Avsnitt 66: Två fel gör inte ett rätt

Fast behöver inte va dåligt att det är byggt på en fossil plattform, finns många fördelar och rent effektivitetsmässigt spelar det kvitta, gamla 24kWh Ioniq är ju fortfarande 5-7 år senare det snålaste som finns och det är en fossil plattform.

2 gillningar

Fast att Ioniq av den generationen är snål handlar mer om att den är en förhållandevis lätt bil, designad som en tvålkopp och typ saknar all form av motoreffekt.

Och man kan tycka det är lite synd att inte den trenden höll sig när konkurenterna skulle skapa stadsbilar.

Jo, men nu lämnar vi diskussionen om fakta och kommer in på personliga preferenser. Vad som är “bättre” beror på behov, prioriteringar och budget. I min prioritering vann Model Y när jag valde. Behöver kunna lasta mycket. Men så klart kan man komma fram till att en annan bil passar bättre med andra prioriteringar. Inget konstigt med det.

Förstår poängen, visst är det skillnad mellan att prata om enskilda bilmodeller mot varandra och att prata företagen. Men hur företagen lyckas tjäna pengar på sina elbilar eller inte påverkar vårt utbud av modeller att välja på. Ford förlorade USD 40.000 per såld elbil 2023 och gick i förra veckan ut med att de saktar ner sitt tempo i elbilssatsningen. De ska i stället satsa mer på laddhybrider.

Precis som alla dom stora biltillverkarna Ford GM Stellantis Amerikanska märken Toyota mfl gör just nu då dom upplever att dom kommer att sälja fler hybrider än rena EV då efterfrågan i USA och Europa har svalnat och fler och fler länder vacklar på sina förbud att sälja ICE vid ett visst årtal Kan det vara så att vinnarna är dom som Molnet dömmer ut som halvmesyrer EV ICE och Hybrid på samma plattform är framtiden i gamet BYD är ju störst just nu om man räknar ihop EV och Hybrid Stellantis fortsätter att trycka ut nyheter där köparen kan välja EV ICE eller Hybrid vad som bäst passar BMW har 3 st riktiga höjdare 4 5 och 7 som finns i ICE EV och Hybrid och som vilken dag som helst toppar Tesla i kvalitet körglädje komfort mm Mercedes ser ut att ta en ordentlig översyn av sina EQ modeller och rykten säger att dom kommer att styra om skeppet i BMW/Stellantis riktning Valfrihet är det nya svarta

Elon verkar vara uppriktigt orolig för dom som utnyttjar sina plattformar fullt ut men framförallt Kineserna så mycket att han vill att USA inför höga importtullar på Kinesiska bilar vi som kommer ihåg när USA införde höga importtullar på Japanska motorcyklar för att skydda Harley Davidson vilket en kort tid gjorde att ett bowling företag fick gå in och rädda dom För att inte tala om The Chicken Tax på importerade pickuper

Lite intressant lyssnande om hur Tesla fick en fot in i kommunist partiet i Kina

Jag tror inte allt är så svart eller vitt

Försöker diskutera fakta, men Teslahatet bubblar upp hela tiden. Fords elbilar förlorade 4,7 miljarder USD på elbilar förra året och räknar med att förlora mellan 5 och 5,5 miljarder i år. Det äter upp en betydande del av vinsterna från övrig verksamhet. Inte konstigt att aktieägare bromsar, de vill ha snabba vinster. Problemet med Fords elbilar är inte att de är dåliga utan de är för dyra att tillverka, så de inte går att sälja med vinst. Det är inget problem med eterfrågan på bilarna egentligen, de är bara för dyra för vad man får. Och ändå förlorar Ford pengar på dem. Nu lägger jag ner innan nästa hatkommentar om Tesla kommer. Fords problem är väl Teslas eller Musks fel det också. Trött!

Tillverka bilar är inte välgörenhet, det finns alltid ekonomiska intressen som går före, särskilt när lagstiftare är tafatta och lättköpta.

Varför går det så bra för Kina? Enkelt, det är lätt att driva igenom förändringar i en diktatur där staten trumpfar ekonomiska intressen och pumpar in pengar tills skutan vänt.

Elon Musk ska ha mycket cred för Tesla och sättet han vände skutan när det såg ut att gå åt skogen, sedan dess har det gått jättebra men där har han haft en stor fördel - han har aldrig tillverkat något annat än elbilar och hade inga aktieägare som krävde playback från den delen som drar in eftersom den inte fanns och företaget inte var så stort just då.

Säger inte nu att Tesla haft ett bananskal, verkligen inte men så fort hjulen började snurra betalade sig allt slit ganska snabbt och den enda som kan sabba för Tesla nu är Elom Musk själv.

De traditionella tillverkarna har helt andra förutsättningar.

De har stora fabriker med produktionslinor och fortfarande efterfrågan att möta på deras vanliga bilar, krav från myndigheter att få ut elbilar samtidigt som aktieägarna kräver att det ska gå med vinst.

Man kan tänka att för varje ID3 som går ut är det 5-6 personer som ska ha lön som skulle byggt motorn, monterat avgassystem fyllt på bränsle, fyllt på olja, monterat växellänkage m.m på en Golf.

Den lasten har inte Tesla.

Man kan ju dessutom inte automatisera hur man vill och kicka folk när man har ett fack som man måste förhandla med.

40000 USD per bil i förlust låter ju extremt mycket, kostar en Mach-E så mycket ens i utpris numera? :sweat_smile:

Satsa mer på laddhybrider, låter ju också konstigt, kommer det inte hårdare krav 2025 att bilindustrin får sälja mycket lägre nivå av Co2 utsläpp per enhet? Eller är det bara i EU? Euro 7 kanske blev så tufft ändå…

Och du förlorar många pengar per byggt hus när du bygger ett nytt hus åt dig själv. Om man pratar generellt, så gillar jag inte de där överförenklade ekonomiska måtten när man investerar i något nytt för framtiden. Det är för stolpigt.

Just i Fords fall så har de inte lyckats så bra med den investeringen, det tror jag ingen argumenterar emot.

Men jag tror ingen här i tråden tänkte på Ford när de tyckte att Teslas bilar har hård konkurrens nu. Väldigt “cherry pick”:at exempel kan man tycka.

1 gillning

Hur räknar man ut att man går med förlust med X antal miljarder på sina elbilar och Y tusen kronor per bil man säljer? Om en bransch ställer om så måste väll stora summor ses som investeringar för att ens överleva och inte ses som förluster på de nya produkterna? Har exempelvis aldrig hört att Northvolt eller H2 Green Steel går med förlust på varje produkt de levererar.

Bilindustrin genomgår samma omvandling som musik- och filmindustrin gick igenom för några år sedan. Att gå från fysisk distributuion av plastbitar till hela världen, med olika priser på olika marknader, etc, till strömning där mellanhänderna försvann smärtade förstås hårt. Vinsten flyttades från skivbolagsdirektörerna (men också alla som var inblandade i hela produktionskedjan för musik och film, CD-skivor och DVD-skivor).

Nu skall bilinduistrin genomgå en likannde process, men det är otroligt mycket mer människor och stora (väst-)länders ekonomier som står på spel, så det är klart att många kommer att kämpa emot med näbbar och klor för ett status quo, som jag tror de flesta inser kommer att vara relativt kortvarigt.

Tröttsamma påhopp hela tiden. Om du läste mitt inlägg så stod det om Ford i tidningarna förra veckan, färskt i huvudet, därav det exemplet. Boston Consulting Group gav ut en rapport för någon månad sen där de uppskattar (kan ju omöjligen veta exakt) de genomsnittliga förlusterna per elbil på USD 6.000 i USD 50.000 klassen (googla). GM fick stoppa leveranserna av Chevrolet Blazer helt när den totalsågades pga alla problem. Japanska biltillverkare tappar marknadsandelar på världens största bilmarknad Kina, en del har redan kastat in handduken där och lämnat. VW som totalt dominerade den marknaden har också tappat stort där. Och till det så har vi en sjunkande total bilmarknad i världen där försäljningen gått ner nästan 20% från toppåret 2017 till 2023 (85 miljoner till strax under 70).

En perfekt storm, alla de gamla kommer inte överleva, de kommer inte “komma ikapp”. Men några gör det säkert. Men så är det i stora teknikskiften, har hänt många gånger förr. Utmaningen för de som ska “komma ikapp” BYD, andra kinesiska tillverkare och Tesla är att det inte räcker med att ta sig till det läge ledarna har idag. De är ledare just nu för att de är snabbfotade och törs tänka nytt. Om några år är de ännu effektivare än idag.

Lång men intressant läsning

https://www.motortrend.com/features/tesla-trouble-problems-2024/?utm_campaign=later-linkinbio-motortrend&utm_content=later-42275325&utm_medium=social&utm_source=linkin.bio

Volkswagen electric car sales plunge: Why are Europeans returning to petrol? | Euronews

Det är lite intressant att VW ökade sin försäljning i Kina med 91% låter nästan otroligt men jag har läst det på flera olika ställen

Intressant som dom förklarade i The Daily podden när du köper en bil i Kina måste du köpa nummerplåtarna Kommunistpartiet i Kina bestämde att helt plötsligt blev det otroligt dyrt med plåt till en ICE men gratis till EV Lätt att styra marknaden i en diktatur och siffrorna friseras nog dom också…

Dock kan ju västerländska länder också använda sig av incitament. :smile:

Eller så gör dom som dom styrande (åt vilket håll kan man ju undra) i Sverige och dra undan mattan för en hel branch när man gav en veckas varsel för slopad Elbils miljöbonus sen kan man ju tycka vad man vill om att staten ska betala för att man ska göra något vettigt

Jag vet inte om du tappar det i översättningen eller om du inte förstår hur det fungerar. Ford förlorar inte 40k per elbil dom säljer.

Dom har en differens på kostnad vs omsättning på -40k per såld bil vilket i stora delar har att göra med höga R&D och fabriksinvesteringar tillsammans med låga försäljningsvolymer. Bilen i sig är inte 40k dyrare än säljpriset att tillverka.

Skillnaden här blir att man självklart vill sälja mer bilar för att till slut nå break even. Ingen tillverkare kan fortsätta sälja en bil som produktionsmässigt överstiger köpeskillingen.

Tesla är i sin sweetspot nu där dom har produktionslinje som inte har spelrum till någon personalisering alls och ändå får acceptans av kunderna, dom har även fortfarande god försäljning i fleråret gamla bilar som idag har minimal R&D. När man till slut kommer tvingas att ersätta Model S/X och 3/Y med nya generationer så kommer det bli business as usual även för Tesla. Kommer dom fortfarande ha lönsamhet? Sannolikt. Precis som alla andra tillverkare som gjort så i årtionden/århundraden före dom.

1 gillning

Jag förstår det där, skillnaden mellan direkta och indirekta kostader. Men det är en lågt räknad siffra plockad från nätet. Och räknar jag själv på siffran som rapporterats att Ford förlorade 4,7 miljarder dollar på elbilarna förra året. och sålde 72.608 elbilar så blir det snarare högre 65 KUSD. Det går att visa presentera siffror på en massa olika sätt och i det här fallet handalr det mer om hur mycket priset på elbilar sålda i snitt hade behövt vara högre för att produkten skulle ge nollresultat. Antal sålda bilar är det som borde vara någorlunda fast. Skillnaden vem man frågar (eller var man läser) beror på vad som räknas in i täljaren, kostnaderna. Och tar man förlusten i elbilarna delat med antal sålda elibar så verkar 65 KUSD vara det rätta, men kanske inte det mest relevanta. Ford 2023 Profits Tempered by Electric-Vehicle Losses (wardsauto.com)

Nu fattar jag men inte allt

Har precis lämnat tillbaka en ganska plain jane utrustad i4 edrive 40 som jag haft sen mitten på veckan åkte till lokala BMW ÅF för att prata med reservdelar/verkstad om E30 då jag just nu känner ett stort E30 sug Sprang på säljaren som lånade ut en i3 till mig som undrade över vilken EV det blev han undrade om jag ville låna deras Demo i4 några dagar och det tackar man inte nej till Direkt ut på motorvägen och hej vad den går riktigt tyst kupe även om kupen känns lite trång (van vi ID.BUZZ) men inte långt ifrån känslan i Polestar 2 Gullin var du får SUV känslan i Polestar 2 från förstår jag inte med stolen i botten på båda så känns i4 aningen lägre men that’s it Det är på det mindre vägnätet som i4 briljerar dom har inte tappat mycket av körglädjen som BMW är så kända för även om den har gått upp en hel del i vikt Ergonomin är Tysk näst intill Japansk allt är där det ska vara ljudanläggningen även om den var av enklaste sorten var riktigt bra och uppkoppling till Android Auto var sömlös När vägarna smalnar av ordentligt känner man vikten men körglädjen är definitivt där

M50 motoreffekt i en bakhjulsdriven i4 kunde vara den ultimata sport sedanen lagom storlek för 4 pers lättare än 4hjulsdriven och med riktig BMW körglädje

Nu återgår jag till E30 letandet…