Avsnitt 38: Byt batteri och få en elbilskombi

Förra veckan var det laddning på tapeten och det visade sig inte vara helt enkelt att förstå baserat på feedback. Peter och Christoffer försöker förtydliga varför det är så otydligt och hur man lägger nivån. Polestars presskontakt hörde av sig till Peter och hade lite rättningar. Dessutom så ledsnar Christoffer på Volkswagen rejält och blir istället mer intresserad av den nya elbilskombin som han varit och provkört. Det är högt och lågt, brett och smalt, allt man vet är att det är ett nytt avsnitt av Elbilsveckan. Prova på reklamfri version av Elbilsveckan: Acast+ - *.

Nio ET5 Touring: https://youtu.be/8DfomBylaug?si=eQxYrKkVIKycvc0D

1 gillning

Har börjat lyssna på detta avsnitt. Jag uppskattar verkligen podden och tycker det är härligt men många olika åsikter. Fortsätt så

Jag kör själv en ID4 sedan snart 3000mil 6 mån och är helnöjd. Visst finns det saker som kan bli bättre men det viktigaste med en bil för min del är komfort och körkänsla för mig och resten av familjen. Jag skulle aldrig välja bil utifrån hurvida den fungerar att ladda på ett visst sätt. Det pratas om att eftersom VW inte stödjer autocharge så är det inte längre en rekommendation. (dock med fler anledningar).
Jag laddar mest hemma men flertalet gånger även på vägarna. Visst är det att föredra att bara kunna blippa en tag eller ett kort men i ärlighetens namn så tar det ju inte lång tid att starta en laddning oavett om man har kort, app, blipp, eller något automatiskt.

Min poäng är att hur man laddar publikt är inte helt avgörande för bilvalet. Man kör bilen betydligt mer än vad man laddar så det är viktigare hur bilen är att köra än hur den är att ladda.

Tack än en gång för en bra podd!!

1 gillning

Visst är det så, publik laddning är inte något som är viktigt för alla. Mitt utspel (får man väl ändå kalla det) baserar sig dock på hur VW från början behövt släcka bränder och hur man inte tagit hand om existerande kunder. Nu börjar fler och fler få 3.2 men vi pratade om det i podden för något halvår sen, enklaste sättet att få det då var genom att köpa en ny bil för dom gamla var långt bort från att uppdateras. För pengarna VW vill ha för sina bilar så är det för dålig service och leverans i mitt tycke för att det ska vara rn bil värd att rekommendera i mitt tycke. Men allas behov och prioriteringar är alltid olika, det finns ju ingen ”one car to rule them all” :slight_smile:

Jag förstår. Jag hade turen att vara lite sen in i elbils-världen och fick en ID4 med 3.2 från start så jag har inte upplevt livet utan.

Dock är det väl helt enkelt ert jobb som poddare att vara lite spetsiga i hur ni uttalar er. Det är som flera har sagt uppfriskande och bra.

Det är verkligen olika behov och det är väl bra att det finns olika bilar för olika behov.

Hur gör Peter för att ladda för 22 öre/kWh? När spotpriset är typ 0 så ger jag ungefär 90 öre/kWh. Skulle kunna kapa det lite med annat avtal för elnät och elhandel men energiskatten på 49 öre/kWh känns svår att komma förbi.

Tråkigt att han bidrar än mer till förvirringen med att påstå att det kostar 22 öre/kWh när det inte gör det.

Intressant avsnitt och vill tillägga att oavsett vad Polestar gör med grillen så är det bakljusen som från dag 1 är en fullständig dealbreaker för mig. Den designern som plockade fram den borde syssla med något annat. När jag ligger bakom en Polestar går tankarna alltid mot en stor rumpa :slight_smile: , Att ingen internt flaggade upp detta under designfasen är enligt mig helt ofattbart.

Polestars temalåt?

Just bakdelen gillar jag skarpt. Tycker designen med lyktorna är riktigt snygga, även dom liknande på Volvo S60 och dom nya på Model 3 :slight_smile:

Tjenamors! Säger jag inte “Plus nätavgifter”? Det brukar jag göra i alla fall :slight_smile:

1 gillning

Ligger verkligen servern för PnC autensieringen hos biltillverkaren/underleverantör till biltillverkaren?

Det borgar ju inte för bred utrullning eller stöd retroaktivt för äldre bilar direkt…

Vad händer dessutom när tillverkaren bestämmer att en bilmodell har nått “end of life”, antingen för att modellen bara är gammal och slutade tillverkas för några år sedan eller att den (pga tillverkaren eller klen hårdvara) inte fått de senaste säkerthetspatcharna och plockar bort modellen från registret för att göra plats för nya?

Blir ju en najs upplevelse att köpa en inte lastgammal bil om 10 år där inga av alla features fungerar. Kul för första begägaren som kommer till en laddplatser och pluggar in och märker att det inte fungerar…

Anar en brist på långsiktigt tänkande och “slit och släng” även här, detta trots att elbilen än den första generationen bilar som blir mer och mer klimatvänlig för varje år man håller den vid liv.

Datorer och dess standarder åldras inte med värdighet… Utom IEE 802 :joy:

1 gillning

Bra och konkreta frågor!

Nej, den ligger inte hos biltillverkaren…
Däremot så är det inte alla bilar som låter en laddstation installera ett kontraktscertifikat i bilen, utan många föredrar att det sköts via telematiksystemet.

För den tekniskt intresserade finns en bra beskrivning på Basics of Plug’n’Charge

1 gillning

Jag håller på undersöker möjligheter med Plug & Charge, även försökt få kontakt med Dr. Mültin på Switch som är en av skaparna bakom ISO 15118. Återkommer när jag har info som jag kan dela med mig, jag tror finns möjligheter för PnC även för små operatörer framåt.

3 gillningar

Det på pågått ett (egentligen flera) arbete med att definiera hur man ska kommunicera med PKI:erna, för att verifiera/validera verifiera certifikat mm. Dels är OPNC ett av de protokoll man tittar på och utvecklar vi (om jag nu inte blandade ihop dessa bokstäver, alla ska nyttja samma beståndet i olika ordning…)

Bara allt detta definieras, så ser jag inget hinder för mindre aktörer att vara med på P’n’C. Ett hinder hittills har varit Hubject, som idag för några år fram ville ha en större summa för att låta dig integrera med deras PKI. Numera är dock även de med i arbetena med öppna standarder för detta.

1 gillning

Kul Anders, du verkar ha bra koll på detta. Det pågår ett arbete med integration hos Hubject som steg 1 för roaming som ett komplement till Kort/Swish som vi har idag. Steg 2 är PnC via Hubject. Kempowers hårdvara är redo. Frågan är då om biltillverkaren tex Mercedes kommer tillåta alla CPO inom Hubject att få access till att känna igen dessa kontrakt? Nästa fråga blir då debitering, tex. Mercedes me charge M-taxa har en taxa idag på 5,72kr/kWh vid PnC. Säg att en CPO tar 4,95kr/kWh det innebär att Mercedes Me charge gå plus 77öre på varje kWh utöver kundens månadskostnad?

Vilken koll Anders – jag anar en kunskapskälla här utan dess like :slight_smile:

Vem menar du “äger” frågan för att PnC skall få en bred utrullning och fungera i alla led?

Tja, inte riktigt de protokoll och delar av industrin jag har bäst koll på, om sanningen ska fram. Men har iaf en bra grund att stå på… Med en hyfsad insyn/rapportering ifrån dessa delar och sysslar själv med en del av de angränsande områdena.

Roaming är bra! Det är tyvärr något som de nordiska operatörerna avstod alldeles för länge ifrån att stödja. Sedan är i min åsikt OCPI det man i första hand ska satsa på, då det stöds av de allra flesta operatörer, eMSP:er och roaming hubbar. Därmed sagt har jag inget större emot Hubject, mer roaming överlag är det viktigaste.

Vad sedan gäller steg 2, PnC, så är det inte nödvändigtvis Mercedes som avgör vilka CPO:er inom Hubjects ekosystem som får tillgång, utan den eMSP som har kontraktet med elbilisten. (I just detta fall med Mercedes Me charge, så är det rimligen Mercedes som i en eller annan form även är eMSP).
Idealt sett, så ska kunden vara fri att välja vilken eMSP som helst (och gärna flera) för sitt kontrakt.

Sedan blir det en fråga om hur eMSP:ns avtal med Hubject ser ut, tillåter det att Hubject roamar med CPO:er utan att de har ett explicit avtal med eMPS:n ifråga, eller krävs det avtal mellan samltliga partners? (Tror, utan att vara säker, att båda möjligheterna finns iaf med några av de hubbar som existerar).

Sedan blir det i slutändan upp till dessa avtal med CPO, eMSP och ev roaming-hub som avgör vad som debiteras mellan partnerna (B2B), samt vad som till sist debiteras slutkunden. Idag finns inget sätt att visa slutkundens pris på stationens display.

Men, ja, om Mercedes Me charge tar 5,72 kr/kWh för laddningen ifrån slutkund och CPO:n debiterar Mercedes Me charge 4,95 kr/kWh, så innebär det mycket riktigt att Mercedes Me charge tar ett påslag per kWh…

1 gillning

Har inget bra svar…

Under lång tid så var det helt klart OEM:erna som försenade det hela genom att inte implementera stöd för först ISO15118 (föregångaren funkade tillräckligt bra för DC-laddning), och sedan inte implementera stöd för PnC.
Som en följd därav så var incitamentet för laddstationerna att implementera detta lågt. => hönan och ägget problemet.

När sedan intresset så sakta börjar komma, så har inte tillräckligt med resurser lagts på att få igång hela ekosystemet runt om, bl.a. denna berömda PKI. Ska det finnas en enda eller ska det kunna finnas flera? Diskussionerna tog ordentlig fart för några år sedan och under senaste året har det på allvar börjat jobbas på detta för att ha en lösning framme i (en relativ) närtid. Detta gäller både Europa och Nordamerika.

Om sedan OEM:erna även vill vara de som äger kontraktet med elbilisten, ja, då blir deras roll och ansvar ännu större. Samtidigt vill iaf ingen annan göra sig helt beroende av OEM:erna för eMSP-sidan.

Så, inget riktigt svar såhär en fredagsförmiddag…

1 gillning

Tack Anders för uttömmande svar. Min uppfattning är ungefär den samma trots att jag saknar insyn och kunskap på det sättet du har.

Om man zoomar ut och tittar på det från ett kundperspektiv som alltid är viktigast så blir det svårt att rulla ut detta på bred front även om viljan kanske finns. Du nämner det själv och en viktig parameter är transparens kring priser och villkor för alla vid stationen. Alla vill äga kunddatan resultatet blir stängt ekosystem som inte gagnar slutkund.

Finns en bra video på youtube som visar komplexiteten i detta för er på forumet som vill fördjupa er i ämnet: