Avsnitt 75: Så är Polestar 3 att köra

Christoffer och Peter har kört Polestar 3 och i veckans avsnitt så diskuterar dem hur den är att köra och har såklart olika åsikter. Det går sådär för företagen som söljer spadar och Hongqi har visat upp en ny elbil som kommer lika långt som ID.7 fast med ett större batteri. Och apropå ID.7, GTX Tourer har fått ett pris och det är bättre än vad vi hade trott. Norrmännen har varit ute och kört lite bil igen och fått både förväntande, och lite oförväntade resultat.

Bra pod idag

Angående Tourer och Touring

Volkswagen har ju inte direkt någon historisk anknytning till Tourer epitet deras kombi har hetat allt från Kombi till Variant och några andra jag glömt BMW däremot har bilhistoria bakom sitt Touring i början av 70talet ritade den legendariske Wilhelm Hofmeister mannen som fått designelementet The Hofmeister Kink uppnämnt efter sig BMW 2002 Tii som var en halvkombi på 2002 och en av IMHO dom vackraste designerna som tyvärr blev lite av en kortvarig försäljningsflopp men som idag kostar en redig slant det var första gången BMW namngav en kombi/halvkombi Touring och sedan dess har alla deras long roof fått namnet Touring

Så enkelt att hålla isär Volkswagens historielösa Tourer BMW lång historia Touring

Om någon av någon anledning inte vet vad The Hofmeister Kink är så är det vinkeln i c-stolpen som än idag är ett BMW signatur designelement

IMG_20240610_153641

Lite bilhistoria

Teslabjörn har tagit upp svagheterna med det norska testet då det tydligen är uppförslut en bra bit och de bilar som klarar det har sedan nedförslut. Detta överdriver skillnaderna mellan bilarna.

Polestar 3.
En ypperligt fin bil som vad jag tror väldigt få kommer köpa. :face_with_peeking_eye:
Känns som denna bil hamnade i ingenmansland mellan Polestar 4 och EX90.

Sen måste man ju känna det lite som ett antiklimax när alla väntat på detta embargo skall släppa och så blir det lite berg ingen fick se och lite pilot assist på motorvägen. :zipper_mouth_face:

Med alla förseningar borde Polestar haft er kvar en dag extra och bara maxat med kontent från alla journalister på plats.
Och jag avskyr verkligen den stående skärmen. :grimacing:
Och Google navigation är Google navigation även om systemet kanske är bäst så är deras navigering sjukt kass. :face_with_peeking_eye::rofl::rofl:

Höjdkurvan på rutten säger ju allt.

Så här hänger det mer än annars på chauffören och hans/hennes förmåga att köra en bil snålt.

Tar man BMW I5 så visar den precis samma mönster.

Sedanen tog sig precis över krönet och kombin stannade precis innan.
Och då skiljer det direkt 50km räckvidd.

Bra och brett test, dåligt val av rutt.

Största problemet för mig att äga en VW (gäller även Audi och Skoda) är att man behöver ha kontakt med verkstadsavdelningen hos Möller bil. Man blir rätt trött på att ha kontakt med dem när man hämtar bilen och de säger att något är fixat, sen kör man några kilometer och samma fel kommer tillbaka. Det tog dem över 6 månader att fixa parkeringssensorerna på min Q4. Eller att de säger att ett missljud är från sommardäcken, även fast ljudet fanns när jag hade vinterhjulen på. Sen när man är med i bilen under en provkörning så hör de helt plötsligt missljudet.

ID 7 Tourer känns som en vettig bil, men är väldigt tveksam pga Möller bil verkstad samt allt strul jag haft med min Q4 och MEB plattformen.

Har kollegor och bekanta som upplever samma sak, både angående MEB plattformen och verkstäder hos Möller bil.

Dagens funderare: Det är mer plats på skärmen för den ligger ner

1 gillning

Finns det ingen annan Audi/VW-ÅF i närheten?

Det närmaste återförsäljare som inte är Möller är 11 mil bort.

Nu framgår det ju inte var i Sverige du bor. Men det kan ju finnas verkstäder som inte är knutna till Möller bil, men fortfarande är akturiserade på VAG bilar. Finns sådana i Stockholm

Örebro och här omkring finns endast Möller bil som auktoriserad verkstad.

Behöver man åka till auktoriserad då? EU har ju bestämt att garantin gäller även hos fristående sålänge jo ner utförs fackmannamässigt.

Behöver och behöver, du kommer inte få de senaste mjukvareuppdateringar och tveksamt om dom har koll sådana fel som en aktureserad har koll. Sen är det en del reperation som en oaktureserad verkstad inte kommer åt och då måste man ju ändå åka till en aktureserad verkstad. Har haft sådana problem på våra Caddys som vi har på jobbet, då har vi haft strul med att den aktureserade verkstaden, inte vill gå på den felsökning en i detta fall Mekonomen. Vilket jag kan förstå till viss del.

Vi har även inskrivet i vår bilpolicy att jobb ska utföras av auktoriserad verkstad. Även om man åker till auktoriserad verkstad så får inte alla deras mekaniker utföra alla jobb på en elbil. När min skulle få en uppdatering av mjukvaran så fick jag vänta någon vecka extra då han som hade utbildningen var på semester.

När jag var servicechef på en Peugeot ÅF hade vi 5 mekaniker på golvet varav 2 var utbildade på EV och Hybrider detta var tidigt med EV i Peugeots modellprogram men dom hade några Hybrider och målet var att 2021 skulle alla vara utbildade Det är ju upp till verkstaden då utbildningen inte kostar gratis hur många man väljer ska ha behörighet att jobba på EV och Hybrider men i dagens läge borde det finns fler än en på en märkesverkstad som har behörighet

Det var för ganska exakt ett år sedan och det var förklaringen jag fick från servicerådgivaren. Sen var det precis när första uppdateringen av mjukvaran släpptes till Q4. Sen har ju min Q4 nästintill haft klippkort på verkstaden sen förra sommaren och de gånger jag pratat eller träffat mekanikern så är det samma kille.

PXL_20240625_150926673

Såg en Polestar 3 parkerad på stan (Göteborg) igår. Den är visserligen märkt “Test Vehicle” så det lär väl dröja ytterligare innan vi ser dem i händerna på privatpersoner ett tag till.

1 gillning

De har dock börjat levererats till kund nu!

Jag provkörde en i Skelefteå i lördags. Trevlig att köra. Bättre utrymme än i 2:an. Lite buggig programvara, men inget som påverkade körningen utan bara musik och sådant. Väldigt tyst, nästan inget vägljud. Lite sugen på att beställa en, men det får nog bli versionen med lidar. Då blir det väl nästa årsmodell och de hinner jobba bort några buggar.

1 gillning

Inte helt säker på att det kommer räcka med den tiden för att jobba bort buggar – i grunden funderar jag vad de vill lösa med lidar överhuvudtaget.