Avsnitt 74: Vad betyder Cadillac för dig?

Christoffer och Peter har varit i Paris på influencerfest - Flådigt! Fredrik Sandberg från Tidningen Elbilen berättar vad Cadillac betyder för honom och det diskuteras om vi i Sverige kommer vara intresserade av nya Optiq. Audi släpper en bakhjulsdriven Q6 e-tron - Är det värdigt Quattro-kungarna? Kineserna flyttar fram positionerna i Europa men det går inte lika bra för alla, någon väljer istället att kasta in handduken.

1 gillning

Jag hävdar fortfarande 4wd är nödvändigt för väldigt många norr om dalälven

1 gillning

Håller verkligen med om att fyrhjulsdrift är onödigt för de allra flesta. Jag är uppvuxen i Lappland och vi har aldrig haft fyrhjulsdrift i familjen.

Väldigt få människor som har något som helst behov av det, om man ska vara ärlig.

Håller helt med känns lite som en k*kförlängare med typ Quattro GTX 4X på bakluckan och läser man ingående biltest av 4hjulsdrivna EV är det inte ovanligt att det stjälper mer än hjälper 2hjulsdrift med rätt däck för omständigheterna kommer man långt med

Jag har i mina år dragit otaliga mil med tunga hästsläp då är 4 hjulsdrift och många kubik helst diesel ovärderligt men vem gör det till vardags i storstäderna

Japp, om man drar mycket så är det ju perfekt med fyrhjulsdrift. :cowboy_hat_face:

Backen på bilden var det en bmw och en volvo som stog nedanför och hade nog gjort några försök.

Fyrhjulsdrift känns bra på vintern ute på vischan eftersom man tycks ha närmast slutat ploga vägarna i det här landet. Och dubbdäck på.

I Skåne eller på Hornsgatan? Nja…

1 gillning

Aldrig känt nåt behov av varesig fyrhjulsdrift eller dubbdäck. Är ju kul att kunna köra i meterdjup snö men nödvändigt? Knappast.

Kört äldre bakhjulsdrivna bilar (mest gamla Volvo och Mercedes) i stort sett sen jag tog körkort fram till jag köpte elbil och aldrig fastnat ordentligt. Man får köra som folk bara :wink:

Jättekul när Fredrik är med f.ö, finns nog ingen annan som kan kränka både Esse och Gullin samtidigt :joy:

Lärde mig f.ö ko sten att vänsterbromsa framhjulsdrivna bilar med, tyvärr suger alla moderna bilar så finns ingen det funkar på idag.

Snön är oftast inget större problem. Värre är det med ishalkan som oftast råder här eftersom det sällan är saltat när jag åker på morgonen. Jag föredrar 4WD och dubbdäck.

Har från “säker källa” hört att Q6 2WD Proline går att köpa för runt 750.

Bra program (igen). Kul med lite dynamik och olika åsikter ibland.

Finns dock studier på att fyrhjulsdrivna bilar är mer olycksdrabbade, så det mesta är nog en falsk trygghet. Släpper det så släpper det, då spelar nog inte 2- eller 4-hjulsdrift någon roll.

1 gillning

Det känns så bra att höra Fredriks återkommande fråga när bilar på walk around och influencer visningar recenseras och ibland hyllas har han fötterna på jorden med “har du kört bilen”

:star::star::star::star::star: För Fredriks no-nonsense attityd

1 gillning

Jag vill vara väldigt tydlig med att det inte var en recension. I min bok är det en stor skillnad på recension, första titt och provkörning. Jag vet att många gör så på YouTube och att tittare hänger på men det är något som varje fall jag försöker motverka.

1 gillning

Har du kört bilen borde vara löpsedel i dessa dagar när det lovas mycket och levereras tunt. :ok_hand:

Trevligt med lite bakgrundsinfo om Rocket 88 och Cadillac, bra där Fredrik (just den låten spelade vi faktiskt förra veckan både i Ronneby på wienercafet och i Malmö på viktoriateatern, helt off topic :notes:).

Dock har Fredrik noll koll på södermalm, vid hornstull så finns ett H&M kvar faktiskt :slight_smile:

2 gillningar

Jag har hört folk nämna den studien. Men var finns länken?. Vad är det för typ av olyckor?.

Har för mig att något försäkringsbolag (kanske Folksam?) hade någon sån statistik. Jag kikar runt lite och ser om jag hittar den. :slightly_smiling_face:

Edit:

Hittade en artikel hos Teknikens värld.

– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi som är trafikforskare på Folksam.

Undrar dock hur @Esse kan hylla inredningen i Lyriq som ”härlig” och sen berömmer bagageutrymmet och hävdar att det är stort.

I min värld är stolsdynorna fram så korta att de är enormt obekväma, stolarna bak har en märklig puck i ländryggen - och bagageutrymmet är förvånansvärt litet och rymmer inte en medelstor hund.

Den är i min värld en total flopp faktiskt. Och när jag skulle provköra den, så ville Cadillac-snubben åka med - vilket gjorde att jag och frugan tackade nej och lämnade. Skulle aldrig få för mig att testa en bil med någon representant som åker med.

1 gillning

Jag skulle jättegärna vilja se samtliga parametrar i den studien… Jag inte på vad som står där. Men man kan få vilken studie som helst att se olika ut beroende på vilka parametrar man rapporterar.

Här finns själva rapporten från Folksam att läsa.

1 gillning

en sak som slår mig DIREKT när jag läser denna (efter bara 30sekunder läsning)
Det är helt annan sorts personer som kör Audi, Subaru mot Fordfocus, Hyndai I30 och Toyota Prius.
Varför inte fokusera rapporten på de bilar som har 2wd och 4wd alternativ så man ställer bil mot bil?

Sista stycket i rapporten tycker jag nästan säger allt. 4wd ger en bättre framkomlighet och en trygghet att man glömmer det är halt. Den gamla klassikern att släpper det med 4wd så släpper det på riktigt.
Men betyder det att vi ska skippa 4wd?. Gäller inte detta egentligen alla säkerhetssystem då?. Varför har vi ABS?. För när ABS slutar funka så kan skitmånga inte hantera situationen.

EDIT: Jag själv har varit med om 3 olyckor. Var av en var 100% detta fall vi pratar om här. Det var isigt och jag tyckte det var kul att sladda lite och fick förmycket sladd och fick känning mot en sten. Det var i en 4wd bil