Avsnitt 42: Vindrutetorkarna strejkar iallafall inte

I veckans avsnitt så får vi höra nyheter från eCarExpo i Köpenhamn som Peter besökt. Nya ID.Buzz Long har visats upp men också den billiga BYD Dolphin, kan den bli en succé här i Sverige? Är Nya Mini Countryman orimligt dyr eller kan det vara en prisvärd bil jämfört med konkurrenterna? Dessutom så diskuteras strejken hos Tesla, vad betyder det för kunder och vad kan facket göra för att gå vidare? Sen är det till slut dags att prata om Tesla Model Y, är det en bil som duon älskar eller hatar? Prova på reklamfri version av Elbilsveckan: Acast+ - *.

1 gillning

Skulle köpt Mini av dom två men helst ingen av dom :joy:

Även Mini för mej, älskade min Cooper S.

Finns det verkligen inget sätt att ha fårthållaren på utan att torkarna går?

Sen skulle väl en liknande granskning av kineserna som av tesla inte skada men problemet är ju inte riktigt samma. Oberoende fackförbund är förbjudet där men i övrigt verkar dom följa principer och regler i landet dom verkar i, märkesverkstaden i Sverige till min Kinabil (MG) har kollektivavtal hos IF Metall.
Vore kanske intressantare med Nio eller Xpeng men dom känns inte stora nog för en sån granskning.

Många europeiska företag i Kina har kollektivavtal där sen 90-talet i samarbete med staten (vem kunde tro det) men det är extremt svårt att ta reda på om kinesiska tillverkare också har men t.ex Saic byggs ju på vissa ställen i samma fabriker som VW och VW har kollektivavtal i Kina, har Saic det också då? Svårt att veta…

Grym pod som vanlig Gulin och Esse!

När ni snackat Model Y så är det ju som ni säger, auto torkare och auto helljus på autopilot.
Vi äger en 2019 Model 3 och den har HW2.5 och således inte stöd för Tesla Vision. Vision finns bara på HW3.0 och framåt så vi är lyckliga och har fortfarande aktiv radar och inget auto på varken torkare eller helljus, men vi saknar ju massa annat lull, som värmepump, elbaklucka. Dock har våran äkta läderratt vilket ersattes till fejkläder senare.
Vågar man tro på värdeökning??? :rofl:

Om det som det nu spekuleras att pga arbetskonflikten Elon drar upp bopålarna från Sverige så lär väl alla Teslor ha i princip 0.- i andrahandsvärde

Värdeökning NOOP

@Esse för dig som saknar ett instrumentkluster framför dig i din Tesla Y kan jag tipsa om denna. Jag köpte den till min Tesla 3 och lät firman montera. Denna firma har fysisk butik i Arninge i Stockholm Men det borde ju finnas någon som har liknande även i Skåne.

Jag har kört 1300 mil och så fort tillfälle ges så använder jag farthållaren. Jag har endast en gång sedan jag fick bilen ny i februari haft problem med att torkarna går igång när de inte ska. Bilen har jag faktiskt inte tvättat sen augusti och har inte ens polerat vindrutan framför kameran. Jag har ingen aning om hur många eller om det är majoriteten som har problem med detta, det är i varje fall inte alla som har problem med torkarna.

Tackar – har kollat in lite sådana lösningar.

Tjena killar.
Jag håller med om mycket av kritiken mot model 3 och Y.
Samtidigt ska cred finnas där den bör.
När man använder navigatorn på model 3 och Y och den i passagerarsätet intill börjar välja nåt på skärmen så hoppar vägledningen från navigatorn över till vänstra delen av skärmen.
Visst, man ser bara nästa sväng och inte många kommande instruktioner men jag tycker det funkar bra.

Det finns en lite mindre modell av instrumentkluster från samma tillverkare. Utan Carplay, men istället med kamera att sätta framtill. 6,8 tum, så måste vara ganska lik iPhone 15 Pro Max i storlek. Känns som man skulle vilja ha både kamera och Carplay, men lite sugen på att slå till på den lilla för att få kameran.

Hej! När passageraren gör vad? Hos mig upptar tex Spotify hela skärmen?

Hur kan Spotiry ta upp hela skärmem när man kör? Man måste ju se hastighet mm och där syns körinstrunktioner med pilar.

Hastighet ser du alltid men inte navigatorn och inte ens pilarna.



Edit – nu förstår jag vilka pilar du menar – dessa har jag faktiskt inte tänkt på. Men det ger bara ett halvt rätt – jag vill se kartan för att kunna navigera i stadsmiljö.

Rätt ska ändå vara rätt. :sunglasses:
Och har man en liten display eller head up framför sig ser man väl inte mer än så iaf,
Vi använder mobiler för att spela upp musik.
Men visst hade Tesla kunnat ha tre sektioner på skärmen vid behov.

Absolut skall säga att det finns i nästa avsnitt – liten skärm med pilar (Tex Volkswagen) får kritik av mig var och varannan vecka.

Halloj. Jag lyssnade på avsnittet och det var intressant och bra men jag reagerade på en del saken.

  1. Förbrukning i effekt vid motorvägsfart.
    Ni pratade om 70kW men det kan inte stämma. Enkel beräkning är följande:
    Min BMW förbrukar ca 20-25 kWh/100km i 100km/h alltså 20-25 kWh. Det varierierar förstås men om medelhastigheten är ca 100km/h och snittet är 23kWh/100km så är det väl ändå 23kW. Eller tänker jag fel?

  2. Ni pratar mycket om alla olika bilar och säger att ingen bil 1600kg dragvikt skulle vara mycket? Min bil kan dra 1600kr och det finns flera modeller som har högre dragvikt. KIA EV9 och BMW iX får dra 2500kg.

  3. Smart app med Tesla och MB nämns men inte BMW som har samma funktion.

Generellt är den BMW i4 eDrive40 den bästa elbilen enligt mitt tycke, inte många andra som kan ladda lika snabbt och har förvärmining. Funktionerna i navigatorn för Apple CarPlay överflödigt.
Jag kan ha synpunkter på litet baksäte, dålig induktionsladdare för mobilen och möjligtvis att den får lite mycket is på bilen under vinterväglag men det är den absolut bästa bilen jag någonsin använt. Bästa vinterbilen, laddar alltid snabbt, tyst och extremt rolig att köra. Varför berättar ni inte detta för alla andra som lyssnar??

Jag hade utan tvekan köpt en i4 om det inte hade varit som så att vi behöver bagageutrymmet till vår hund. Dörrklangen i i4 är magisk - till skillnad från iX som dessvärre skramlar.

Hej, kul att du gillade det :slight_smile: Jag gissar att det var avsnitt 41 du lyssnade på, det verkar passa in mer på dina frågor :slight_smile:

  1. Vi pratade inte om ett snitt utan om just där och då när man ligger 120. Det beror såklart på massa saker, t.ex. lutning, väder och vind etc och det är ju det som snittet sen blir, alltså 23 kWh/100km i det här fallet.
  2. Jag hittade inte delen om dragvikt men jag kan garantera att både Peter, Haris och jag vet att det finns elbilar som får dra mer än 1600 kg. Det jag brukar säga är att för familjebilar villl jag se en dragvikt på iallafalll 1500-1600kg för att det ska vara acceptabelt.
  3. Anledningen att Tesla nämns är för att Peter äger en och har erfarenhet av den appen och använder den dagligen. Att Mercedes nämns är för att Haris kört Mercedes och hade erfarenhet av den appen. Det går inte att nämna alla appar hela tiden.

Kan rekommendera dig att lyssna på avsnitt 25 som heter “Viktigt med bra (och rätt) ladd”. Där har jag kört BMW i4 och pratar om den bilen :slight_smile: Det kommer även bli mer BMW under jan-mar mest troligt då jag kommer köra en BMW i4 på långtest.

Tack för svaret. Allt är ju inte helt subjektivt i detta ämne utan mycket personligt tyckande förstås. Det jag uppskattar med min i¤ är laddhastigheten. Jag har kollat andra bilar när jag laddar och ingen jag sett har samma effekt. Jag ser förstås till att jag navigera till laddaren så batteriet värms ordentligt.

Bra jobbat med era poddar, fortsätt så.

1 gillning