Avsnitt 51:När når bilförsäljningen 50% elbilar?

Det är första dagen på det nya året och även om denna dag kanske blir lugn för många så är det fullt upp i virtuella poddstudion. Peter och Christoffer snackar om elbilsåret 2024 och till sin hjälp har man motorjournalisten Joakim Dyredand från tidningen Elbilen samt chefredaktören från samma tidning Fredrik Sandberg. Tillsammans diskuteras olika teorier om hur bra det kommer gå för dieseln, om kombis verkligen är det vi vill ha i Sverige, hur det kommer gå i Tesla-strejken och mycket mer. Välkomna till årets första avsnitt av Elbilsveckan.

3 gillningar

Ni pratar i podden om BMW förare och blinkers…

Det här är helt elbils orelaterat men på 90talet gick jag en förarutbildning hos Rolls Royce USA den var nog mest riktad mot privatchaufförer men där fick man lära sig att när man använde blinkers fick man aldrig blinka mer än 3 blink mer kunde störa passagerare man fick också lära sig att köra otroligt mjukt och följsamt i trafiken och om möjligt aldrig bromsa utan låta RRs fantastiska (GM Turbo 400) automatlåda sköta det något som dagens elbilar gör ganska bra genom regen

Lite onödigt vetande

3 gillningar

Spännande ändå – hur hamnade du på en förarutbildning hos RR?

Min X-frus kusin hade limousineservice i Newport Beach och hade köpt två RR och blivit erbjuden förarutbildningen han undrade om jag hade lust att haka på det var jag Vince och två av hans chaufförer som spenderade 3 dagar bakom ratten i varsen RR med instruktör på gatorna i och runt San Francisco en oförglömlig upplevelse

3 gillningar

Gillar att ni slår ett slag för, och ser fram emot, mindre samt billigare elbilar 2024. Tycker ni är helt rätt ute och är lite orolig över att om man lägger 800tkr på en elbil idag så kommer man ha betalat ett fruktansvärt överpris om några år. Som alltid med ny teknik så är det otroligt dyrt för “early adopters” men sedan rasar priserna ner. Min förhoppning är att vi är på väg in i den fasen nu.

Att köpa nya bilar har alltid varit en rejäl förlustaffär trots allt!

Tycker också om det! Jag vill se fler elbilar i renaste form, just nu trycks det in massa trams i allt som går på el bara för att känns det som ibland.

1 gillning

Så är det garanterat. Vi betalade 690 tusen för vår ID 4 med vinterdäck och förlängd nybilsgaranti (fick sen tillbaka 70k i miljöbonus). Egentligen helt sjukt att betala ett sånt pris för en VW. Man borde kanske uppsöka någon psykiatrisk enhet för undersökning. :smiley:

806.000.- för en ID.BUZZ med “lite extra” men fan vad jag ser framemot att den landar här på Österlen i månadsskiftet mars/april

Men jag håller absolut med om att det är dax för billigare EV och hoppas på Renault 5 ID.2all Citroen e-c3 och även Dacia kommer med enklare och mer prisvärda bilar det skulle betyda mycket för EV försäljningen

1 gillning

Gällande typ av bil för Model Y har jag alltid tänkt MPV som VW Sharan. Att man kallar den SUV är väl bara ett marknadsföringsknep.

Gällande laddhybrid så får man till viss det bästa av två världar. Alla korta körningar på el laddad hemma och på långfärd smidigheten med att tanka bensin till ungefär samma pris som snabbladdning. Jag har haft två innan nuvarande elbil, men det det var dock förmånsbilar där andra spelregler gäller. Kör privat nu och då känns elbil givet. Dessutom var det alltid tråkigt när elen tog slut och bensinaren hoppade igång :wink:

Riktiga SUVar har ju hör markfrigång och lågväxel, Jeepen Cherokee, Land Rover Discovery, Lada Niva, Mercedes G-klass (som f.ö kommer som elektrisk snart, snälla @Esse och @cgullin :face_holding_back_tears:

MY, MX, E-niro, ZS m.m är bara onödigt höga personbilar, kalla dom tillgånglighetsanpassade för dom är lätta att gå in i :joy: