Avsnitt 49: En ID för alla erbjuder knappar

Denna vecka har Christoffer kommit hem och sitter nu i en lägenhet istället för en bil… som omväxling. Peter har varit till grannlandet och spanat in konceptbilen Volkswagen ID.2All och dess interiör och han är allt annat än besviken. Kan det vara så att den stora oljetankern Volkswagen har påbörjat sin sväng mot det kunder önskar? Dessutom så har han intervjuat Volkswagens designchef Andreas Mindt. Nio har kommit med uppdaterade priser på batteribyte och det blir inte billigt, Tesla “återkallar” bilar men är återkallelse rätt ord? Dessutom får vi höra (kanske) sista delen på ett tag om EV Electra och hur företaget stal en bil och kallade den sen sin egen.

Peter Esse spanar in ID.2All:

Intervju med Detrorit Electric om EV Electra:

1 gillning

Tack återigen för ett bra avsnitt. En tanke runt Nio och kostnaden för deras batteri-byten. Jag ser inte längre möjligheten till batteri-byte som en motsvarighet till publik laddning. Jag ser det snarare som tilläggstjänst som förlänger livet på min bil genom att jag kan byta den del på bilen som troligtvis har kortast livslängd. Om jag ex köper en Nio ET5 Touring idag och hyr batteriet och byter det lite då och då hur länge kan jag då helt utan att tappa räckvidd äga den. 10 år eller rent av 15 år? Blir inte bilen och abonnemanget rätt billigt då?

Den andra delen med batteribyten är att det känns väldigt tilltalande att till 90% köra runt med ett relativt litet batteri. Säg räckvidd på 30-40 mil. För att sedan när jag skall på långresa enkelt byta till ett som ger mig 100 mil. Verkar ju klart mycket smartare ur alla möjliga perspektiv att man har ett batteri dimensionerat för ditt behov just nu istället för att alla köper sig bilar för deras worst case scenario.

Billigt om man jämför med vad? Om du abonnerar på ett 75 kWh-batteri i 10 år har du betalt strax över 216 000 kr bara för att ha möjligheten att byta batteri.

Här håller jag med till 100%. Jag hade som sagt gärna sett ett 50 kWh-batteri som dom flesta åkte runt med, kom kanske 25 mil stads/landsvägskörning och sen finns möjligheten att byta till ett 100 när det behövs. Som jag förstår det är det regler och lagar som står i vägen för batteribyte av storlekar just nu, eftersom värdet på bilen ändras beroende på batteristorlek så fungerar det inte med förmånsvärde, bilen blir tyngre och får en annan tjänstevikt etc… Det är sådant som behöver lösas först och jag hoppas man gör det, för det är verkligen den stora vinsten med batteribyte kan jag tycka :slight_smile:

Jag kände inte till att det var regler och lagar som blockerade att byta mellan olika storlekar. Det måste man ju bara lösa. I synnerhet då jag läst i nedanstående artikel att Nio’s nya 150 kWh batteri är kompatibelt med deras nuvarande modeller.

Om jag dessutom köper bilen så bryr jag mig inte det minsta om förmånsvärde.

När det kommer till kostnaden och om det är billigt så vill jag ändå tro att även om 216 000 kr är mycket pengar så är det ändå relativt prisvärt om du (som jag) ser ett värde i att äga bilar länge men samtidigt inte leva med risken att mitt batteri gör bilen sämre efter säg 5 år. Osäkerheten i strategin att köpa och äga en elbil länge och kombinera det med att hyra batteriet är om vi inom en relativt nära framtid kommer kunna lämna in bilen på service och byta batteriet även om man inte äger en batteribytar bil som Nio. Då finns det kanske ingen poäng att betala hyra varje månad.

Det vi hur som helst säkert kan vara helt eniga om är att skrota elbilar för att batteriet blivit dåligt (som man ex får göra med mobiler och laptops) är ju absolut inte den framtid som jag vill stödja.

jag tror det är lite hur man ser risken, precis som du säger. Jag tror inte att bilens batteri blir såpass dåligt under sina 5 första år att det är motiverat att betala 108 000 kr (eller 180 med 100 kWh). Visst är det lite att jämföra äpplen med päron, att byta batteri är ju en service som man betalar för i prenumerationen också som inte ens erbjuds av andra tillverkare. Men jag tycker att 2ggr i månaden är för snålt för det man betalar, 4 gånger hade gjort att man kunde åka och byta en gång i veckan och dom som bor i lägenhet kan klara sig bra i sin vardagspendling. 2 gånger i månader blir för lite känner jag och även om det “bara” är 200 kr så har man ändå köpt en bil för 600K+, betalar 1800kr/mån och 4,30kr/kWh.

Jag ser det som svårt att få ihop ekonomin i en Nio idag. Ska försöka sätta mig och räkna lite mer i helgen, hämtade en Nio EL6 idag och skulle vilja se hur kostnaden ser ut mot några andra mellansuvar.

Håller med 100% att skrota en bil för att batteriet är dåligt är helt sjukt. Jag tror mer på att batteripacken kommer bli enklare att reparera, att man kan byta ut trasiga celler, istället för att byta hela batteripacket. Men vi är i uppstartsfasen nu och det är bra med flera möjliga alternativ för att utvärdera och testa, här spelar ju Nio en jättestor roll :slight_smile:

Tror det är lite hur man ser på batteri-bytet. 2 ggr i månaden är på tok för ofta som jag ser det. Jag gör 5-10 långresor per år och har laddare hemma så jag skulle egentligen endast nyttja byten inför långresan eller under långresan. Annars laddar jag batteriet hemma för min dagliga drift. Visst, man kunde tänka sig att bilen skulle varit lite billigare i inköp men min tolkning är att Nio trots allt är lite premium och om den står mot en Audi eller BMW så landar deras bilar lätt på några 100 tusen kronor mer.

Sedan är vi alla olika. Jag värdesätter högt att göra smarta och miljömedvetna val och är redo att betala mer för detta.