Avsnitt 40: Länge leve tidningspressen

Denna vecka har duon besök av inga mindre än Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen, och Joakim Dyredand, reporter på samma tidning. I avsnittet pratas det om hur tidningen startade, tidiga historier om Teslas intåg i Sverige och hur man tog sig fram under sina första år när elbilsmarknaden var rätt liten. Det står även elbilsracing på temat, är det en succé och hur ser branschen på att inte behålla stora V8or och annat bensinslukande? Stockholm stänger av för bensin- och dieselbilar och årets bil Jeep Avenger visar sig vara en riktigt dålig elbil. Prova på reklamfri version av Elbilsveckan: Acast+ - *.

2 gillningar

Roligt att vårt samarbete äntligen är igång! Jag lovar att leverera fler inslag av det som @Esse döpte till “Dyredands raseri”. :smiley:

1 gillning

Vilket smart drag Grattis Esse/ Gullin ni växer å lycka till!!:+1:

För lite mer bakgrund till “Årets Bil” i Europa rekommenderar jag att man lyssnar på Vi Bilägares podcast från Tannis. Där testas ju bilar som är kandidater till Årets Bil, de bilmärken som inte är på plats kan ju inte blir “betygsatta” och utsedd till Årets Bil … Kanske en av anledningarna till att Tesla inte vunnit utmärkelsen.
Vi Bilägares Podcast - Uppsnack – Världens största biltest. (google.com)

Alltså om man kollar listan, det är inte många årets bil som klarat tidens tand…

Jag fastnade direkt för Jeep Avenger när jag läste att den blivit årets bil. Efter att ha sett otaliga recensioner av bilen på Youtube så förstärktes min åsikt.

En oerhört trevlig liten bil i det lite högre formatet. Ser man på bilar utan svenska Volvo kombiögon/Suv och att det skriks efter mindre elbilar över hela världen så kan man se på denna årets bil på ett helt annat sätt än med raseri. En liten bil har ett trängre baksäte och att packa bilen full med snoriga ungar och full packning som i en Volvo kombi är inget de flesta i Europa gör.

Referensen i olika recensioner om att det inte är en riktig Jeep är bara dumt. Om bilen hade fått namnet Fiat Avenger eller Peugeot Avenger hade referenser till en terränggående bil och fyrhjulsdrift aldrig kommit fram.

156 hk och sprinten på 9 sek är fullt tillräcklig för 99,9% av alla som kör bil dagligen fram och tillbaka till jobbet. Jag förstår helt och fullt sett ur en europeiskt perspektiv där mindre elbilar är eftertraktade att Jeep Avenger kunde bli årets bil. Mer förvånande är ju faktiskt andraplatsen med VW Buzz, en bil som verkligen inte är för den stora massan.

“Dessutom har nya Avenger på kort tid redan hunnit vinna 10 branschpriser, inklusive: Årets Bil i Europa 2023 (Car of the Year), Bästa Familje-SUV 2023 (Women’s World Car of the Year) och Årets Elbil 2023 (Top Gear UK Awards)”

1 gillning

Tips på artikel för varför H2 aldrig kommer kunna slå ut batterier vare sig i personbilar eller lastbilar.

TLDR: Holländskt trafikinstitut har räknat på det, batteriet vinner över alla alternativ i samtliga scenarior.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Absolut, elbilar med modesta elmotorer som inte gör 0–100 på under fyra sekunder är absolut något som behövs.
Det vi kom fram till i vårt test av bilen är att Avenger inte gör sitt jobb bra i förhållande till sitt pris. Den är galet dyr! Den är ej heller krocktestad och redan där borde den uteslutas från Årets Bil.
Sedan har den ett multimediasystem som har enorma brister, den har säkerhetsfunktioner med stora brister och den har en navigation som inte hittar till laddplatser, när man söker efter laddplatser.
Pressmeddelande från en importör om en bils förträffligheter är det en journalist uppgift att se bortom.
Det finns många elbilar som är ett bättre val för samma eller lägre pris.

Åsikter skiljer åt och det är väl det åsikter är till för antar jag.

Bra att ni granskar men jag hade gärna sett att ni i podden och här listade alternativen. Och i synnerhet om det nu finns många som är bättre. Även jag var rätt såld på Avenger och tyckte när den dök upp att den faktiskt tickade av rätt många boxar på min lista över vad jag behöver i en andra-bil.

Så är det. Som motorjournalist kan jag bara rapportera vad vi kommer fram till i test.
Vi vill att läsaren ska få en bild av vad man kan förvänta sig av en specifik bil.
Om en bil kommer sist i test hos oss, och även i Teknikens Värld bland annat, kan det vara en indikation på att det finns bättre bilar. Om man sedan gillar varumärket Jeep och absolut vill ha en Jeep är det okej. Vi vill bara inte att någon bilköpare ska bli besviken utifrån förhoppningar och marknadsföring.

Kia Niro EV går att få fullutrustad för 476K just nu hos vissa ÅF! Det skulle jag säga är mycket bil för pengarna :slight_smile:

2 gillningar

Scannade Blocket precis, hittar Kia Niro EV Action lagerbilar ända ner till 430K. Det är “billigt”! :open_mouth:

Tillägg: verkar vara 430K, 455K resp 476K för respektive utrustningsnivå. Nedsatt med typ 100 KSEK rakt över…

Deal of the month :smiley:

1 gillning

Gillar Kia och Niro EV är fin ur många aspekter men kan själv tycka att max dc laddning på 72 kW och att dom själva anger en laddtid på 1,5 timme för 50 kW är klart värre än om Avengern är en jeep eller om dess mjukvara är lite sämre.

Men uppskattar givetvis att ni ger mig förslag för det är inte helt lätt (enligt mig) att hitta andra bra alternativ. :slight_smile:

Komiskt nog så ska du nog inte lita på Kia just där, jag kom upp i 82-83 kW när jag laddade den och 10-80% gjorde jag på ca 50 min, du kan se laddkurvan jag fick här (länken går direkt dit i videon): https://youtu.be/wNHz-CqxJyA?t=1607

3 gillningar