Avsnitt 43: Traktorn räddar elbilen

I veckans avsnitt av Elbilsveckan så diskuterar duon det här med nya bilmärket efter att en fråga från en lyssnare inkommit till redaktionen. Dessutom så har Peter kört fast och skyller det på elbilen istället för hans egen klumpighet, tur att det finns hjältar som Jimmy! En kort uppdatering gällande Tesla-strejken då den oroar många Tesla-ägare just nu och sen har Christoffer varit i Barcelona och kan prata om vad han gjorde där. Eller iallafall vad han tyckte om bilen som han körde när han var där, Volvo EX30. Var med och diskutera avsnittet sen på elbilsveckan.se.

2 gillningar

Ni klagade på Peugeots prissättning att bilarna kostar för mycket

Efter att ha jobbat med Peugeot i 10år så är man väl medveten om dels har Peugeot en Dansk importör KV Bruun och ibland känns det som Danskarna älskar att jävlas med oss Svenskar (har även jobbat med en dansk MC importör med samma inställning) men Peugeot jobbar mycket med paket och paketrabatter och förmånliga privatleasing erbjudanden som ibland annonseras men är otroligt dåligt kommunicerade via website etc så för att få det bästa möjliga dagspris på en Pegga måste man i princip besöka en Peugeot ÅF där finns många tusenlappar att hämta

Peugeots nya designspråk sen Matthias Hossann tog över har blivit riktigt lyckat bäst är väl 508 SW men facelift/uppdateringen av 208 2008 och 308 3008 bilarna som finns som ICE Hybrid och BEV är riktigt lyckade Personligen har jag inte skrattat mig lycklig över ICE bilar som också blir BEV under samma skal innan jag provkörde BMWs 4 och 7 serie BEV dom har lyckats med det Peugeot Citroen och Opel har väl inte lyckats lika bra

Man ska också vara medveten om när man pratar om Stellantis att det inte bara är småbilar från Fiat Peugeot Opel Citroen och sportiga bilar från Alfa Romeo Maserati och Abarth Stellantis har en enorm Amerikansk verksamhet med Ram Jeep Chrysler och Dodge och att få båda dessa skepp att mötas i en ny värld av elbilar är ett otroligt jobb i Europa ligger dom kanske bara lite efter i USA ligger dom låååångt efter i elektrifieringen och jobbar i en otrolig motvind från konservativa Amerikanska bilköpare

Tack för spännande information!

Fnissade lite lät när dagens avsnitt började prata blött gräs 30 sekunder efter bärgaren dragit bort min Niro från en sådan :grin:

Tjena grabbar. Tack för en bra elbilspodd.
Jag vill även nyansera om det som sägs, om än en litet skojig överdrift, att svenskar vill ha feta suvar med lång räckvidd som ska kunna dra husvagn på ett bra sätt. Jag har husvagn men väljer ändå en av världens mest effektiva elbilar att dra den med, en Model 3.
Till EX30.
Volvo är ett svenskt märke. Att de inte har värmepump i basmodellen (som visades i Elbilsmagasinet) är oacceptabelt.
Sen vill jag ta upp det här med återvunna material. Visst är det bra i exempelvis EX30 men hur mycket eller litet är återvunnet av bilen? Hur få procent är det av bilens vikt? Alla biljournalister gör ungefär som att de silar mygg och sväljer kameler. Ta reda på viktprocenten och sätt press på tillverkarna istället för att enbart lovorda det eventuellt lilla de gör.
Utöver det behöver vi dessutom nå cirkulär ekonomi så snart som möjligt vilket bl.a. innebär att den återvunna inredningen kan återvinnas igen når bilen har gjort sitt. Om Inte har vi mest förskjutit problemet i 15 år och 15 år är kort tid av 100 år eller en evighet.
Sen måste jag bara säga det att Volvo (och Polestar) fortsätter med sitt höga luftmotstånd. Det räcker inte att minska arean. Volvo skulle kunna sänka kostnaderna för EX30 (eller fått med värmepump i basmodellen) om den hade lägre luftmotstånd för då kan de minska batteriet. Detta tankesätt är en av anledningarna till att folk köper Tesla. De får mycket för pengarna. Efter att ha provkört nya Highland kan jag såga att Model 3 även blivit tyst i kupén.
Till sist har Volvo inte hört missnöjet hos ID-bilsägare som inte gillar två knappar för fönsterreglagen. Däremot har Volvo lyckats bra med förvaringen i mittkonsolen.
Tack för ordet och jag ser fram emot fler avsnitt! :smile:

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!

Tack för intressanta kommentarar. Håller verkligen med när det kommer till återvinning – procentsatsen är viktig. Kommer ta upp detta i nästa poddavsnitt.

vänligen
/P

2 gillningar

Tack för en trevlig pod!

Jag sitter själv och tittar på att skaffa en ex30 privat, och som ni säger så sticker priset iväg fort när man väl börjar utrusta den lite…

Men! Kommentaren kring CBV vs. köpa bilen att det är mer eller mindre poänglöst att privatleasa idag har jag svårt att förstå. Slår man ut totalkostnaden för CBV på 36 månader och jämför med den förväntade värdeminskningen på bilen (45% räknade säljaren på) efter 36 månader med ett lån med restvärde får man ut nästan exakt samma siffra. Det är innan jag lägger på räntekostnaden som är mycket hög i dagsläget!

Sen känner jag mig extremt osäker på hur begagnat priser kommer se ut om 3 år, 55% restvärde är en hel del kvar efter 3 år! Självklart säljer bilen, men jag förväntar mig inte mer än det beräknade restvärdet och då har jag ju ändå betalat mer än vad CBV skulle kostat mig om jag inkluderar räntan.

Jag förstår för och nackdelar med köp vs. leasing men är man väl medveten om körsträckan och man tar hand om bilen ser jag inte det som ett stort problem.

Tänker jag helt fel här? Vad är det jag missar…

1 gillning

Tack för ännu ett bra avsnitt!

@cgullin hur funkade det med soundbaren i EX30?

Det är möjligt att du har rätt, jag har alltid varit värdelös på det här med restvärde. Just CbV är ju inte heller en vanlig leasing utan en hyra egentligen, där priset är densamma även om räntan går upp eller ner så det är klart en trygghet Räknade lite på en Plus Extended Range och det skiljer 20 000 kr om man räknar med 55% restvärde. Och då ingår ju försäkring och vinterdäck i CbV…

Japp, sorry. Du har helt rätt, det är inte så galet som det först låter. Sen kom jag på i efterhand också att det jag sa att jag ska betala är med 3 månaders uppsägningstid som lägger till nästan 2500kr/mån - så det blir nog en pudel för mig!

1 gillning

Tyckte inte den var någon höjdare först men sen lekte vi lite med EQn och då blev den bra :slight_smile: Men det gäller att pilla lite själv först bara!

Tjenare.

Angående mobilitetsgaranti med mera!
I Kias garanti ingår bärgning och hyrbil. Okej?

Nu ska ni gå höra på något så dumt då klockorna stannar!

Jag kör en Niro. Kia alltså. En dag när jag kom hem från jobbet så öppnade sig inte laddluckan. De gick bara inte. Detta var en kväll då jag bara hade 8 mil kvar på batteriet. Ringer då Kia och förklarar läget, säger att jag kan köra bilen till en verkstad, gå till en mack och hämta hyrbil så får Kiaverkstaden lösa laddluckan när de kan.

Nej!!!

För att garantin med hyrbil skulle gälla var jag tvungen att bli stående efter vägen…
Jag skämtar lite och säger att då sätter jag mig och kör runt tills batteriet tar slut då.
Svaret från kundservice var att JA. Gör det så får du gratis hyrbil. Lämnar du in så får du betala hyrbil själv…

Så.
Jag körde slut batteriet vid 22 på kvällen.
Bärgare ringdes ut för att hämta bilen.
Taxi ingick vid hämtning/ lämning av hyrbil, (mycket bra!)!

Men vad fan?? Hade det inte varit smidigare och billigare för alla om jag direkt körde till verkstaden, lämnade bilen, gick till närmaste mack för att hämta hyrbilen?

En bekant berättade någon liknande historia från Volvo. Kommer inte ihåg detaljerna, men det var något att om man körde bilen till verkstaden så blev det ett sämre utfall än om man stod på vägen utanför verkstaden och ringde bärgaren. :laughing:

Jag tyckte att @Esse sade “poor” först istället för “core” när det gällde utrustningsnivåer för Volvon, kanske en Freudiansk felhörning :slight_smile:

Det är så himla märkligt och omständigt. Men de var så de fick bli🤷‍♂️