Avsnitt 44: Blev Volkswagen plötsligt bra på elbilar?

Peter och Christoffer har varit ute och rest. I de södra delarna av Frankrike har man först kört Kia EV9 och sen Volkswagen ID.7. Det här är så stort så hjälp behövs för att förklara dessa bilar och vem passar inte bättre än Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen? Tillsammans går dom igenom bilarna i detalj, vad som är bra och vad som är dåligt. Fredrik har också kört Xpeng P7, den bil som Christoffer just nu har på test. Dessutom så blir det såklart lite nyheter, denna gång om agenter, en amerikan och en säl. Det vill du bara inte missa!

Intressant avsnitt (i vanlig ordning).
Tänker kanske främst på ID7 som länge bubblat som en möjlig kandidat men det jag hittills sätt av MEB bilarna har inte riktigt gett mersmak.
Utifrån er upplevelse verkar den ju dock ha seglat upp som en vettig kandidat som ersättare för C40.
På senare tid har jag funderat på bilar som Zeekr 001, Nio ET5 Touring och Nio EL6, dessa bilar har alla samma utmaningar, nämligen eftermarknad och andrahandsvärde. I min värld är det ingen tvekan om att ID7 spelar i en annan liga i dessa avseende.
Frågan är hur den upplevs som bil, körupplevelse, komfort etc.?
Om man ser till C40 så är det i huvudsak två saker som gör att jag är sugen på att byta, baksätet och lastkapacitet. Här verkar även sedanvarianten av ID7 vara betydligt bättre vilket kanske innebär att jag inte behöver vänta på “kombin”?
Vad är era tankar om ID7 vs de kinesiska utmanarna?

Återigen ett bra avsnitt, även om jag satte kaffet i halsen (återkommer om det) :wink:
Antar att det finns en bra marknad för bilar med tre sätesrader, men det förstör mer än det tillför om det inte är ett riktigt säte längst bak. Tar plats och kan nästan inte användas utan att någon får kramp eller blir illamående. Har inte sett EV9, men den närmar sig bussutseende så där kanske det fungerar :slightly_smiling_face:
Sedan är jag lite fundersam kring Volvos strategi kring sin EX90. Elbilar känns lite som tv-apparater gjorde för tio år sedan, varje gång en kompis utvärderat marknaden och bestämt sig (grundlig kille) kom nästa feature som gjorde att han började om igen. Helt ärligt tog det 6-7 år innan han köpte en. Så med det sagt, vill man beställa nu, få om två år när utvecklingen tagit nya språng och bilen redan känns daterad?
Har kört två laståsnor, Kodiaq och Sorento, dieslar som lätt funkar med familjen till fjällen och till Ikea och Byggmax, men har trots viss räckviddsångest nu tagit klivet och beställt en elkärra.
Så varför kaffet i vrångstrupen då. Jo, om ett par veckor hämtar jag ut en Xpeng G9. Har provkört båda varianterna och njutit av tystnaden, inget plingande i närheten av befintlig korean. Så när ni säger att denna plingar mer än någon annan bil blir jag lite rädd. Kan det vara att jag aldrig använde förarassistans annat än vid parkering som gjorde att jag inte upplevde det vid provkörningarna? :flushed:
Kaffet i halsen två; enormt slukhål av batteri. 2.8 låter nästan overkligt, blir att kryssa mellan laddstolparna i så fall. :sweat_smile:
Trots dessa dystra utsikter är jag mycket förväntansfull på bilen och ser fram emot att fortsätta höra om och diskutera framtiden här.

Fortsätt med ert eminenta arbete :hugs:

Volkswagen har ju fördelen här att redan vara etablerad. Du har servicepartners över hela Sverige och värdeminskningen kommer inte vara lika riskabel som med t.ex. Nio. Samtidigt är ID.7 väldigt mycket “vanlig bil”. Du får inte massa häftig teknik som t.ex. med Nios batteribyte eller Zeekrs mjukvara eller bådas mobile service. Min gissning är att VWs app inte heller kommer vara den mest fantastiska upplevelse medan Nio-appen ändå fungerar idag :slight_smile:

Känns lite som att ha ett tryggt men tråkigt köp i ena hörnan och ett lite mer osäkert men spännande i det andra. Guld hade såklart varit om man kunde kombinera dessa men det verkar vara väldigt svårt :stuck_out_tongue: Gällande C40 så är baksätet bättre i ID.7 utan tvekan, Även bagaget är över 100 liter mer men nuvarande ID.7 har ju också en coupe-lucka som sagt så det finns ju begränsningar. Däremot är det djupare än på C40 vilket är vart jag tror dessa liter hittas.

Komfoten är fantastiskt, iallafall om man har det adaptiva chassit som vi körde. Paketet kostar 15000 kr utöver grundpris men det är något jag verkligen kan rekommendera, det gör stor skillnad i bilen.

Kia EV9 har en riktig stolsrad längst bak, där kan en vuxen sitta, även om det kanske inte är favoritplatsen :slight_smile:

Den P7 jag körde var extrem, blev galen. Vad glad att få lämna tillbaka den igår för nu kör jag Teslan som låter mig lyssna på min musik eller podd utan att störa mig hela tiden med dryga ljud. När vi körde bilarna i våras så stängde man av många säkerhetssystem och det är det man behöver göra för att få bort ljuden. Enligt personalen som var på plats när jag lämnade bilen så har dom skickat vidare feedbacken en längre tid där man vill att det ska vara möjligt att stänga av vissa ljud men tydligen är det inte på plats (än).

Det kommer antagligen bli bättre under första året, det tog Nio ungefär ett år innan deras mjukvara här i Europa blev bra och Xpeng har precis börjat få ut sina bilar. Det verkar vara det som behövs, att man får ut bilar på vägarna så man får in data på hur bilarna körs, Xpeng är som sagt inte ensamma om det här problemet med stödsystem som inte fungerar och mycket plingplong.

Jag hämtar en G9a nästa vecka så får köra lite mer Xpeng då. Rent hårdvarumässigt så var ju P7 otroligt trevlig med fin kvalité och så, så grunden är ju bra :slight_smile:

Tack för ett bra avsnitt. Vill dock tillägga när det kommer till 7-sitsiga bilar att de absolut är riktade mot familjer och då oss som har 3 barn. Har själv en Sorento och vi sätter vår yngste på tredje raden och packar bredvid och bakom. Har även en vän som har XC90 och tre barn så även här funkar det perfekt. Tyvärr känns det lite som att man målat in sig i ett hörn här för jag kan absolut inte se att jag kommer kunna få någon av mina barn att sitta på ett mittsäte igen under långresor så nu är det bara 7-sitsigt som gäller fram tills den äldste flyttar hemifrån.

“Bryts av barnarbetare i Congo”

Men snälla…