Avsnitt 71: Fredrik tror på självkörande bilar - Men inte på Cybertruck

I veckans avsnitt går det vilt till när flera åsikter ska diskutera självkörande bilar, vad det kan betyda för framtiden och när det kan väntas dyka upp. Tesla Cybertruck är på besök i Sverige och vi har klämt och känt, Fisker Ocean kan vara död… för alltid medan miljözonen i Stockholm är klubbad för alltid… kanske. Skrotningspremien har fått sitt förslag och det gör väl ingen upphetsad direkt. Det och mycket mer från veckans avsnitt av Elbilsveckan!

Tack Fredrik Sandberg från https://elbilen.se för att du var med oss denna vecka :slight_smile:

Ni har alla sett den senaste video där Mercedes driver pilot lvl3 kör samma sträcka som en model s med fsd v12? Ganska magiskt stor skillnad.https://www.youtube.com/watch?v=h3WiY_4kgkE

Som jag trodde. Däremot, vad jämförs det med? I en Beta kan man släppa lite mer, i en stabke release ska allt fungera.
Testet säger egentligen mer om hur grymt bra fsd 12beta är än om hur dåligt Mercedes system är.
Egentligen skulle man jämfört med senaste stable release på Teslan med eftersom andra tillverkare inte släpper betor till allmänheten och det ska väg egentligen vara så också.

Ni pratar om 48v system på Cybertryck och ni säger att detta inte är nytt på bilar. Ni förväxlar 48v mildhybridsystem med 48v systemspänning för alla periferimoduler / datorer. Mildhybriderna har 12v systemspänning och inte 48v. Cybertruck är mig veterligen den första massproducerade bilen som har 48v systemspänning som gör att kablar kan göras mycket tunnare.

I övrigt tack för ett grymt program! :slight_smile:

2 gillningar

FSD heter ju numera FSD (Supervised) dom har tagit bort beta ur namnet. Sedan kan man säkert hävda att det är beta ändå men den diskussionen tänker jag inte öppna upp.

Edit: Teslan räknas ju då även också enbart som lvl2

Är ju ingen beta i nån av bilarna. Är fsd supervised v12.3.3 om jag inte missat nåt. EQSn går ju köpa och är godkänd vilket är skrämmande då den inte verkar ha koll på nånting förutom att möjligtvis köra rakt fram på en motorväg

Om inte OM fanns…

Då hade vi alla vårat personliga JetPack och flög dit vi ska

1 gillning

3 saker:

  1. Whole Mars Catalogs videor ska man nog ta med en nypa salt. De är ganska ökända för sin lite… “lutande” täckning av Tesla om man får kalla det så.
  2. Första bilden där, Consumer Reports’ omdömen… Mercedes Driver Assistance där är deras vanliga ADAS (inte level 3-varianten som heter Drive Pilot som dessa tomtar inte testar här) och notera även att det är Tesla Autopilot som jämförs, så det är vädigt oärligt att visa det och sedan helt plötsligt byta till FSD i sin egna jämförelse.
  3. Jag tror då mer på Consumer Reports än en bunt yahoos som vill öka värdet på sitt Tesla-aktieinnehav, men det får stå för mig. Punkt 1 och 2 är mindre bestridbara.
2 gillningar

Haha ja helt korrekt av dig. Ber om ursäkt. Är alltså Mercedes lvl2 mot Tesla lvl2 som är visat. Blev tvungen att Google runt lite på nya EQSn med lvl3 och vad hittar man ett system som är ännu sämre då du måste följa ett gäng regler för att kunna använda detta.
Måste då först bo på rätt ställe. Sedan är det Enbart motorväg i max 70km/h. Måste följa ett annat fordon. Enbart dagtid ingen dimma, regn eller snö . Inga vägarbeten. sen säkert nåt mer jag missat. Den följer enbart för nedladdade kartor. Vet ej när dessa uppdateras. Har för mig att det gick på runt 30k/år för få det aktiverar.

Så detta är då anpassat för trafikstockning på nån motorväg runt en större amerikansk stad. Skulle väl gissa att det är godkänt att använda i californien

Så är det. Å andra sidan så tar Mercedes ansvar om något skulle hända, vilket är anmärkningsvärt. Jag tycker det är ett rätt sund väg att gå. Det kan tyckas trevandes och långsamt, men jag vet inte om Teslas hyperaggressiva “lite svinn får man räkna med” är något att sträva efter. Man kan fråga Uber om hur det gick för dem.

Waymo kör ju också lite mer försiktigt och har kommit längst av alla.

Den absoluta majoriteten av 12v kablage är redan så tunt att det inte är logiskt med mer bantning. Att köra 100% 48v är en meningslös gimmick.

Mercedes är lite tydligare mot sina kunder vad som är ett assistentsytem kontra ett körsystem. Level 2 är ett assistentsystem och bör således inte köra runt dig på smågator utan bara hjälpa dig göra det.

Level 3 körsystem är otroligt mycket mer avancerat än vilket Level 2 system som helst och därför är man inte riktigt där ännu rent teknikmässigt. Man har dock utlovat 130km/h i framtiden så det är betydligt bättre än dagens 70.

För övrigt är det också rätt lustigt. Min EQE kan ha Level 2 aktivt i hastigheter upp till 210km/h men Teslan verkar inte gå att aktivera över 140km/h. Märks vilken som är utvecklad i Tyskland.

Det tesla gör med Vision idag är otroligt. Säg häromdagen en bild på deras nya autopark, sjukt hur säker den är med bara kameror och inte ens en i stötfångaren. Baserat på 3d-vyn så verkar den jobba med att komma ihåg hinder framför bilen.

Detta var dock i Kalifornien, tror trots allt det kommer bli svårt att få till lika bra funktionalitet i mer nyckfullt klimat.

Det är dock för mig tydligt att Tesla faktiskt vill göra ett system som är bra och fungerar i verkligheten, det förtjänar respekt. Det finns ju diverse andra tillverkare (ofta från Kina…) som bara gör minsta möjligt ansträngning för att det precis ska klara sig igenom EuroNCAP-testerna men inte verkar bry sig om verkligen.

Själv ser jag inget problem med att CT är så tung, behöver (inte samma sak som vill) man en sån kärra får man väl skaffa körkort för det, tycker inte det är några konstigheter.
I Sverige skulle den kunna bli ett schysst C1E-ekipage.

Alternativt ett BE villkor 76.01, men det är betydligt mycket smalare och svårare att sätta ihop ett ekipage.

Det finns otroligt mycket att spara per bil genom att använda 48v system istället för 12v. Idag är det cirka 1200-1500 meter kabel i varje bil. Varje kilo koppar man sparar blir mycket pengar. Problemet har varit för legacy auto, BMW, Merced, Audi med flera är att dem köper in moduler från Siemens, Bosch etc för att styra olika delar i bilen, där alla baseras på 12v. Ett fåtal moduler bygger dem själva. För att ett bilföretag ska kunna bygga om från 12v till 48v krävs en ny arkitektur från start till mål. Det är i princip bara Tesla som kan klara av det i dagens läge. Eller rättare sagt, om T.ex. ångmaskinsfabriken Mercedes skulle göra detta hade projektet blivit så stort så det inte blir lönsamt, eftersom dem inte gör komponenterna själva blir det väldigt komplext och dyrt. Men för Tesla som göra det mesta in house är det lättare.

När jag gjorde lumpen på Gotland så var jag chaffis o körde bl a gamla Volvo lastbilar från 50-talet, där var det 24V har jag för mig, 2st 12V i serie.
Minns inte kabeltjockleken dock :slight_smile:

Absolut, inte riktigt samma sak vilket jag borde varit tydlig med.

1 gillning

Du vet att jag kan läsa vad du redigerat? :laughing:

Jag har jobbat med bilar hela mitt liv men jag har aldrig sålt någon. Du kan klura på varför jag har utmärkelsen expert på forumet istället.

Det är felaktigt att Tesla producerar alla sina styrenheter själva och att andra tillverkare inte gör det. Det är också mycket enkelt att bara beställa en styrenhet med annan matningsspänning så det är ett icke-problem. Det har gjorts med lastbilar i flera decennier.

Att köra styrenheterna med PoE och cat-kablage är inte logiskt över att köra med 12/24/48v via ett traditionellt spänningsförsörjningssystem och sedan köra automotive ethernet. Att frångå branschstandarder genom att göra allt ethernet och PoE är inte en kostnadssänkning utan tvärtom. Ta bara en sådan sak att PoE inte är chassijordad så du behöver ha nästan dubbelt så mycket kabel med PoE jämfört med ett traditionellt system till ingen nytta.

Det är en gimmick för aktieägare och sensationalism mer än att det löser ett faktiskt problem eller fyller någon reell funktion.

1 gillning

Ja det kommer ett mail till dig. Men jag tog bort det för jag insåg att det spårade ur. Jag tror inte t.ex. mb hade frångått sin standard så lätt med deras breda modellprogram i beaktning. Att kunna använda samma styrenheter till många modeller och spara pengar. Att MAN KAN beställa en 48v styrenhet är en sak, men det blir sjukt oekonomiskt att vara den enda biltillverkaren i världen som köper det från Bosch om 25 andra biltillverkare köper 12v och bosch kan massproducera det. Det finns fördelar och nackdelar med båda. Sensation eller inte, Mercedes Hyperscreen t.ex. är inget att än en stor glasskiva med 2 skärmar i, inget nytt i det. Ingen teknisk innovation nånstans. Legacy auto står och stampar och gör om samma sak igen och igen, dem vågar inte sticka ut hakan. Tycker ändå det är kul att legacy billtilverkare har så svårt att erkänna när Tesla gör nåt bra, allt ska ifrågasättas. Sen brukar det sluta med att det likförbenat sitter i en BMW 3-4 år senare. Cybertruck må vara ful, men med mycket nytänkande. Sen om 48v system är bra eller dåligt eller hugget som stucket lär framtiden utvisa. Tesla brukar inte göra nåt utan att det är ekonomiskt försvarsbart. Förutom dörrarna på model X, hehe.

Jag köper vad du säger men även om ett företag likt Mercedes ändå bara hade beställt styrenheter för en annan spänning till en plattform hade det ändå resulterat i flera miljoner styrenheter utslaget på några år. Det är inte svart och vitt i vilka tillverkare som köper styrenheter färdiga kontra de som utvecklar och designar själva. Normalt är de som är helt färdiga från tex Bosch mindre kontrollenheter exempelvis till en AC kompressor eller en dörrsida. Större styrenheter brukar tillverkaren alltid ha ett finger med i spelet ändå, men all kanske inte designar dom själva. Ingen tillverkare producerar några styrenheter själva dock.

Jag tror man måste skilja lite på innovation och innovation. Hyperscreen är inget tekniskt underverk. Det svåraste med den är att den är välvd och ändå hållbar med tre skärmar under sig. Men samtidigt som det inte är en teknisk innovation så skapar det mervärde för kunden på olika sätt.

Saknar du teknisk innovation från tyskarna så kan jag nog bara rekommendera att hålla utkik i 1-2 år till för då har Mercedes lanserat sin MMA plattform och BMW sin neue klasse. Det är mycket innovativ teknik som kommer och som kommer ge kundvärde.

Det är jätteroligt att Tesla har lyckats vara innovativa på många punkter men ingen på denna planet kan övertala mig att en lika stor succé Model Y varit, lika stort fiasko är Cybertruck.

Blir spännande att följa MMA och Neue klasse men nu kan jag ändå inte låta bli längre att ställa mig frågande till hur BMW tänker när man namnger en plattform till “ny klass”. Någon måste väl ändå ha påpekat det uppenbara att man inte namnger någonting till “ny/nytt” som kommer lanseras, bli gammalt och ersättas vid någon tidpunkt? Eller man kanske bara tar rygg på Göteborg och tycker att Nya Gamla Ullevi är något som känns klockrent :slight_smile:

1 gillning