Avsnitt 56: Semi-LIVE från eCarExpo

Den här veckan befinner sig Peter och Christoffer på eCarExpo i Stockholm för att bevaka händelser och nyheter. Men inte bara det, upp på scen ska dem också tillsammans med Joakim Dyredand från tidningen Elbilen. Här är det livepodd på gång och det tas fram gäster för att diskutera elbilskonvertering, batterikemi och publik laddning.

Gäster:
Marcus Sörlin, Sir M
Magnus Karlström, omEV
Lukas Heijkenskjöld, Chargefinder

3 gillningar

Kul att ni verkar ha fått ett mycket positivt intryck av Polestar 4. Nu återstår bara frågan vem som har råd att köpa den. Gissningsvis inte de som köpte en Polestar 2. Men det är kanske Polestars strategi. Dyrare och mer premium ju högre modell-nummer :wink:

Hur tänker sig Chargefinder att jobba med datainhämtningen framöver när det får en premiumfunktion? Kommer de ta större ansvar för korrekt data i appen?

Jag tycker personligen att det skaver lite kring crowdsouringen av info om nya laddare och bilder mm nu om man vill ta betalt. Om man bidrar aktivt, kan man blir kompenserad eller få reducerad avgift för premium?

Det kommer fortfarande vara gratis att se dessa saker - Det Lukas berättade var att premiumfunktioner är sådant som kommer läggas till - allt som är gratis idag kommer fortsätta vara gratis :slight_smile: Gällande nya laddare så är det en lista som heter typ “Senast tillagda laddstationer” (vet ej vad den kommer heta) som man får tillgång till, men sjävla laddarna i sig kommer fortfarande synas som vanligt om man letar upp den på kartan.

Håller med om att det är trist med premiumvariant men dom erbjuder åtminstone gratis med reklam…

Kostar pengar…

Jag tror en hel del av oss har lagt tid och energi på att hjälpa CF till bättre datakvalitet, uppdaterat laddplatser/-punker, lagt till bilder, städat dubbletter för att det ska bli en så bra upplevelse som möjligt för många (särskilt nybörjare). Jag förstår att man inte kan driva saker gratis hur länge som helst, men när någon börjar tjäna pengar på crowdsourcing känns det tyvärr lite fel.
Nåväl, de är ju fortsatt den överlägset bästa lösningen för att hitta laddning.

Jag har en helt annan uppfattning. Datakällor kostar ibland, är ibland crowdsourcade och är ibland faktiskt helt gratis. Men datan som ren datakälla fyller sällan något värde för slutkonsument. Därmed krävs det att någon(ex ett företag) integrerar, processar och paketerar datan. Detta arbetet är vad vi som konsumenter betalar för. Inte datan eller insamlingen av datan. Jag blev sjukt överraskad att ett så pass välkänt varumärke som ChargeFinder inte redan hade kommersialiserat sin lösning och var ett företag på minst 10 anställda. Lycka till Lukas och ser fram emot att bli en premiumkund :slight_smile:

I långa loppet måste CF så klart få in pengar för att driva en tjänst som det här, serverdrift osv. Sen måste i sund kapitalistisk anda tjänsten vara värd att betala för, om den ska överleva.