Avsnitt 37: Polestar Manspreader

I veckans avsnitt så berättar Peter och Christoffer om den första provkörningen av Zeekr X… Eller ja, dom pratar om bilen eftersom själva körningen inte är något man får prata om än. Peter har en Polestar 2 på parkeringen och har lite intryck och åsikter om den samt att det, återigen, snackas snabbladdning och stationer. Finns Plug & Charge verkligen? Är det absolut viktigaste för många elbilsköpare att det är lätt att ladda publikt? Det finns delade meningar om saken. Det behöver också förtydligas vissa saker från förra veckans podd då en viss doktor ansåg att allt som sas inte var helt korrekt men var så verkligen fallet? Allt detta och mycket mer i veckans avsnitt av Elbilsveckan Podcast!

Prova på reklamfri version av Elbilsveckan: Acast+ - *.

1 gillning

Gullins genomgång utan körintryck här:

och min:

1 gillning

Som P2-ägare kan jag hålla med om att mittkonsolen gärna kunde ha mer plats för höger knä på förarplats. Däremot gilllar jag “cockpitkänslan” och det tror jag andra P2-förare också gör. Allt finns nåbart med knappar och spakar för det viktiga. Jag vet inte riktigt vad jag skulle ha en större mittskärm till? Skärmytorna är sammanlagt betydligt större än exempelvis Model 3/Y.

Detta ständiga tjat på kardantunneln förstår jag dock inte. Hellre en puckel i mitten bak och vettig benvinkel för två personer än platt golv med knäna i hakan. Mittenplatsen är ändå nödplats på bilar i denna storleksklass.

Prismässigt är den för dyr nu vilket ni är inne på, men bra för andrahandsvärdet på min egna :wink:. Personligen tycker jag dock att XC40/C40s förarmiljö känns tråkig i jämförelse och där kan vi verkligen snacka trött mittskärm. Merca EQE och liknande i all ära men för mig (och säkert många andra med P2) går de bort rakt av p.g.a. sedanbaklucka. Det har jag haft en gång och kommer aldrig ha igen.

2 gillningar

Jag håller med i allt utom skärmen och kardantunneln :slight_smile:

“jag skulle inte köpa en Tesla för den har plug and charge”
Så många plus poäng för @cgullin

Håller med, finns så många viktigare saker på en bil än P&C

1 gillning

Självklart kan 12v batteriet taslut på tesla.
Vår modelX stog urpluggad än längre tid (2veckor) och Phantom drain drog slut på högvolt batteriet.

Det är något med vår modelX så datorn går aldrig ner i energisparläge… knas med SSD som jag bytt engång och vill inte betala för att göra det engångtill.

Ja… just nu är jag rätt lack på avsaknaden av regnsensor i Teslan tex.

Jag trodde att du fixade det med hjälp av en uppdatering av mjukvaran…eller var det ett skämt för det låter ju helt galet att man skulle kunna lösa detta på ett bra sätt endast med hjälp av mjukvara?

Det är ett problem generellt – antagligen lite mer på min bil just nu.

Problemet är att det inte går att avaktivera automatisk torkning när autopilot är igång.

Den är fin… speciellt en solig sommardag och den drar igång torkningen av ingen anledning…

Jag när klagade på det i november 2022 fick jag höra att det minsann är fixat i en uppdatering och fungerar perfekt :wink: Så du har fel :smiley:

I 20 mil – har inte kört utan farthållare sedan jag körde en V40 med enbart limiter i Spanien år 2014

2 gillningar

Man får stanna och torka av framför sensorn … har inbillat mig att det hjälper.