I veckans avsnitt så behöver duon bli uppbackad av en nyhetskung och vi tackar ödmjukast Kristofer Rask från Allt om elbil för att han vill hänga med oss. Tillsammans diskuteras det nya BMW i5 Touring, sänkta priser hos Ford och att ett land nu har förbjudit fossilbilar och som får fördomar att krossas. Det visar sig också att om man får en skada på sin bil så kan det bli problem, det vet iallafall två av tre i dagens podd (två av tre kör också Tesla, go figure). Krockad eller ej, är elbilar på dekis? En perfekt storm av intressen har dykt upp och frågan är vad som händer, vart är tillverkarna påväg och vad kan vi förvänta oss?
Tack till Kristofer Rask på alltomelbil.se för ditt deltagande
Ska tillägga att det går att laga sin Tesla om det är endast kosmetisk skada.
Jag blev påkörd i början av november månad och fick en tid ganska snabbt hos ett företag i Malmö.
Inte långt efter så fick man tiden framflyttad pga strejken och inte långt efter framflyttad på obestämd tid.
Efter att ringt ett otaliga gånger till Tesla Support fick jag godkänt att lämna bilen till en annan verkstad.
Fick också godkänt utav försäkringsbolaget.
Den 29 jan lämnade jag bilen till ett skadecenter och samma vecka på fredag fick jag tillbaka bilen.
För min del så har jag bara följt den ordinarie rutinen, anmälan till försäkringsbolaget, hänvisning till en verkstad som gjorde en första besiktning innan strejken drog igång. Jag kan säkert anstränga mig lite extra och få mitt ärende flyttat till en verkstad som inte är uttaget i sympatistrejk, men med det medföljer också det logistiska att lämna in bilen på en annan ort. Vi får se - ännu brinner det inte i knutarna då jag beslutat mig för att behålla bilen ett tag till.
Nästa bil ska bli en eldriven kombi, med Tesla-prestanda. Det är nog några år bort.
Summa summarum av allt är väl just att Tesla gått från 20-30 (?) skadeverkstäder till någon handfull. Det gör saker och ting lite struligare.
Att drt inte skulle finnas reservdelar till Tesla verkar jättekonstigt.
Jag har själv jobbat med plåt på en fristående verkstad och vi fick massor av försäkringsjobb. Bara beställa nytt hos ÅF eller begagnat om bilen var äldre, så mycket Tesla som sålts lär det finnas drösvis på olika demonteringar.
Sålänge man nyttjar vagnskadegarantin är man dock låst till en partner, men det bör inte finns några hinder för bilar där den gått ut och man sitter på vanlig försäkring eller betala ut egen ficka.
En Tesla är inte magiskt, i det mesta är drt trots allt bara en vanlig bil.
Det är nog snarare så att auktoriserade Bildskadecenter inte är villiga att ta in Tesla delvis i solidaritet med strejken delvis rädsla för att bli stående med en bil det inte går att få tag i delar till Jag har gamla kollegor på några större Bildskadecenter i Mälardalen och inga av dom tar emot Tesla just nu
En kund som måste ha sin bil går alltid att förhandla med, det mesta går utmärkt att lappa ihop till fungerande grejer med väldigt små medel. Särskilt Tesla som inte har några grejer i stötfångarna.
Man har ett ansvar mot sina kunder, det gäller Tesla såväl som en själv som fristående.
Eller var kanske mest i glesbygden där jag jobbade det var så, vi fixade till allt.
Är det så att man betalar sin månadsleasing och att den löper på hos Tesla om ens bil är inlåst hos en verkstad och att man då inte kan få ut den och nyttja den? Inte så kul om nu denna konflikt löper på i några år i sådant fall.