktionerna i appen oavsett vem som har kört senast. Men icke!

När jag hade varit inloggad, så kunde hon t ex inte se batterinivån eller aktivera klimatanläggningen. Så det slutade med att vi skippade det där med profiler helt och använder nu enbart en.

Kan bara instämma att det man mest oroar sig för när man byter bil är att tappa funktioner som man tagit för givet eller få nya som man avskyr. I mitt eget fall så bytte jag en Renault Zoe (som jag gillade) mot en nyare modell som dels har 0 stjärnor i euro NCAP men även envisas att låsa/låsa upp när jag rör mig nära bilen samt att man plockade bort knappen på nyckeln för att öppna laddluckan. Så nu måste jag in i bilen varje gång jag skall ladda på uppfarten. Och ibland även när jag skall koppla loss laddaren. Hur tänkte dom här eller har jag bara missat hur man ändrar detta på den nya modellen?

Ja att WV inte stödjer några som helst funktioner för sub-användare är ju bara provocerande.