Avsnitt 66: Två fel gör inte ett rätt

Denna vecka får Peter och Christoffer återigen förstärkning av Fredrik Sandberg från Tidningen elbilen. Det blir heta diskussioner om Polestar 2, Tesla, självkörning, privatleasing och flera återkallningar i branschen. Men det skall också bes om ursäkt för tidigare felsägningar och synpunkter.

Ska köra svärfars Polestar 2 i kväll så då blir det läge att höra på denna podd, ser fram emot det!

Tack för matig podd. Skulle gärna vilja att Peter Esse Följer upp, Intervjuar Tesla, kommunfolk hur det ska gå med ut byggandet av ladd infrastrukturen nu när maffian bromsar detta. Vem tar över efter Tesla nu.? Ser gärna detta i någon eminent YouTube kanal framöver

Är ju en enkel lösning, skaffa ett avtal så är problemet löst.

Har aldrig läst igenom ett leasing avtal, men i det fallet när man hyr bilen borde väl ändå leasingbolaget stå för reparationen och alla eventualiteter?

Tänker på samma vis som när man hyr en lägenhet, går nåt vesäntligt sönder kommer hyresvärden med ett nytt kylskåp, vattenlås, blandare eller var det nu är.

Grattis på din dag @Esse

Jag lyssnade på podden när jag idag vädrade en grannes Polestar 2 som ingår när man hyr hans sommarhus extra allt Visst den är tight S60 känns nog rymligare men inget kan jämföra sig med en Polestar 2 dynamiskt finns nog få bilar i den klassen som kan mäta sig med den i komfort och körglädje har bara kört en kort sväng i en väns BMW i4 och vete fan om den är bättre Gillar Google/Android Automotive skarpt alla EV borde ha det IMHO

Ni pratade om garantier och en lite känd fakta är att ID.BUZZ kommer via VW Transport vare sig den är en Cargo eller personbil har alla VW Transportfordon 3 års nybilsgaranti medan VW personbilar har 2 år

Grattis Esse

Det har man såklart friskrivit sig ifrån i avtalet :slight_smile: Det göra tydligt att det är brukarens ansvar.

Tycker i4 är överlägsen. Slipper suv-känslan och tystare kupe :slight_smile: Android automotive kan fungera bra, och jag tycker Polestar har lyckats. I EX30 är jag inte imponerad.

Alldeles för mycket nedlåtande tjat och upprepade “sanningar” om Tesla den här gången, tycker jag. Börjar bli ganska uttjatat.

3 gillningar

Alltså håller med om att vi kanske hört det nu, men ändå kul att verkligheten börjar komma ikapp dom. Dom va 5 år före men har inte utvecklats på 5 år :wink:

Vilket per definition inte kan stämma. Då skulle alla andra vara ikapp och kunna sälja elbilar med vinst. Vilket inte många andra i branschen gör, om ens någon (BYD tjänar väl sina pengar på hybrider, tror jag?) :slight_smile:

Lite orättvist; det tar tid och kostar mycket pengar att pivotera. Tesla blödde pengar i ett decennium innan de blev lönsamma, men de behövde “bara” komma upp på banan från scratch, men de hade inget bagage att dras med. Ingen annan har hållt på i 10 år ännu.

Jag har för mig att VW är på väg att nå samma marginaler på elbilar som fossilbilar. Kanske redan 2025, men nuvarande ekonomiska läge har kanske skjutit fram det något.

Men kritiken mot Tesla brukar väl snarare handla om bilarnas svagheter och inte lönsamheten hos bolaget.

En fundering gällande er diskussion om Polestar 2. Kan det inte vara så att Polestar egentligen planerar att göra precis det ni säger, dvs skapa en volymbil av Polestar 2…fast på en annan plattform. Man kanske bara behåller namnet/numret Polestar 2 men bygger nästa på plattformen som 3,4,5, eller 6 har?

Fast Polestar har ju gått ut med att 2:an inte kommer ersättas med en uppdaterad 2:a. Det ska tydligen ersättas av Polestar 7 vid 2027.

P2 kom 2019 va? 8 år är MYCKET nuförtiden, då får vi verkligen hoppas Polestar 2 är helt felfri numer :sweat_smile:

Håller med om podden, Polestar 2 är suverän att köra men med max 4 personer! Hade 3 tonåringar och hustru till fjällen och utan takbox var det på håret vi fick in allt och sonen på 160cm på mittplatsen bak klagade över ryggsmärtor. Samma resa med vår Kia Soul men takbox var bekvämare för mittenpassageraren bak. Klädseln på Polestar 2 är också konstig, känns oerhört plastig, neopren? Blir svettig på ryggen, inte premium!

Men frågan handlade om ifall andra biltillverkare var ikapp Tesla. Och kan man inte tjäna pengar på att tillverka elbilar som i alla all GM och Ford är bra exempel på så är man väl inte ikapp? Det är mer ett konstaterande bara kring “ikapp Tesla”. Sen så är det kul att se att antalet alternativ växer och att billiga små elbilar börjar dyka upp. Det behövs fler alternativ i olika prisklasser och storlekar, och som inte är halvmesyrer byggda på fossilplattformar i grunden.

Å andra sidan är väl många av ”halvmesyrerna” bättre än Tesla. Skulle t ex ta en i4 före vilken Tesla som helst varje dag.

När man pratar om att Tesla ligger före och att andra skall komma ikapp så har jag aldrig lagt in business caset i den bedömningen. För mig har det alltid handlat om produkten, dvs bilen. Svårt för mig som konsument att bedöma om man är ikapp rent bolagsmässigt men däremot kan jag jämföra produkterna.

Men jag förstår att man kanske mer ser det bolagsmässiga om man nu själv arbetat i branschen(vilket jag då inte har gjort)