Avsnitt 70: Elbilarna som blir allt billigare

Då det har varit en nyhetstung vecka så tar duon in backup i form av Kristofer Rask från alltomelbil.se. Tillsammans går man igenom priserna på flera elbilar som dels fått priser tillkännagivna men också helt nya priser som i alla fall är många tusenlappar lägre än tidigare, är det nu man kan göra elbilsklippen? Ett av dessa klipp lär inte bli Hyundai Kona som Christoffer Gullin kör just nu dock… Teslor går nu att laga igen efter att vissa restriktioner släppt, grabbarna går igenom vad som gäller och dessutom har det dykt upp rykten gällande NEVS, historien som snabbt gått utför fortsätter nedåt.

1 gillning

Tack Peter Esse för din reflektion över staden i slutet av podden! Det är sådana reflektioner som gör att jag är en stadig lyssnare!

3 gillningar

Kul, vad fint att höra!

Tack för en grym pod!
Ny medlem här men har lyssnat på podden sen starten i princip.

Förslag till ämne att rota i (om ni inte redan gjort det):
Laddstationers verkliga kapacitet. Inkommande kraft till anläggningen har man ju ingen aning om vad det ligger på vid respektive laddstation. Om det som t.ex. vid Circle K Skäggetorp Linköping står 2 st 300 kW laddare med 2 uttag på varje ska man ju teoretiskt kunna få ut 300kW om man står ensam vid en laddare och 150 kW om man står 2 vid samma laddare (enkel matematik). Står man 2+2 och laddar kan det då bli att man bara får 75 kW per kabel? Kan man på något sätt få veta hur mycket kW respektive laddstation får inmatat totalt? I teorin kan ju t.ex den i Skäggetorp bara få 300 kW inmatat och då behöver man ju vara helt ensam där om man ska kunna utnyttja full kapacitet. Vid just den stationen misstänker jag starkt att det är för dålig kapacitet. Då spelar det ju ingen roll om man har bra laddhastighet och förvärmat bilen ordentligt om man inte råkar vara ensam på platsen. Kan ni inte kolla med nån nätägare typ EON eller Vattenfall hur mycket/lite man normalt matar in till en laddstation? Mvh Magnus

Håller med om att den informationen vore bra att känna till. Hade varit bra om t ex ChargeFinder skulle kunna visa ett intervall, typ vid den här laddaren kan du förvänta dig 50-300 kW beroende på hur många laddare som används.

Någon gång när jag laddade vid ett Max på några ReCharge-laddare fick jag knappt 50 kW. Den typen av laddare vill man ju helst undvika.

1 gillning

Kanske skulle vara ett krav på laddopperatörerna att specificera hur mycket, eller lite i viss fall, de kan leverera per uttag vid full station.

Tesla Jönköping var ju vid öppnandet ett typexempel på en kraftigt underdimensionerad matning under peak timmarna som bara gav 40-45KW.

Den kan jag iofs förstå att har man 2st 300KW laddare så skulle iaf inte jag boka upp 600kW tillgänglig effekt på dessa.
Skulle bli risk för sjukt dyr avgift för något som sällan eller aldrig skulle utnyttjas.

Vad säger @elmacken om detta. :ok_hand:

Kanske en indikering i ChargeFinder där utnyttjad buffert på stationen redovisas i realtid. :wink::innocent::rofl:

1 gillning

Hoppas verkligen inte alla laddplatser har all teoretisk effekt tillgänglig, vore ett riktigt slöseri :blush:

Här finns många tankar men jag tycker det är rätt att köpa in en anslutning som du i hög grad kan sälja till kund. Det är ineffektivt och dyrt att ha en stor dedikerad anslutning som kanske är 300kW per uttag även om det kommer behövs för platser dedikerade för tung trafik.

På elmacken 1 byggde vi med 50kW per punkt. Alltså 8uttag som delar på 400kW lite klent kanske därför bygger vi elmacken 2 med 100kW per punkt som jag tror är lagom för personbilstrafik
När man lämnar in önskemål om effekt i sin föranmälan får man i regel alltid det man önskar även om det kan ta tid ibland. I vissa undantag får man en lägre effektdeal av nätägaren initialt för att sedan få mer i etapp 2.

3 gillningar

Hur ofta står det 8 bilar hos dig och laddar med 50 kW?

Jag håller med om att det är bättre att göra så, att man alltid ska kunna erbjuda full effekt åt alla tror jag blir ett resursslöseri. Som jag förstått det så jobbar väldigt få på det viset, Ionity har sällan 6 x 350 kW till sina anläggningar (hört siffror på att dom kan maxa 250 kW per stolpe vilket ju är enormt redan där, men det finns det kanske andra som har bättre koll på).

Någonstans handlar det väl om pris vs nytta. Däremot kan jag tycka det är intressant att ta reda på vad som är vanligast. T.ex. @elmacken (sorry) som har 8 x 150 = 1200 kW men har dragit in 400, drygt 30%. Är det normalsiffran eller ej… jag ska nog försöka hitta lite epostadresser till lite pressfolk jag… :slight_smile:

1 gillning

Tack för bra svar! Har full förståelse för att det inte är ekonomiskt att dimensionera laddanläggningen för full beläggning dock är det värdefull information att veta ungefär hur mycket kräm jag kan förvänta mig på en viss laddare vid en viss beläggning. T.ex kan det vara mycket bättre att välja en helt ledig 150 kW laddare på stationen brevid istället för en delad 300 kW laddare om totala belastningen är högre på den senare stationen även om det i teorin borde vara lika fart i båda. / Magnus

I en annan bransch och med en annan produkt så hade man omedelbart lanserat ett plus, vip, premium abonnemang som garanterar dig mer kapacitet än den som möjligtvis redan står och laddar men endast har basic. Och givetvis får du betala extra för denna garanti(plus, vip osv).

Men så gissar jag att det inte fungerar med publik laddning eller?

Vilken mardröm att förstå sig på den prissättningen också. :disguised_face:

Jag sätter prioriteringar beroende på SoC för maskera lite klen totaleffekt. Det händer att vi går i taket redan på 4 bilar särskilt sommartid. Ett fordon med 15% SoC har hos mig högre prio än fordon med 75% SoC. Det finns olika logik i mjukvaran hur man skall hantera prioritet när kraften når taket innan dess sker ingen prioritering.

För MCS är det särskilt intressant där man kan fördela dessa 1200kW på 1st MCS samt 8st vanliga passiva eller kylda 400kW CCS. Kommer då ett MCS fordon kan man tex skicka all prio till MCS. Alltså kan man alltid sälja effekten oavsett fordonsmix. Min hjärna förstår inte varför man väljer en statisk stand-alone lösning när detta finns.

2 gillningar