Avsnitt 69: Macan finns inte på China Auto Show

Peter är ute och far och har lämnat Europa bakom sig. Iställer befinner han sig på China Auto Show i Bejing och spanar in nyheter och icke-nyheter. Vi får en direktrapport om vad som finns på plats. Dessutom är Joakim Dyredand från tidningen Elbilen med för att nu kunna prata om Porsche Macan vars embargo har släppts. En bil som, till ingens förvåning, är fantastisk att köra. Det och mycket mer i veckans avsnitt!

Såg ut att finnas en del fräna bilar där. EV5 och Icar var två med rätt hög vill ha faktor.

Jag rättade mig själv, till ett fel! Porsche Macan Turbo gör 0–100 km/h på 3,3 sek, inget annat. Och Ingemar Bergmans MB G-wagen var inte benprotesbeige. Den var tegelröd …
bergman

1 gillning

Eller en gammal klassisk faluröd! :smile:

10:35, Audi R8 … yeah

EDIT: Det regnade

Synd att Christoffer kommer med uttalanden som ”vi svenskar gillar ju”, i detta fall stora kantiga bilar. Dels så stämmer det inte över brädet och dels är det provocerande att medborgare i världens rikaste länder inte är med på banan med att hushålla med energi. Tesla har sedan länge insett vikten av energieffektivitet då de inte behöver stoppa i så stora batterier för samma räckvidd. Bra affärssinne. Hand i hand med miljövänlig energieffektivitet som bidrar till att omställningen kan gå så smärtfritt som möjligt. Likaså går omställningen så snabbt som möjligt då mindre material behöver tas från gruvor per bil. Nu ökar koldioxidutsläppen pga investeringen i elfordon. För att hålla ner utsläppen behöver energieffektivitet prioriteras över godtycklig preferens i design.

PS. Jag fick svaret för några månader sedan att ni skulle ta upp energieffektiva dragbilar på samma tema. Jag använde en model 3 för att dra min vagn. Behöver inte alltid ineffektiva stora klossar till bilar för att dra husvagn.

Inget uttalande stämmer överens med 100% av befolkningen, ska man hitta något sådant så kan man inte säga något alls. Jag har många gånger i podden sagt att jag tycker det är fel av t.ex. Audi och Polestar att man stoppar in stora, tunga batterier istället för att jobba med andra medel. Jag har flera gånger sagt att jag är för en förändring av fordonsskatten så att den går på vikt istället för att minska storleken på batterier - och jag har nämnt Tesla som exempel.

Jag tycker det är fel av dig att berätta vad jag är med på banan med och inte, det ger varken bra diskussion eller diskussionsklimat. Är du osäker på vad jag menade så fråga om ett förtydligande men anta inte vad jag eller någon annan tycker i en viss fråga. Det upplever jag som provocerande.

1 gillning

Så säg inte det du brukar säga då. Enkelt.

Jag anser inte att Tesla bryr sig om energieffektivitet. Den må va snål men finns inget effektivt med bilar på 400-500hk.

Sen gör ju Tesla Cybertruck och Model X Plaid. Det får kanske finnas olika sorters bilar för att locka fler att välja elbil. Jag röstar inte för att det bara ska finnas vita Model Y att välja.

De gör oavsett några av de mest effektiva elbilarna i respektive klass så stora kantiga bilar står oavsett i kontrast till det. Ta till dig detta nu och ändra på dig.

Så alla borde köpa Tesla?

Samtidigt är vi ju kända för att just uppskatta kombibilar. Man måste inte fultolka allt som någon säger. Alla normalt funtade människor förstår ju att Gulin givetvis inte syftar på exakt alla svenskar när han säger vi svenskar gillar.

Varför ska folk leta ytterligheter? Det finns en massa emellan.

Då kan han säga att han själv gör det och även då ges min kritik.

”Vi i Sverige gillar ju…” är ju baserat på trender och statistik, har inget att göra med vad jag själv tycker. Energieffektiva bilar ska absolut ha den cred dom förtjänar men världen behöver olika typer av fordon med olika typer av design för alla gillar olika. Finns inget elektriskt alternativ som faller tjänstebilsförarna i smaken så kommer dom köpa diesel.

Jag tycker det låter som att du är ute efter en förändring i beteendet av människor, att man kanske ska ifrågasätta vad man behöver och inte vad man vill ha. Det kan också vara en spännande diskussion men att dra slutsatser i en sån diskussion baserat på ett ”vi i Sverige gillar ju” är att dra det lite väl långt. Jag vet mycket väl var jag står i dessa typer av frågor, om du undrar eller vill ha förtydligande så är det bara att fråga. Men sluta anta saker bara för att det ska passa dina argument bättre.

Säg i så fall den andel som gillar stora kantiga bilar. Du har statistik som du säger. Men det är inte ens en majoritet av bilägarna. De flesta är inte ens ute efter en ny bil. Var bara mer nyanserad och förstå fler av era lyssnare.

Det är ganska vanligt att man pratar i generella termer, man behöver inte alltid ta åt sig om allt. Det är helt omöjligt att prata om alla jämt eftersom alla är olika och tycker olika. Vi hoppar mellan storlekar och former och tanken är man ska kunna känna igen sig i något. Som jag tidigare nämnt, vi har pratat om energieffektivitet tidigare och jag har varit tydlig med vad jag tycker i den frågan. Men man måste kunna prata om annat också.

Nedan har du 10 vanligaste bilmodellerna i Sverige, flera är stora kombibilar, det är klart det finns statistik över sånt här - Jag förstår inte varför du ska hitta på saker och beskylla mig för sådant som jag inte har sagt.

De på listan visar inte uniformt in på stora och kantiga. Top 10 visar heller inte helheten. Som sagt är de flesta inte ute efter en ny bil heller.
Det är ju bra att vara nyanserad likt att inte dra alla över en kam.
Designfrågan om kantig eller ej är godtycklig och kantigheten innebär alltid högre luftmotstånd. Stora bilar innebär alltid högre vikt än annars. Det går inte ihop med att framhålla energieffektivitet och att hushålla med resurser. Det är en slags attitydfråga. Att säga att vi svenskar gillar… påverkar attityder och det blir mer ok att okritiskt välja något som slösar med energi och resurser i en tid där det är viktigt att hushålla. Jag tycker i övrigt om er podd men vill inte bli indragen i ett slöseritänk bara för att jag räknas som svensk.
Det är ju väldigt noga med vissa saker i er podd så applicera gärna noggrannheten även i denna fråga.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer, tråkigt att du uppfattade kommentaren som att jag tycker det är helt okej att slösa med resurser när jag pekade åt stt vi är ett kombiland. Jag har försökt förklara vad jag menar men upplever att jag inte når fram så jag väljer att avsluta här.

Trevlig helg :slight_smile: