Avsnitt 52: Zeekr söker högerfil

Det har gått ett år sedan Elbilsveckan kom igång, vilket är helt galet. Det firas genom att Peter får prata om sin älskade Audi Q8 men Christoffer får även möjlighet att kontra med betydligt mindre bilar. Mobility Sweden håller inte med gänget om 50% elbilar under 2024 och Kia EV9 har problem med 12V-batteriet. Behöver Kia gå igenom 12-stegsprogrammet kanske? Dessutom så diskuteras det vad man bör tänka på när man ger sig ut i det kalla vädret med sin elbil och sist så har Christoffer, som en av de första i Europa, fått köra Zeekr 001 på svenska vägar och… det gick väl sådär!

3 gillningar

Vilken besvikelse att Zeekr 001, som verkar vara en kanonbil, krånglar till saker med sin lane assist(eller vad det nu kallas) samt att kundupplevelsen under köpprocessen verkar vara helt undermålig. Är båda dessa saker något som är återkommande även för andra nya märken från Kina, ex Nio och Xpeng?

Är själv intresserad av en Nio ET5 Touring men den personliga kundresan och att bilen inte beter sig underligt är otroligt viktigt för min del så då undrar man om man egentligen gör sig själv otjänst att köpa en sådan bil och att man istället bör plocka något från den vanliga hyllan(läs Vw, Volvo, Renault) på den Europeiska marknaden?

Köpprocssen hos Xpeng har jag dålig koll på, inte hört så mycket - kanske kan anses positivt.

Nio har jag lite mer erfarenhet av eftersom jag själv försökte skaffa en ET5T ett tag. Det var väldigt rörigt, saker skulle göras vis appen men appen visade inte rätt, krävde olika inställningar och regionval om och om igen. Jag var glad att jag var hos Nio i Täby som hjälpte mig för jag hade ledsnat om jag suttit med det själv. Nu tror jag dom fått ordning på det lite mer men personalen i deras butik var jättetrevlig och hjälpsam. Ska sägas att dom visste vem jag var… :slight_smile: Gällande bilen har jag spenderat mycket tid med EL6 och tycker Nio har fått till körningen bra nu, det är natt och dag jämfört med tidigare.

Jag tror Zeekr kommer hamna i samma ficka - nu i början är det jobbigt och svårt, ju fler bilar man får ut ju mer data får man in och om 6-12 månader kommer bilen vara mycket bättre. Men det hjälper ju inte någon som köper en Zeekr här och nu!

1 gillning

Jag tänker lite på samma vis som när det kommer till andra tekniska prylar. Om man lanserar och får en hel del utrymme i press, social medier om sin produkt nu så vill jag köpa den nu och jag vill att den skall fungera nu. Det fanns en tid då jag var helt såld på Kia EV6 och tänkte att det kunde bli min nästa bil. Men nu när den väl finns här och man kan få tag i den till ett rimligt pris så känner jag lite att det tåget har gått. Så om Zeekr lyckas få rätt på 001, ordna upp sin kundresa och ha tillgängliga bilar till säg slutet av året så har det lanserats en massa andra spännande bilar under den tiden så då är hypen lite över för Zeekr 001.

Här är/var Apple ett föredöme. Är oftast relativt kort mellan lansering av senaste iPhone tills dess att jag i Sverige kan köpa den.

Nu har även Zeekr svarat, dock i en kort kommentar under videon.

3 gillningar

Jag skulle vilja lägga till ytterligare en parameter i elbilsköpet Eftermarknaden

Har dessa nykomlingar på Svenska marknaden ett utvecklat servicenätverk jag vet att vissa kommer genom Hedin Bil som är en gammal inarbetad bilhandlare med många showroom/serviceverkstäder som på senaste åren även tagit en position som importör (har inte riktigt koll på vilka märken) visst går det att få mjukvaruuppdateringar OTA men om det blir mekaniska fel eller problem som kräver att en mekaniker tar en titt och speciellt under garantitiden hur och var vänder man sig för att snabbt få sin bil fixad Om bilen blir krockad och hamnar på Skadeverkstad finns det sådana som är godkända av försäkringsbolag och importör går det att få fram delar så att arbetet kan göras har importörer reservdelslager innom räckhåll eller måste bitarna komma från over seas många frågor…

Den vanliga Europeiska hyllan (som du uttrycker det) har som oftast ett väl utvecklat servicenätverk även om Volvo/Geely har sagt upp det stora flertalet ÅF så väljer man en VAG Stellantis Renault Honda Toyota Ford KIA Hyundai etc så är man nog rätt safe med att det finns en serviceverkstad där man kan få sina problem lösta förhoppningsvis lätt och smidigt Vid skador har dom flesta Skadeverkstäder små som stora avtal mer sina märken och tar delar direkt eller i vissa fall från lokala Serviceverkstaden så inte så många frågor där…

Bara en tanke från en föredetta servicechef på en Peugeot/Fiat/Abarth/Jeep/Alfa Romeo handlare i Mälardalen

Ps Jag måste bara kommentera Gullins upplevelse av att Zeeker försökte ta livet av honom inte bara en gång hade det varit min upplevelse på vägen hem från att ha hämtat en flong ny bil hade jag inte nöjt mig med ett e-mail jag hade vänt nosen tillbaka och vägrat ta leverans av en bil som uppenbarligen inte är leveransklar och kanske tillochmed trafikfarlig Ds

Just my two cents

2 gillningar

Kloka ord, i synnerhet nu när de kommande elbilarna verkar bli mer och mer komplicerade datorer med kameror, radar och självkörning. Jag tror kanske att det hade varit sunt för branschen som helhet att stanna upp och inse att många av deras kunder värdesätter en rätt simpel bil som skall vara säker och enkel att underhålla(service) snarare än att bygga in en massa halvfärdiga system som piper och blinkar hela tiden. Kanske kunde finnas hela profiler i bilen där du väljer att aktivera/inaktivera en del av dessa beta-system-funktioner.

Angående Zeekrs filassistent så kom det lite intressant info i näst senaste avsnittet av Kilowatt-podcast:en som ev. kan vara relevant. Burt Busschots pratar om BYD Seal (BYDs halvlyxsedan) som han testkört i Irland, och tydligen hade denna bil också superaggressiv filassistent. BYD Irland hade enligt honom tydligen sagt att det är så den kinesiska marknaden vill ha det, men att BYD skulle fixa det för den europeiska versionen inom ett par månader då européer inte vill ha det så. Just nu tillåter den ett rattutslag på upp till 20% (!), men de skulle dra ned det till max 5%. Återstår väl att se om 1) det kommer hända 2) Zeekr har samma uppfattning. Och XPeng med deras (Y)XPilot.

De börjar prata om det vid 14:03 i avsnitt 455.

Låter mer rimligt än att Zeekr inte testar sina bilar i snö. Samtidigt är det märkligt med tanke på att Volvo med stor erfarenhet av Europa finns i samma koncern.

Jag gissar, utan att veta, att vi ibland överskattar samarbetet och delningen av system, komponenter och plattformar i stora koncerner(tänker nu inte endast på bilar). Administration, HR och backoffice-system är troligtvis där det enklast och snabbast integreras och görs ekonomiska vinster när stora koncerner köper bolag. Att däremot få ihop produktutvecklingen och R&D tror jag är mycket svårare och det finns säkert många fall där det finns medarbetare eller rent av team/kontor som sitter och göra typ samma sak utan att man samarbetar. Därav tror jag inte att en bil från Zeekr nödvändigtvis får ta del av nyttig erfarenhet av Volvo och vice versa.

Hade en väldigt bra upplevelse från första gången jag steg in på Xpeng/Bilia, genom några provkörningar, beställning, uppdateringar, val kring leverans/betalning och till sist leveransen. Vet att inte alla varit nöjda med leveransen, men det har berott på vinterfälgsbrist om jag förstått rätt. För mig ingår tre års service och däckförvaring, en sån grej som gör mitt liv lite enklare. De har egen verkstad så känner en trygghet i att kompetens finns om den behöver lagas.

Väldigt bra bemötande när jag lånade denna bilen på Xpeng Bilia Jägersro.