Avsnitt 39: "Nej, jag menade inte så..."

Hoppsan, det kom in lite mail efter förra veckans avsnitt där Christoffer betedde sig och Peter pratade om lite för billiga priser. Duon börjar med att förklara sina ståndpunkter och vad som menades och utvecklar hur det fungerar med timpris och vad det egentligen kostar att ladda hemma. Dessutom har kvartal 3 tagit slut för 2023 och det betyder att säljsiffror från flera olika tillverkare har kommit fram. Är Volkswagen ID.4 fortfarande Sveriges vanligaste elbil? MG fullkomligt kastar ut bilar och Sveriges elbilsflotta har nått en milstolpe, grattis till oss. Zeekr X har provkörts och intrycken är väl inte exalterande… kan man väl påstå. Sist, så berättar Peter varför han tycker det är lite synd att Polestar 2 inte kommer vara för evigt.

1 gillning

Tycker Christoffer slår huvudet på spiken. Även om skitsnabba bilar med hård fjädring och väghållning som en F1-bil är kul så är det billigare och enklare bilar som behövs. Något som ju också syns i statistiken.

Jag tycker det är genuint synd att ID3 inte blev så bra som VW hoppats men kan samtidigt tycka att man kunde chillat lite, det går ju sälja bilar som är “normala” och går på el, jag personligen tror inte försäljningsstatistiken hade påverkats av att ha en äldre men beprövat infotainmentsystem och istället lagt all krut på de specifika elbilsbitarna, särskilt som tuchkontrollerna till temp, volym och på ratten inte direkt heller varit nån kundsucce.

Man kunde väl bara gjort en ny bräda, tagit ratten och infotainment från en golf som är och var erkänt bra och förpackat det lite modernare istället för att göra allt nytt, misslyckas och för det första inte kunna leverera och när det levereras fungerar nästan ingenting.

Det är tufft att bara börja med ett vitt papper och hos VW är det långa processer för allt, så ändå bra jobbat av dom.

1 gillning

Octavia plugin 37kWh batteri? :joy:

13 kWh brutto

1 gillning

Låter mer logiskt… där kunde vi snabb-googlat :slight_smile:

@Esse kul att du ändrade dig en aning om Polestar 2! Gällande städning av mittkonsol görs det enkelt med en borstförsedd dammsugare eller tryckluft. Gällande mugghållarsituationen är det såklart ett minus, men jag brukar ha kaffemugg i mitten och dryck på flaska i dörren (vilket det oftast blir i de flesta bilar ändå). Eller så 3D-printar man en mugghållare https://www.polestar-forum.com/threads/custom-cup-holder-for-the-ps2-3d-printed.2144/page-2

Mugghållarfrågan verkar förövrigt engagera amerikaner starkt, om man får tro forum, där det skrivits spaltmeter om detta och många verkar rata bilen just på grund av “the cup holder situation”. Kanske inte det vi svenskar/européer lägger störst fokus vid val av bil :wink:

Jag kanske är delvis amerikansk, stör mig något så fruktansvärt på den enorma mittkonsolen som gör ingen nytta. Vill ha mina 2 mugghållare utan att behöva offra armstödet :frowning: