Avsnitt 32: Volvo vs Tesla

Veckans avsnitt av Elbilsveckan är lite stökigt då Christoffer är precis hemkommen efter en resa och Peter har haft fullt upp med… att beställa en bil? Frågorna hopar sig direkt men först svarar duon på några lyssnarfrågor gällande batteriförvärmning och varför podden innehåller så mycket Tesla. Det blir prat om Volvo C40 som verkar ha blivit en riktigt dra deal nu och Christoffer öppnar upp för möjligheten att avbeställa sin EX30 om inte en viss funktion finns. Dessutom har Nio slagit på stort och öppnat nytt i city.

1 gillning

Vi pratar om hur C40 med det större batteriet är billigare än det med mindre batteriet vid köp av Core-varianten och att det måste vara något fel.

Men det verkar inte vara det utan en del av en kampnj: https://www.volvocars.com/se/erbjudanden/kampanjpris-volvo-c40-recharge-extended-range-core-special-edition-63127

Gissade direkt på Tesla modell Y (sr) när Peter nämnde att han köpt en bil, kanske hjälpt av rubriken på avsnittet :slight_smile:
Tycker det är helt rätt val, prisvärd, imponerande snabb leverans, och mkt intressant bil. Ser fram mot många videos med den.
Ångrar själv att jag inte har en Tesla istället för den MG5 som jag sitter “fast” med i leasingavtal 2år till…
Får trösta mig med att en Tesla hade varit mkt dyrare i alla avseenden…

1 gillning

Tessela kan du numera kalla dig

@Esse jag är i chock… inte besviken… Men uppgiven.

Men är du arg? Jag kan inte hantera alla känslor på en och samma gång! :grinning:

Vääääälkommen till forumet @pellemobil!

1 gillning

Du har säkert dina anledningar… Men inget en arbetare som mig förstår…

1 gillning

Finns väl inte allt för många val med kort leveranstid och man har någon typ av minimumkrav på det man införskaffar? Model Y är säkert en bra arbetshäst för ändamålet, så får vi se om du får din Audi så småningom och hur du agerar då. Lycka Till!

Ja är det något jag hoppas Tesla influerar branschen med är det vettiga leveranstider.

Välkommen till forumet :slight_smile:

1 gillning

Heja PeterE…
så kul å höra… :star_struck:

1 gillning

För oss som inte springer runt och köper teslor hur som helst så har iallafall Volvo pilot assist på EX30, man höll dock med om att det var otydligt på hemsidan :man_shrugging:

2 gillningar

Från vilket paket? :slight_smile:

Det frågade jag inte :man_shrugging:

Det finns Pilot assist redan i Core utförande men från Plus har du filbytar assistansen inkluderad.
Håller med om att det är lite otydligt på sidan.

Trevligt nytt poddavsnitt som vanligt :slightly_smiling_face:

Nu har jag fått svar i från Volvo. Pilot Assist ingår i Plus och Ultimate. Inte Core. De kommer att uppdatera konfiguratorn.

Tesslapodden heter numera “Bilar med sladd” https://bilarmedsladd.se/

“numera” :slight_smile: Men ja, helt korrekt :slight_smile:

Men viktigare, väääääälkommen till forumet!