Avsnitt 50: Vi vill också kora en "Årets elbil"

Det är dags för årets sista avsnitt och det behöver firas med något stort: Kristofer Rask från Allt om elbil befinner sig i den virtuella studion. Kristofer har precis kört Tesla Model 3 Highland i en vecka och vi får höra ett litet hack för att veta vilken pil som är vilken. Kia har lanserat flera versioner av EV9 och nya ID.4 går att beställa. Men framförallt så ser vi bakåt i backspegeln och korar “Årets småbil”, “Årets familjebil”, “Årets överraskning”, “Årets besvikelse” och “Årets elbil”. Även om detta är sista avsnittet för 2023 så tar vi ingen paus utan Elbilsveckan är tillbaka redan den 1/1 i din poddspelare. God jul och gott nytt år önskar Peter, Christoffer och Kristofer.

Tack för i år!

2 gillningar

Tack för omnämnandet och uppskattningen av snabbladdningsstatistiken!

1 gillning

Tack för en snygg summering i podden för 2023.

Peter, jag supportrar dig starkt att granska och förmedla för svenska elbilförare vilka bilar som är anpassade för nordiskt klimat sjävklart på ett objektivt sätt som bygger på fakta och tester :+1:

Det var ingen liten uppgift du lämnade i knät nu! :smiley:

Jag tror att du är rätt man för uppgiften :blush:.

Du vet att @Esse bor i Skåne? Nordiskt klimat ser han bara på film :wink:

1 gillning

Det ligger lite sanning i det. :smile: Bor själv i Skåne men är en del uppe i Lappland. Och det är faktiskt inte helt lätt att sätta sig in i förutsättningarna för elbilar här uppe.

I dag körde jag Dorotea-Borgafjäll-Dorotea vilket är lite över 20 mil. Väl i Borgafjäll såg jag att jag hade förbrukat 45% batteri och tänkte att det är lika bra att ha marginal inför hemresan. Svängde därför förbi InCharge-laddarna - som var trasiga…

Hade ingen räckviddsångest, men -10 grader och riktigt hala vägar gjorde ändå att jag helst hade haft lite mer i batteriet. :smile: Man måste ju ha i åtanke att man kan bli stående längs vägen av diverse fel…

Jag var faktiskt uppe i norrland och körde i början av december för en video. En av slutsatserna där är att det kanske inte är så dumt att planera med att komma fram med 20% till stationen för man vet aldrig vad som händer längs vägen. Upplever att det är större chans att bli stående när man kör E45an i Norrbotten än när man ligger på E4an utanför Jönköping :slight_smile:

Vilken överraskning att ni kunde enas om Årets småbil, @cgullin var rätt så kritisk i sin recension. För oss körglada seniorer var valet självklart, vi har ägt och kört den i ett år och 2 dagar nu. Helt fantastisk bil med vissa brister i “infotainment”- och “körfältsassistans”-kategorierna. Men det den saknar där tar den tillbaka i alla andra kategorier som till exempel har med körglädje och snabbladdning att göra. Vilken bil pratar vi om? Såklart MG4.

Toppen.
Ska nu köra min långpendling på 70 mil och har all tid i världen att lyssna på de nyaste avsnitten men också rota i arkivet!

Nåja, jag tycker ändå MG4 är en kul bil, man har lyckats förvånansvärt bra med körkänslan i den och det hick utmärkt på min vinterkörning med den. Problemet är ju, som du säger, mjukvaran. Man lanserar bilar utan att ha en färdig mjukvara och låter kunder ha problem med enda svaret att ”det kommer lösa sig i en kommande mjukvaruuppdayering”. 2023 har verkligen varit fullt av sånt skit och MG var först ut att få skit av mig för det men dom var knappast sist :slight_smile:

Ingen Tesla så långt ögat når vilket känns oerhört märkligt. Finns det verkligen någon bättre elbil totalt? En oerhört modern och framtidsinspirerad bil. Det finns inget som slår en Tesla när det gäller elbil enligt min uppfattning.

Själv äger jag ingen Tesla utan en VW e-up.

1 gillning

Huruvida Tesla är en komplett bil eller inte är något som man behöver uppleva själv – det finns en enorm diskrepans mellan dess image och att faktiskt äga en själv och uppleva alla dess abrovinker och brister. Bara det att du behöver köpa tredjepartstillägg och “hacka” bilen för att få en normal styrassistans.

Fram tills någon vecka sedan kunde du inte ens stänga av att vindrutstorkarna stundtals gick automatiskt vid farthållarfunktionen även om det inte regnar. Bilarna saknar också parkeringssensorer och har marknadens sämsta svängradio vilket gör dem nästan omöjliga i parkeringshus.

Aktuell för året var dock endast nya versionen av Model 3 “Hightland” då övriga bilar lanserats tidigare år. Det skall till mycket för att en mindre sedan skall slå större bilar i de flesta kategorierna i ett land om Sverige.

Höll med er om bilarna, trodde nog ändå nya trean skulle komma med nånstans, glad att någon ser bortom laddinfrastrukturen och värdesätter andra saker.

Jag försökte faktiskt skohorna in Model 3 under Småbil genom att ändra kategorin helt - men gick så där. Nästa år tror jag vi skall modifiera den kategorin lite :slight_smile:

1 gillning

Bra summering av 2023, tack.

Men jag skulle vilja veta er bild av BMWs satsning på elbilar. Många tester jag ser på Youtube prisar BMW i4’s effektivitet. Min egen erfarenhet av i4 eDrive40 som vinterbil är superbra.
Jag är förvånad över att den inte hamnar högre i era rekommendationer.

I BMWs fall handlar det framförallt för mig att jag inte har haft möjlighet att provköra BMW-bilar. Vilket i sin tur beror på att BWM inte svarar på min förfrågan.

Jag kör i Norrland hela tiden, har satt gränsen på 5% i bilen. Det fungerar alltid men ibland föreslår den laddning vid 20% eftersom det kan vara lite långt mellan laddare emellanåt. Jag pendlar mellan Stockholm och Kiruna samt inlandet ibland typ mot Östersund.

OK, jag förstår. Men bilden blir lite skev om inte alla testas så försök gärna igen. Det skulle vara kul med er bild av BMW. @cgullin har iofs gjort en test tidigare.

Någonstans får jag respektera om biltillverkarna inte är intresserade att jag skall testa deras bilar - i stället fokuserar jag på de som faktiskt vill vara med.

Antagligen finner de inte min målgrupp relevant, därmed blir det ju inte heller relevant att ha med dem i en sådan här utnämning - då målgruppen är den samma.

Däremot bör vi kanske utvidga målgruppen genom att införa “Årets premium” eller något sådant :slight_smile:

1 gillning