Avsnitt 65: Kvartalsrapporten Q1 2024

Peter Esse, Christoffer Gullin och Fredrik Sandberg samlas i detta bonusavsnitt och går igenom elbilsförsäljningen första kvartalet 2024.

Statistiken vi utgår i från kommer från Car.info.

Efter modeller

  1. Tesla Model Y 2020 - 3 813
  2. Volvo XC40 2018 - 1 698
  3. Volvo EX30 2024 - 1 345
  4. Volkswagen ID. Buzz 2023 - 910
  5. Peugeot Partner 1996 - 845
  6. Polestar 2 2020 - 839
  7. Audi Q4 e-tron 2021 - 834
  8. Volvo C40 2021 - 809
  9. Volkswagen ID.4 2021 - 808
  10. Tesla Model 3 2017 - 781
  11. Škoda Enyaq iV 2021 - 521
  12. Kia EV9 2024 - 489
  13. Volkswagen ID.3 2020 - 438
  14. Cupra Born 2021 - 435
  15. BMW 4-serie 2014 - 426
  16. Kia EV6 2022 - 426
  17. Nissan Leaf 2011 - 394
  18. Mercedes-Benz EQB 2022 - 325
  19. Renault Kangoo 1997 - 292
  20. Audi Q8 e-tron 2023 - 265
  21. Zeekr 001 2021 - 248
  22. Kia Niro 2017 - 236
  23. Mercedes-Benz EQA 2021 - 224
  24. Mercedes-Benz EQE 2022 - 220
  25. Toyota bZ4X 2022 - 218

Efter tillverkare

  1. Tesla - 4 645
  2. Volvo - 3 854
  3. Volkswagen - 2 354
  4. Kia - 1 152
  5. Audi - 1 109
  6. Mercedes-Benz - 1 090
  7. BMW - 994
  8. Peugeot - 982
  9. Polestar - 881
  10. Nissan - 619
  11. Škoda - 521
  12. Cupra - 435
  13. Toyota - 433
  14. MG - 357
  15. Renault - 336
  16. Zeekr - 276
  17. Hyundai - 242
  18. BYD - 235
  19. Opel - 211
  20. Honda - 142
  21. XPeng - 119
  22. Ford - 69
  23. Maxus - 63
  24. Citroën - 61
  25. Fisker - 51
2 gillningar

Oj, jag blev förvånad att Volkswagen. ID. Buzz ligger först av folkabilarna.
Toyota, säljer de något annat än bZ4x? Bilen är på 25:e plats med 218 sålda medan Toyota är på 13:e plats med 433 sålda bilar…

Dom har flera transportbilar på ren el faktiskt :slight_smile:

Jag vet inte riktigt om jag höll med podden om att det är ett mycket bekvämt problem att ha 45 000 osålda bilar på ett kvartal. Jag tror att Tesla, precis som Apple, alltid försökt hyperoptimera utbud och efterfrågan, och är lite av nyckeln till att få till bra marginaler.

Det faktum att Tesla själva ville tona ned glappet genom att bara prata om produktionsproblem som de haft som orsaker till sina siffror, och inte säga ett ord om efterfrågan fann jag en aning talande. Så vad hade hänt om de hade producerat fler bilar? Svårt att veta eftersom de, som enda biltillverkare, vägrar rapportera försäljningsstatistik per modell. Kan undra vilket ramaskri det skulle bli om Ford gjorde likadant.

Min teori är att Model 3 säljer extremt dåligt ute i världen. Trist om inte ens en refresh hjälpte. Kanske inte hjälpte i USA att Hertz dumpade massvis med billiga Model 3 på marknaden heller.

Som jag har förstått det (men det finns nog dom som har läst annat på internet) så är alla ID.BUZZ reggade som lätt lastbil när dom kommer till Sverige och reggas sen reggar ÅF om dom som inte är Cargo till personbil men det verkar som dom fortfarande får klimatbonus jag fick papper från Trafikverket att fylla i för en 50.000 klimatbonus på min 2024 ID.BUZZ vi får se om det stämmer och stålarna rullar in om inte so be it…

Den som lever får se

Toyota Proace EV delar plattform med Peugeot E-Expert och Citroen ë-Jumpy som i alla versioner säljer riktigt bra Jag har kört alla 3 och dom är riktigt bra transportbilar med förbundna ögon känns ingen större skillnad på EV eller diesel och det gillar hantverkare och bönder

Peugeot E-Expert börjar bli en vanlig syn här på Österlen mycket tack vare Nilssons Peugeot i Hammenhög Sveriges bästa (flera år i rad enligt KW Bruun) Peugeot ÅF

1 gillning