Avsnitt 68: Milano Jr

Som utlovat förra veckan så är Joakim Dyredand från tidningen Elbilen med denna vecka och det pratas om Alfa Romeos första elbil, Mila… eh nej, jag menar Junior. Dessutom så får vi höra mer om nya Porsche Taycan som har slagit laddrekord i podden, NIO har ny batteriteknik i produktion, Tesla sänker priser och säger upp folk och Volvo EX30 får sig en smäll!

3 gillningar

Dyredand förgyller alltid podden!

Håller med i Gullins resonemang ang. Polis och räddningstjänst, men inte till 100%.

Polisen har olika bilar till olika saker, som patrullbil (dom som glider runt i stan och håller koll på ungdomar t.ex) hade en id7 tourer säkert varit en kanonbil.

Polisen har tuffa krav så förmodligen skulle det falla mer på brist på kandidater än på eldriften i sig, som Esse nämner är dom lastade med mycket tung utrustning och måste ändå vara stabila i 200 blås och ha köregenskaper som en rallybil.

Förr hade man mycket saabar i trafikpolisen för att dom gick utav helvete utan att dra massa bensin och Volvo gick mycket patrullering för xc70 var en kanonkärra för det.

I skarven 70-80tal jobbade jag ett tag hos Fordonsservice på Polishuset Kronoberg där SÄK utgick ifrån med sina bilar 1980 fick dom ett antal “förstärkta” 900 Turbo och EMS för att utvärdera i första hand till personskyddet och dom var väldigt populära men några klagomål att det var svårt att växla manuellt och skjuta ut genom sidorutan samtidig dom gick ju inte att få med automatlåda för spaning fick dom ett 10tal i blandade färger utan duck tail på bakluckan och på breddade plåtfälgar En av dom är en raritet idag

Fun fact: Stockholms Polisens Dodge piketbussar trimmades genom att all avgasrening togs bort och headers och öppet avgas monterades av en på den tiden välkänd MOPAR profil i Stockholms Street Racing community Dom mullrade gött nere i garaget och ritade långa svarta streck

Typiskt att polisen sätter sig över rådande miljölagstiftning. Vet de som tycker att polisen kan ha en blandad fordonsflotta, precis som i andra länder, men nej måste ha XC70/90 med extra allt för vi kör alltid runt med full kravallutrustning för alla uppdrag. Sedan vet jag att det finns Nissan Leaf som utredningen åker runt med och de funkar perfekt för det uppdraget.

Apropå priser på Ionity så är det rätt förmånligt med Elton (5:50) just nu - men det gissar jag att ni säkert redan har koll på.

Skulle aldrig bemöda mig att stå i kö hos Ionity för det priset. Ionity är så långt ner på min lista med laddnätverk. :disguised_face:

Jag kan erkänna att jag faktiskt inte själv ännu har laddat där - är de långt ner pga. pris/problem med laddning/annat?

South Pasadena Police byter ut alla sina fossilbilar mot Tesla Model 3 och Y modifierade och optimerade av Unplugged Performance

https://www.motortrend.com/news/tesla-model-3-y-south-pasadena-police-fleet-unplugged-performance/

2 gillningar

Taaaaaack så mycket! :slight_smile:

Men SABALR så frän den såg ut då!

Jag vill rätta mig själv kring Porsche och deras deltagande i Paris-Dakar (nu Dakar Rally). 1984 ställde man upp men en så kraftigt ombyggd 911 att modellen fick en egen generationskod, 953. Det var först 1986 som man tävlade med modellen 959. Slut på lektionen …

Att betatesta en del funktioner är väl ok, men det som beskrevs i podden kändes mera som alpha och det är under inga omständigheter ok.

Rest en hel del sista tiden och utnyttjar nu sista månaden med bra avtal hos elli, och utan tvekan är Ionity glesare än någonsin de senaste 3åren.

Håller med. Dels har dom bra rabatterna på Ionity nu gått ut så folk har börjat söka sig till andra operatörer, dels har Ionity byggt ut ordentligt så det blir mer spridning :slight_smile:

1 gillning

Är bilen så kass på riktigt?
Får man ens ta betalt då?

Tycker min Kinabil är har kass mjukvara men även om den är seg så finns allt och fungerar, inklusive mobil nyckel (dock bluetooth).

Hur ska man få bukt med att tillverkare generellt släpper ut ofärdigt skräp på gatan?

Det där nyckelstrulet med?
Exakt vilket problem som fanns med vanlig nyckel har man löst med att använda kort eller tagg istället?

Nu jobbar ju svenska poliser annorlunda mot många andra poliser i andra länder.
Men jag kan hålla med dig att det ser tokigt ut att en polis rullar i centrala sthlm i en stor volvo. och i princip alla andra storstäder ser man dem i bmw i3, Renult Zoe eller andra små elbilar.

Betyder det är poliser i många andra storstäder gör ett sämre jobb för de inte har mer utrustning med sig ut på fältet?.

Vi ska inte bli politiska men… Statistiken pekar ju åt ett håll och det är definitivt inte personalen det är fel på…

Kan tänka mig att den schysst EX40 vore en utmärkt patrullbil i stan.

Det jag kan tänka mig… är väl att dessa bilar ingår i någon beredskapsplan militärt också…så kanske därför det är lite mer komplicerat att byta till el.

huvudsaken är väl ändå att svensson ska byta sin diesel traktor som de kör 1500mil om året med. Antalet polisbilar/brandbilar etcetcetc är ju ganska få i det stora hela så de får väl byta när tekniken passar dem… tänker mer bara att det kanske skulle vara smidigare för vissa av dem att ha små bilar i innestan. Nu är ju iofs malmö, sthlm, gbg innerstad skrattretande små i jämnförelse med London, Newyork, Paris.

1 gillning

Så det är bilen det är fel på? :grinning: