Avsnitt 77: Sportläge gör sig bättre i skogen än i bilen

Det förstår jag! Har bara kört sedanen, men den är fantastisk enligt mig. Allt sitter fast invändigt, inget knakande eller så.

Vill verkligen köpa en Touring, men det är så tråkigt med värdeminskningen på vår ID 4. Så jag vågar nog inte prova en i5 Touring, då är det kört. :joy:

Ja det där är trist men jag hade det lite på känn och är idag i backspegeln ganska nöjd att jag privatleasade våran ID.3 även om månadskostnaden på slutet drog iväg pga räntorna men möjligheten att behålla den fram till våran ID.BUZZ levererades var bra och efter att ha sett vad ÅF la ut den till salu för och tillslut sålde den till en Dansk upphandlare för i princip halva inköpspriset det hade jag aldrig orkat hantera på egen hand

Våran ID.BUZZ köpte jag kontant och räknar iskallt med att det är våran sista daily driver vi köper (båda 50talister) däremot kommer nog några entusiastfordon i vår ägo säljas och nya inhandlas…

Här har vi nog en del i anledningen till de vitt skilda åsikterna. Jag var intresserad av bilar långt före de moderna elbilarnas intåg. En M3 är för mig en BMW och inte en Tesla :smile:.

Självkörning hamnar exempelvis väldigt långt ner på min “nice to have”-lista medan körkänsla hamnar högt! Samtidigt gillar jag ny teknik vilket delvis gjort att jag snöat in på elbilar.

Återkopplat till podden tycker jag våra poddare ofta håller en bra nivå till skillnad från en annan elbilspodd där man ibland tar sig för pannan när det diskuteras andra bilar än Tesla :wink:

1 gillning

Är nästan alltid så att man lär sig mest när man får någon annans perspektiv på något. Om man tillåts sväva ut från ämnet något så förundras jag över det här med status och premium när det kommer till bilar och att det verkar väldigt viktigt. Jag tycker nästan det blir lite pinsamt jobbigt när man i podden(kanske oftast Esse) i förbifarten nämner att det kan finnas något värde i vilket märke bilen har när den står på uppfarten. Varför spelar det någon roll?

Om det på något sätt är en statusmarkör så anser i varje fall jag att det är betydligt högre status om man gjort ett väl genomtänkt och motiverat inköp av bil istället för en onödigt dyr bil.

Slutligen tycker jag även att det är intressant att inom segmentet bilar så är märket premium istället för att varje märke har en modell i budget, mellan och premium. Om jag(som teknik-nörd) drar parallellen till TV-industrin så kan du köpa en Samsung eller LG TV i vitt skilda prisklasser. Det är inte märket som avgör om det är premium utan innehållet i produkten/specarna. Någon som kan förklara varför det är annorlunda när det kommer till bilar?

Just varför biltillverkare är dålig på att erbjuda hela vägen från budget, mellan och premium misstänker jag som total lekman är värna om värdet på märket.

Istället för att erbjuda annan nivå än normalt så säljer man billigare/dyrare bilar under annat märke. Tex historiskt med VAG där Seat och Skoda var budget. VW var medel och Audi premium. Sedan är det dåligt exempel då skillnaden mellan VAG märken idag är små jämfört med 20år sedan. Men vi har ju även Renault/Dacia osv.

Själv är jag alltid ute för mest smäll för pengarna när jag köper bil. Men de ggr två nästan likadana bilar i utrustning och kostnader står emot varandra så vinner körkänslan men skulle inte betala mer för bättre körkänsla om den billigare är okej i känslan.

När legacy car makers gör övergången till elektrifiering är det i premium segmentet man är lite mindre beroende av priset och kan sälja dyra premium bilar med så liten förlust som möjligt när man väl fått upp volymer så kan man gå neråt i segmentet det ser vi tydligt nu när 25.000 Euro bilarna börjar komma till marknad

Just my 2 cents

Nja, det är inte unikt för bilar. Du funkar så, tillika jag, men många gör verkligen inte det. För många är statussignalering jätteviktigt, även om det i vissa fall är undermedvetet.

Kontraargument till utlägget om tv-apparater är kanske Sony Bravia (mer förr i tiden). Och på bredare front, Apple.

En gång i (forn)tiden fanns GoldStar som såldes på Broddmans och Expert ingen skulle erkänna att dom köpt en sån TV Idag heter dom LG och finns i finrummet

It’s all in the name…

En annan vinkel på det hela. Som liten växte jag upp i baksätet på en Volvo PV 444. Så gammal är jag. Volvo och i viss mån SAAB 2-takt var de bilar som alla hade i den idylliska förorten där vi bodde och som de hade på garageuppfarten. Alla var glada, ingen tittade snett på grannens bil. Tidens anda var då att stödja folkets önskan om att uppnå ett riktigt folkhem. Det var då det…

Nu måste man ha den häftigaste bilen i grannskapet och visa upp den på garageuppfarten. Min MG4 är superbra men ingen, absolut ingen är imponerad. Och det är okej ändå, jag har den bästa bil jag nånsin haft.

3 gillningar

Tack för en bra podd igen. Beträffande Fisker och en känd Youtubare, så känner jag att er analys var lite väl enkel. Ni bortser från ett problem där en eller ett fåtal recensenter får överdrivet inflytande över hur en produkt bedöms av allmänheten, där man kanske bortser från andra, mindre profilerade, recensenter. Det är också naivt, menar jag, att tro att recensenters samlade omdöme från en kort testperiod alltid ger en rättvis bild av hur en produkt upplevs på lite längre sikt av sina användare, alltså ger en rättvis bild av hur bra produkten egentligen är.

Det är alltså, enligt min mening, inte så enkelt att bra produkt <> bra recension, dålig produkt <> dålig recension. Det har tyvärr påståtts mycket i denna diskussion att det är så enkelt. Det är inte orimligt att ifrågasätta MKBHDs stora inflytande i Fiskers nyliga ‘downfall’. Han är en recensent av många och han valde att fokusera på vissa saker och inte diskutera andra. Liksom alla recensenter. Det är en del av ‘yrket’.

MKBHD Är en Techinfluenser mer än en biljournalist och hans inlägg om fisker handlade typ uteslutande om hur otroligt buggig bilen är.

Kan inte se att han kunde göra på något annat sätt och andra produkter har fått ta precis lika mycket kritik om de inte lever upp till vad tillverkaren påstår.

När det gäller bilar kan vi ta ID bilarna som ett praktexempel där kritiken bara haglade över mjukvaran och rattknapparna där journalister och influensers gick stenhårt fram, och mycket handlade där om att det aldrig riktigt ”lärdes” in hur systemen fungerade.
För oss ägare var mycket av det som påpekade aldrig ett stort problem.

Och inte omöjligt att det är så även för de som rullar Fisker dagligen, även om de saknar några ganska fundamentala funktioner på en elbil 2024.

Det måste vara mycket svårare att recensera bilar idag. Back in the days kollade recensenter komfort/ergonomi, utrymmen och köregenskaper. Tekniken inne i kupén var på sin höjd att stereon lät bra (förbrukning mätte än vissa tex Vibilägare som fortfarande anger testförbrukning).

Sedan med introduktionen av inbyggd GPS så började tekniken ta mer och mer plats i recensionerna. Nu lägger vissa testare/influensers mer tid på hur mjukvaran är än hur bilen är att köra och samtidigt har tröskeln har blivit mycket högre att lära sig en ny bil med mycket mer inställningsmöjligheter.

Så jag förstår att testare som får ha bilen från några timmar upp till en vecka missar mycket i bilarna. De är ofta även färgade av sin vardagsbil och därför klagar på saker som inte är fel på bilarna utan bara helt enkelt fungerar på annat sätt än de är vana.

Tacka vet jag Vibilägares långtest, Gullins “långtester” med hyrda bilar och andra recensenter som faktiskt tillbringar lång tid bakom ratten och därför lärt sig hur bilen verkligen fungerar och därefter återkopplar med bra och dåligt i bilen.

3 gillningar