Avsnitt 34: Bättre än Tesla, lyxigare än Audi och billigare än Volvo

I veckans avsnitt så behöver Christoffer och Peter hjälp att dissikera allt som hänt under veckan och Kristofer Rask från Allt om elbil får ställa upp. Vi svarar på en fråga som dykt upp på forumet men går snabbt vidare till den stora nyheten för helgen: Nya Tesla Model 3 har visats upp. Dessutom har killarna varit i Tyskland och kollat in nya Audi Q6 och Peter och Christoffer har haft möjlighet att köra Zeekr 001 för första gången. Kristofer har sedan tidigare kört bilen och man går igenom bilens positiva och negativa delar. Oj, vilken vecka!

Tack Kristofer för att du var med, besök världens bästa nyhetssida om elbilar: https://alltomelbil.se

Prova på reklamfri version av Elbilsveckan: Acast+ - *.

1 gillning

Jag får börja med att tacka för ytterligare ett kanonavsnitt!
Tycker att avsnitten blir extra bra när hela dansbandet är samlat.

Jag blev ombedd att lägga ut texten här istället för i mailkonversation med hr Esse så här kommer mina tankar som dagens avsnitt väckte hos undertecknad.

Framför allt handlar det om Zeekr 001 och vem som kan tänkas köpa en sådan bil?
Det blev uppenbart i avsnittet att vi alla har lite olika bevekelsegrunder när vi skall välja bil.

Jag är nog en rätt typisk svensk medelklass man med hustru och två ungar i äldre tonåren. Bor i ett hus på landet, hälsar på släkt och vänner med jämna mellanrum. Gillar jakt och fiske och pendlar med bilen till jobbet. Vi har två bilar i hushållet men “min” bil är den som oftast används för gemensamma resor.
Jag kör normalt 3-3500 mil per år men oftast blir det inte mer än 10-15 mil per dag.
Eftersom jag bor i slutet av en synnerligen kuperad grusväg med tveksam vinterväghållning är 4WD i princip ett måste för att vara säker på att komma hem även vintertid. Dragkrok är ett måste både för släpet och för att jag trailar båten (som också behöver kunna sjösättas på naturramper).

Innan jag blev med elbil så körde jag en massa olika kombi med 4WD, har haft några Audi Avant Quattro, V70 AWD, Passat Alltrack etc. Emblemet på fronten är rätt ointressant för mig, jag vill ha en bekväm bil för vardagspendlandet, tillräckligt rymlig för att få plats med familj och lite packning för en och annan semesterresa. Dessutom behöver jag som sagt dragkrok (med dragvikt på ca 1500 kg) och 4WD.
Jag har inget behov av en hög suv eller att grannarna ( i den mån sådana finns på landet) skall kasta avundsjuka blickar på mitt vrålåk.

När jag bestämde mig för att det var dags att skaffa elbil blev allt helt plötsligt lite mer komplicerat. Med kravspecen ovan var det inte helt rätt att hitta en lämplig bil.
Tesla föll bort på mina komfortkrav och i övrigt hittade jag en del suvar som funkade även om jag inte anser mig ha ett behov av någon suv.
I slutändan blev det en fullutrustad C40 som funkar men med en del kompromisser. Sonen klagar på låg takhöjd och den praktiska räckvidden är lite i minsta laget men på det stora hela är jag nöjd med bilen.

Zeekr 001 känns intressant eftersom den verkar fylla min kravspec utan att kosta skjortan. I dagsläget är det några frågetecken som behöver rätas ut innan jag slår till på en Zeekr. Det första handlar om eftermarknad och service, jag behöver känna att det finns en organsiation som serva mig även efter att jag mottagit bilen. Jag behöver också få en finasieringen som ger mig ett bekymmersfritt ägande utan att jag skall ta restvärdesrisk i ett relativt okänt nytt märke.
Det tredje som jag väntar på är en bekräftelse på att förarssistanssystemen funkar bra utan en fullständig kakafoni av ljudeffekter.
Ett annat alternativ skulle kunna vara en ID7 kombi med 4WD men när jag kan få leverans på en sådan återstår att se. Misstänker också att den kan bli dyrare än vad Zeekr är med motsvarande utrustning.
Någon annan vettig bil har jag inte sett eller hört talas om men kanske har jag missat något.
Vilka alternativ har jag missat?
Skall kanske tillägga att jag under senaste året laddat mer än 95% av alla laddningar på den egna uppfarten och att mindre än 5% av de avverkade milen skett med mer än två personer i bilen.

Vänligen,
Henrik

1 gillning

Hej Henrik! Tack för det :slight_smile:

Just körassistanssystemet är helt klart något som skall bli spännande att få testa ute i det fria framöver.

Service-organisationen däremot tror jag kommer klarna rätt omgående, fick känslan av att de var i slutförhandlingar om det nu.

1 gillning

Tror inte du är ensam om att ha dessa tankar och därför tror jag 001 kommer göra succé här i Norden, ingen annan tillverkare har brytt sig om att leverera den här typen av produkt :slight_smile: Finansiering tror jag skulle komma 18/9, min gissning är att service-delen kommer komma däromkring också. Tills båda dessa delar är presenterade tycker jag det är helt rätt i att inte förboka bilen. Dom hade flera bilar på gång till Sverige så leveranser kommer nog inte vara ett problem :slight_smile:

2 gillningar

Tecknade mig för en MG5 för knappt 1 år sedan, har väl lite ångrat mig redan. Skulle gärna se en Tesla modell 3 på uppfarten istället. Dock är de ju inte i samma prisklass…
Så dök nu zeekr 001 upp, och jag är såld, uppfyller alla önskemål :slight_smile:
Riktigt snygg och all teknik inkluderad, får även dra riktigt mycket.
Ska bli spännande att följa alla tester och recensioner som kommer på den.
Ser oxå fram mot Peters videos ang Teslan, den borde väl närma sig leverans snart?

1 gillning

Väldigt nära leverans nu!

1 gillning

För ett antal år sedan var som bekant kombin en självklar bil i många svenska hushåll. Trots att trenderna under senare år gjort att allt fler valt en SUV ser nog behoven för en svensk “normalfamilj” fortfarande rätt lika ut.

En sak som däremot har ändrat sig markant är hur snabbt nya bilmodeller blir gamla, när jag för knappt ett år sedan fick min C40 kändes den relativt modern (även om den baseras på en ICE plattform). Bilen har så klart inte blivit märkbart sämre under ett år men utvecklingen går numera så snabbt att det känns som att när nya bilmodeller presenteras har de nästan hunnit bli gamla innan de faktiskt kan levereras.
Tror att detta på sikt också kommer att påverka hur vi ser på vårt bilägande, för tio år sedan höll en bilmodell i ett antal år innan den började kännas till åren. Numera är det väl bara Tesla som kommer undan med en facelift med jämna mellanrum.

Detta var en av anledningarna till att jag valde att skaffa bil via Care by Volvo med tre månaders uppsägningstid. Jag var inte säker på att C40 var rätt bil för mig och ville kunna avsluta prenumerationen om jag hittade en “bättre” bil.

Tidigare har jag antingen haft tjänstebil eller köpt en par år gammal bil som jag ägt ett par år vilket kännts helt OK. När nu utvecklingen går så snabbt som den gör känns det mer intressant än tidigare med prenumarationstjänster där man kör bilen under 1-2 år innan man byter. Att det inte är det sundaste rent finansiellt är såklart uppenbart men frågan är om vi är på väg att se på bilen på samma sätt som vi ser på datorer eller våra mobiltelefoner. Numera är infotainment system och förarassistanssystem en både viktig och central del i vårt val av bilmodell, dessa kräver både OTA uppdateringar och tillräcklig processorkraft för att kunna hantera de nya uppdateringarna. Innebär detta att den tekniska livslängden på våra bilar är på väg att bli lika kort som på hemelektronik och vad får det för konsekvenser?

Ledsen för ett spretigt inlägg men det är många funderingar som snurrar runt i skallen :crazy_face:

//Henrik

Zeekr 001 verkar bocka av allt utom ett ordentligt bagage. Jag saknar verkligen riktiga kombibilar och väntar med spänning på ID7.
Vi är 5 i familjen och åker på veckolånga semestrar med tält, skidor, scoutläger mm. Förut hade jag en Peugeot 307SW och den svalde allt.
Nu kör jag Enyaq (ett av el-suv-världens största bagage) och den är ett skämt i jämförelse.

Jag är 100% säker på att det är en myt att “alla vill ha SUV”. Alla köper SUV för att det är det enda som finns om man vill ha något bagage alls.

Tyvärr är bagaget på Zeekr för litet pga taket och onödigt stort benutrymme i baksätet. :slightly_frowning_face:

Det blir en bra taxibil med stort utrymme i baksätet!

Tror att du har helt rätt, behovet av en kombi har inte minskat hos den svenska befolkningen bara för att trenden just nu säger SUV.

För egen del kommer jag att klara mig med bagaget på en Zeekr 001 men då har jag egentligen aldrig haft behov av en riktigt stor kombi

Förstår inte djungeln med klonade märken i Kina, känns som gamla British Leyland med badge engineering men att moderna produktionsmetoder gör att man kan ändra mer än grillen! Tycker inte det tilltalar mig. Vi har ju VW-gruppens kloner redan som förvirrar

Håller med, dock får vi acceptera att bilarna blivit alldeles för dyra om man skulle utvecklat en plattform för varje modell. Både plånbok och miljö vinner på badge engineering.

1 gillning