Avsnitt 45: En lyxig 7sits eller en kass sportsedan?

Christoffer har flyttat och Peter har varit sjuk men världen har inte ståt stilla. Därför samlar sig duon för att prata om det senaste som hänt inom Teslastrejken och vad som komma skall om det inte blir löst, en ny 7sist-suv är på gång men frågan är om den kommer till Sverige. Har Peter kommit på varför vindrutetorkarna spökar? Tesla Supercharger V4 har dykt upp i Sverige och kanske är Xpeng G9 en mer färdig bil än Xpeng P7, det verkar nästan så när ämnet diskuteras i veckans avsnitt av Elbilsveckan.

Läs mer och se bilder på Lucid Gravity på Allt om elbil: https://alltomelbil.se/premiar-for-7-sitsiga-lyxsuven-lucid-gravity-med-soffa-i-frunken/

Jag tycker att Lucid gravity Verkar vara en toppen bil till stora familjer eller till dem som har medelstora och stora hundar. Är det någon som tror att Tesla inte kommer att vila sig och skriva på kollektivavtal till slut?

Försökte dra ut på lyssnandet av detta avsnitt så länge jag kunde, men gick ju bara inte att motstå CG’s P7-förakt. :grin: Blir spännande att höra om det blir samma om G9. Glad över Esses recension, då den mer speglar min upplevelse under provkörningarna. Tycker dock att G9 är snygg :star_struck:

Nu till min fråga för stunden; hur tänker tillverkare med egna navisystem att tillgodose olika marknaders behov av laddplatser? Det ni beskriver är verkligen orimligt. Borde tillverkaren fixa, eller kommer tredje part, eller kan man addera själv? Annars måste man ju sitta med telefonen likt förbaskat… Ruttplanering vid långresa känns som a och o.

Alltså G9 verkar på många sätt vara den bästa bilen man kan köpa just nu för de pengarna.

Ang. Ruttplanering anser jag att det ska finnas tillräckligt tätt med laddare för att inte behöva det.

I Norge är det så, vi är på väg dit :blush:

Jo, det är väl så att antalet laddstationer ökar hela tiden. Verkar vara ett virrvarr av olika kapacitet, betalsätt, kompatibilitet med olika bilar osv, så man får väl kolla ut de platser man vill ladda på innan som man gör idag med lunchstopp och fikapaus och helt enkelt navigera dit.
En fundering, borde inte priset på en laddad kw också vara beroende av tiden man står vid ”pumpen”? Så om bilen är anledningen till att det laddar långsamt blir det dyrare.
Vid alla diskussioner om laddning verkar det vara svårt att veta vilket pris som gäller vid den specifika laddningen. Är det ovilja från pumpägaren eller ett tekniskt svårlöst problem?

InCharge har ett system där man dels betalar per minut och dels per erhållet antal kWh. Ett system som med min långsamma Leaf blir ganska dyrt, medan förstås bättre med en bil som laddar snabbare.

Kompatibilitet är lustigt, CCS är ett standardiserat gränssnitt så det borde inte vara så svårt.

Vet att min gamla Opel hade svårt för vissa ABB, MG:n jag har nu gillar alla utom Tesla, men i det fallet lär felet ligga hos tesla.

Däremot skulle jag vilja höra tanken bakom att det ska vara dyrare att ladda långsamt, låter inte så kul för miljövännerna som köper begagnat.

Man låser ju platsen för dem som laddar snabbare och därmed ger mer pengar in?

Mg4 fungerade faktiskt ganska bra på tesla laddare. Jag fick allt som oftast 135 kW vid laddning och en ganska flack laddkurva. En gång hade jag problem men det kan lika väl ha varit laddaren.

Men har ju hört att andra MG har problem med tesla laddare.

Tänkte precis som Frans att man låser upp en plats, vilket alltså ger lägre intäktsmöjligheter.

Då bör man inte få ha stort batteri heller.
Nä köper inte det.

Har inte sagt att jag tycker det borde vara så, men skulle inte bli förvånad om det blir så. :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

Då får man ju börja diskutera om det ska var a en klassfråga att åka elbil, mer än det redan är.

Men ändå en intressant diskussion, vad är långsamt respektive snabbt?
En Xpeng G9 kan ju gå över 300kW, ska allt under det straffas då? Under 100kW? Under 50?

En 24kWh egolf laddar rätt snabbt sett till tid fast den bara laddar 40kW, mycket snabbare än 77kWh ID4 med kallt batteri. Vem ska straffas?

Om det är någonting som behövs gällande laddare, så är det ökad standardisering och förenkling av priser mm.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att man har ett pris upp till 80% laddning och ett högre pris därefter. Men egentligen gillar jag inte den idéen heller.

En anledning varför jag personligen inte gillar Incharge är för att dom tar både minutpris och pris per kWh. Jag tycker det är fult och skadar enbart dom som köpt lite billigare eller äldre elbilar. Ta betalt för produkten, kWh, men ta inte betalt för tiden kan jag känna. Tekniken finns som sagt eftersom InCharge gör det men man har nog valt att inte gå den vägen, vilket jag uppskattar.

Däremot när man går över 80% så tänker jag att någon form av avgift borde kunna tas ut OM samtliga laddstolpar är upptagna, så det istället blir någon form av trängselavgift istället. Detaljer går ju alltid att diskutera men att man också har en grace-period på ett par minuter innan det börjar ticka.

Å andra sidan, om priserna stabiliserar sig och det slutar skilja så otroligt mycket mellan operatörerna så borde detta inte vara ett problem heller. Också att fler laddplatser byggs så det blir fler alternativ. Jag tänker Uppsala där det är ständigt kö hos Ionity. Men i december så öppnar circle K 10 platser på platsen, då kommer det nog lätta trycket rejält. Speciellt med alla rabatter som är påväg att försvinna.

1 gillning

@cgullin Vilka tanker du har runt detta med lösningar för laddning i BRF? Du har jo nu kämpat mot en BRF som inte vill ha någon lösning, och nu har du hittat en BRF som har valt en modell som trolig är baserat på en vanlig körsträcka en familj har. Sen kan jag tycka jag hör en liten kaxig ton i podden om att denna BRFen kommer förlora på detta. Så det började med att du kämpar för bra lösningar för alla parter, och nu bryr du dig inte?
Blir du inte nu en del orsaken till att BRFer kanske lutar mot att inte sätta upp laddplatser…?
Jag tycker självklart att det är super att du har fått laddplats, och tycker som du att alla BRF borde erbjuda detta. Blev bara lite förvånad över tonen i avsnittet.

//Fredrik

Jag är personligen av åsikten att en BRF måste undersöka möjligheten att sätta upp laddstolpar om en medlem vill ha det. Egentligen skulle jag vilja se att en BRF/hyresvärd måste sätta upp laddstolpe om man vill ha det men samtidigt ställer det till andra problem så den tanken har jag bara som en parantes, inget jag lagt ner för mycket tid på. Jag tycker också att nybyggda bostäder (som denna var) borde ha krav på sig att sätta upp laddstolpar.

Den kommentaren var en kommentar med glimten i ögat, ett skämt.

Jag vet inte hur man tänkt här när man satt upp laddboxen men gissningsvis tar man betalt på ett sådant sätt där man räknar med att vissa kör lite mindre medan andra kör lite mer. Nu är detta såklart smidigt för mig eftersom jag kör mycket elbil men skulle jag bestämma en prismodell så skulle jag inte ha fast pris utan man skulle få betala per kWh och man skulle ha en något högre avgift för parkeringar med laddbox, det var mitt förslag i förra BRFn.

Precis som nästan alla kör med individuell mätning av varmvatten och el idag så tror jag på att om man ser hur många kWh man laddar och vad det kostar tror jag man försöker kolla på bilar med lägre förbrukning och/eller inte kör bilen om det inte behövs.

Summa summarum; En BRF/hyresvärd/markägaren borde erbjuda infrastrukturen men vill jag använda den så är det jag som får betala mina kostnader.

1 gillning

Är inte lösningen med fast pris en frukt av att BRF inte får sälja el men väl parkeringsplats tror du?
@elmacken har garanterat bra koll på just den biten men det har ju varit lite såna diskussioner på en del ställen att man måste vara registrerad som elhandelsbolag för att få sälja el.

Intressant fråga. Jag är ingen expert på det juridiska men tex min hyresvärd fakturerar mig el för min stolpe varje månad och det bolaget har ingen SNI-kod för elhandel. Kanske är det så att det bara krävs när man säljer el publikt? I mitt fall har jag en dedikerad stolpe som bara jag och mitt hushåll kan använda.
När man dock säljer publikt så finns det inga alternativ än att regga SNI-kod för elhandel, om jag minns rätt så tillät verksamt.se inget annat när man registrerade bolaget.

Nja, individuell mätning av vatten och el är ju samma sak och det går bra så tror inte det är någon fara :slight_smile: I just mina föreningar är det solceller på taket så här krävs moms osv ändå :slight_smile: