Avsnitt 50: Vi vill också kora en "Årets elbil"

Jag sätter mig i en i4 40 från årsskiftet, riktigt effektiv bil, tillbaka i en BMW efter 20års uppehåll skall bli spännande.

2 gillningar

Jag väntar in i5 kombi. Hoppas att den blir tillräckligt stor för vår hund bara…

1 gillning

I januari kommer jag köra både bmw i3 och bmw i5. Dessutom hämtar jag en bmw i4 som jag ska ha i 3 månader fram till slutet på mars så det ska nog kunna bli lite bmw här kommande månaderna :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker att Nio borde varit med. Gillar att de gör något annorlunda och deras ET5 touring verkar blivit en riktigt intressant bil som jag är sugen på för 2024. Att ni inte tar med en bil där man dribblat bort blinker-spaken är ju bara helt rätt. Finns många utmaningar för mänskligheten men hur vi aktiverar blinkers på en bil är (enligt mig) inte en av dem :slight_smile:

1 gillning

Härligt, hoppas du kommer stortrivas i i4an.

1 gillning

Vi har en i4 sedan några månader tillbaka. Jag är supernöjd med den.

Ville egentligen ha en uppföljare på i3 men det sket sig ju.

3 gillningar

Jag kikade på en i4 40 vid bilbytet i höstas, men det var - argh - för mycket fossilbil över den för att jag skulle trivas riktigt. Trång och för dyr (tyvärr!) - för formatet med en låg, halvkombi/sedan gillar jag verkligen.

Nu blir jag nyfiken vad du valde istället?

Förnuftet och plånboken fick styra till slut och jag kör nu en 2022 Hyundai IONIQ 5.
Kikade mycket på i4 och IQ6, men det blev för mycket pengar till syvende och sist - smålänning som man är.

3 gillningar

Jag har hört flera säga att de tycker i4:an är trångt… Jag är lång och fet, märker inte av det.

Absolut, klart att det är högst individuellt hur man upplever en bil. :slight_smile:

Trång kanske är fel begrepp, men känslan av att man är mer omsluten av bilens kupé eller “inklämd” - vissa säger säkerligen att det är ombonat och sportigt.
Men klart är det är en härlig bil att köra på klassiskt BMW-manér.

1 gillning

Lite Polestar 2-känsla?

Nej, upplever i4 som bättre. Lite dåligt med benutrymme imo men inte samma känsla av att taket är nertryckt mot en som i P2

1 gillning

Har du prövat baksätet ännu? :slight_smile:

Du menar det där utrymmet som man använder till ryggsäcken? För inte får någon med ben plats :sweat_smile:

1 gillning

Spot on, @cgullin! :slight_smile: