Avsnitt 77: Sportläge gör sig bättre i skogen än i bilen

Ny vecka, nytt poddavsnitt. Äntligen har Esse fått sin Audi men nu har det gått sådan tid att frågan är om han vill behålla den? Hur är krocksäkerheten i kinesiska elbilar och återvinning i elbilar, hur är det med det egentligen? Fisker ansöker om kurskurs (fast nä) och Circle K är ibland bra, ibland inte så bra. Esse har kört BMW i5 Touring och diskussion uppstår - dock inte om Volvos elektrifiering av grävare, dumprar och andra coola maskiner. Detta och mer i veckans avsnitt av Elbilsveckan!

OBS! Nästa vecka kommer avsnittet ut först på tisdag pga ett embargo, skyll på Audi!

Detta skrivs av någon som aldrig ägt ett premium-märke men kan inte låt bli att förvånas över hur ni hyllar BMW trots att de fram till nu byggt sina elbilar på fossilplattform. En bil av ett okänt märke som är 5 meter lång men dåligt utrymme i baksätet, en sådär laddkurva och en stor motorhuv som kunde använts till frunk skulle gissningsvis inte alls bli omtyckt.

Eller finns det något elbils-magiskt i detta som kanske inte framgår?

1 gillning

Vad som är viktigt i en bil är såklart alltid olika mellan människor. Du nämner en del saker som elbilar är starka på och BMW imponerar inte nämnvärt i någon av dessa kategorier, det tycker jag ändå har framkommit i podden. Däremot är BMW riktigt duktiga på att bygga bilar och till skillnad från många av sina konkurrenter har dom inte försökt ta ett nytag kring sina elbilar (Se ID-serien från VW, EQE/EQS-serien från Mercedes) vilket iallafall jag uppskattar, man har behållt bil-känslan. Sen har dom varit väldigt duktiga på att komma ut med flera modeller i olika storlekar och motoralternativ vilket gör det enklare för många att hitta en bil som passar, se på Audi som knappt har något alls att komma med på elbilsfronten förutom stora miljonSUVar… fortfarande.

Summa summarum: Nej, det finns inget elbilsmagiskt över BMW, just elbilsbiten är dom faktiskt inte jättebra på. Men dom är bra på att bygga bilar.

Iallafall i mitt tycke. För transparans skull: jag har själv en BMW i4 som jag åker i vardagen

1 gillning

Förutom elmotorerna då som ändå anses vara ledande i effektivitet av många (bl a Tesla-Björn).

Sen måste man bara påpeka att i5 är en fantastisk bil på så många sätt. Blev väldigt imponerad av den när jag provkörde den.

Håller verkligen med @Esse om hur fantastisk i5 är! Men en sak måste vi snacka om, uttalet för Neue Klasse. ”Nåjje klasse” kan vi väl ändå köra med framöver? :grin:

Härligt för Esse att han äntligen fått sin efterlängtade Q8 nu får vi se hur länge den blir kvar…

Har kört Q8 (2023 årsmodell tror jag det var) Polestar 2 BMW I4 (dock ej i5 ännu) och ID.7 Kan hålla med om att i Q8 infinner sig en premium feeling men det beror nog på precis det alla Soccer Mom’s uppskattar att man sitter lite högre och lite mer luft över huvudet än i dom andra nämnda sedanerna men körupplevelsen går inte att jämföra med ID.7 med det adaptiva chassit DCC Jag har haft min ÅFs demo i ett par omgångar och verkligen kunnat sätta mig in i alla inställningarna från gungig Amerikanare till tight sportsedan senast jag upplevde en bil med sådana justeringsmöjligheter var en 2022 Ford Mustang GT med MagneRide

Finns inte något liknande DCC som tillval i Q8 eller kommer det på Q6 det vore konstigt om bara VW i VAG gruppen har det som tillval Som en som gillar att ibland åka Amerika gung men för det mesta ett tight sportchassi och kuna göra val därimellan hade DCC funnits som tillval på ID.BUZZ hade det varit bland det första jag klickat i på beställningen

Vackraste småbilen måste stå mellan Fiat 500 (orginalet) Peugeot 106 Rallye och Mk1 Golf Cabriolet (lite biased där) och nej moderna bilar är inte vackra men snygga tuffa fräna ja visst!

Sjukt att du inte kunde hoppa av affären med såå lång väntetid. Hade aldrig väntat ett år eller mer på en bil… En månad eller ett kvartal kanske…

När vi köpte vår ID 4 så ville vi ha den innan vår julresa, så vi fick med en klausul om att leverans skulle ske innan november var slut - annars hade vi haft rätt att häva avtalet.

Detta upplägg borde väl funka även som företagare?

Hade också en sån klausul när jag köpte ID4an.
Då att den skulle vara levererad innan sista juni 2022 pga reglerna på förmånsvärdet.

Ja om man tänker på det innan.

Som privatperson har du dock alltid rätt att ställa krav på att bilen måste levereras inom en månad (efter försening) eller till en viss tidpunkt då du behöver den. Företag har inte riktigt samma rättigheter.

När ni diskuterar komfort som i fallet med i5 Touring vore det bra om ni nämner specifikationen på bilen. För BMW gör det exempelvis i regel skillnad om det är M-sport och/eller adaptivt chassi.

Förövrigt rätt trött på allmänt klagande om “fossilbilsplattform” (syftar inte på podden utan Internet i allmänhet). Om platt golv i baksätet är högsta prio så välj något annat, för egen del kunde jag inte bry mig mindre.

2 gillningar

Håller med! Är för mycket fokus på plattformen utan att nämna några fördelar med en fossil plattform.

Det är alltid tugget att en elbilsplattform blir billigare och mer utrymme m.m, och det kanske den blir förutsatt att volymen blir stor nog och det där med utrymmet stämmer inte alltid.

Är en framtid också, jag valde en egolf framför en ID3 när jag köpte begagnad bil för att det var en fossil plattform - nästan allt passar från bensin/dieselvarianterna - det finns obegränsat med nya och begagnade reservdelar i massor med år…

Håller med

När jag jobbade med Peugeot och fick åka och klämma på e-208 långt innan dom presenterades känndes det lite “näe men varför” gör man bilen på en ICE plattform när andra gör bilar på EV specifika plattformar så man kan ta ut svängarna med design som Tesla VW med flera gjorde Strax efter åkte jag till Fiat för att se 500e även där blev det samma reaktion även om 500e är mer modifierad än Peugeots modeller Tanken hos Stellantis är att man kan producera EV ICE och Hybrider på samma lina och spara mängder i utvecklingskostnader och även att den trogna Peugeot Citroen Fiat och Opel (om det finns sådana) kunderna skulle känna igen sig så att steget från ICE till Hybrid till EV blir mycket mindre

Genom åren som gått så har jag kört många Peugeot EV av alla modeller Fiat 500e och Abarth och en Opel och dom har sen 2018 när jag slutade i branchen och drog mig tillbaka kommit riktigt lång med sina EV på ICE plattform och efter nu haft BMW i4 två gånger (och snart får en i5 Touring) så är jag duktigt imponerad av BMWs trollande med EV på ICE plattform att huven är 1.40 lång och det inte finns en frunk who gives a fuck när dom har en EV som verkligen berör en motorfantast som gillar att köra bil och inte bara åka med så stort JA håller med sluta gnälla på EV på ICE plattform har man en bra ICE plattform blir den oftast bättre som EV Detta är som mest tydligt med VW UP! ICE versionen (utom GTI) är pisstrist men charmig e-UP! är en riktigt kul bil på alla sätt enkelt och funktionellt har inte kört en e-Golf men misstänker att den är nästan lika bra som e-UP!

Men…
Jag motsäger mig lite med att personligen tycker jag att en rätt utrustad ID.7 med adaptivt chassi är bland det bästa på marknaden om man inte har råd med en Audi e-tron RS GT Quattro

Håller delvis med. Tar man i5 Touring och ID.7 så tycker jag det blir extrmet tydligt vad man får. I5 Touring kan du få idag, den kom först, en fördel med ICE-plattform. Billigare att utveckla, en annan fördel.

Men ID.7 har så mycket utrymme jämfört med i5 att det är löjligt. Här är det tydligt att man inte använder 140 cm huv utan istället lagt det utrymmet på andra ställen.

3 gillningar

Intressant med olika åsikter runt det här med plattform och BMW. För egen del var jag relativt ointresserad av bilar fram tills för ca 5-6 år sedan. En bil för mig var en enkel och smidig lösning att förflytta mig och min familj från A till B. Kan även vara bra när man skall åka till tippen :slight_smile:

Elbilen för mig är en teknikpryl. Det som intresserar mig är vad man kan göra om man kan slippa förbränningsmotorn och tänka nytt från grunden. Det enda jag behöver från ICE bilen är att ta mig från A till B. Adaptiva chassin, luftfjädring, körkänsla bryr jag mig 0 om. Jag respekterar absolut att andra gillar sådant men om elbilens utveckling mer kommer handla om bilar än vad man gör med tekniken när man får tänka nytt från grunden så kommer jag troligtvis tröttna.

Jag hoppas att kommande 5 år för elbilar kommer ha fokus på självkörning, integrerade tjänster i infotainment, laddning och laddinfrastruktur, batteribyte och kreativa lösning i interiören när man har möjlighet til plant golv och längre avstånd mellan hjulaxlarna.

Men men, sedan har jag aldrig ägt en BMW. Kanske är det något helt annat än Ford, Mazda, Kia osv och om jag bara köpte en sådan bil så skulle jag se ljuset :wink:

Håller lite med dig För mig är en EV som vilken vitvara som helst kylskåp diskmaskin häll ugn den ska göra vad jag förväntar mig alltid när jag behöver den sen om den är väldesignad är jag villig att betala extra för det därför står det ett stort vitt kylskåp på uppfarten det kunde ha stått Whirlpool Electrolux men nu står det ID.BUZZ på den visst jag är fåfäng och den har fått en uppsättning after market fälgar och lite Flower Power bara så den blir Min

Ska jag njuta av att köra och inte bara frakta mig från A till B har jag min Mk1 Golf Cabriolet Ducati eller gammal Vespa för där kan man tala om körglädje och njuta av upplevelsen optimalt MEN nu när Mustangen säljs så är planen att hitta en tidig Fiat 500-e skala av så mycket vikt som möjligt och med eftermarknaden i Italien hitta stötdämpare fjädrar bussningar mm och se om man kan få till en riktigt körglad liten EV i sann 70tals Abarth anda

1 gillning

En historia om att köpa bil som man känner sig hemma i

Har en granne här på Österlen Ulf Lundell han vet att jag är “bilmänniska” precis som han så ibland pratar vi bilar vid kyldisken på ICA eller Systembolaget i många år har hans trogna följeslagare (han har även Mr Aston en Aston Martin Vantage) varit en first gen BMW X5 med över 40.000 mil på mätaren i vintras var det dax att byta ut den och det fanns bara ett val en ny X5 han lånade en iX och skulle kunna leva med en EV men den var för mycket Star Trek så det blev en X5 laddhybrid för det kändes bekant och det är så många av oss 40 och 50talister känner

1 gillning

Personligen gillar jag verkligen iX. En väldigt tung bil som dock känns väldigt lätt och agil på vägen. Frugan älskar också allt bling-bling i interiören.

MEN - det enda jag inte klarar av är hur den ser ut när man öppnar bagageluckan. Den designen är ingen höjdare. :sweat_smile:

Håller dock med Uffe, jag hade hellre velat ha en X5 med eldrift. Tycker det är bra att i5 inte känns så ”elbilig”. Gillar också bakluckan på X5 som är tvådelad (som första generationen XC90) vilket är toppen när hela bakluckan är packad med snö.

1 gillning

Har inte kört en iX jag blev tillfrågad om jag ville prova men jag håller med Lundell den är lite för mycket Bromma Mamma för min personliga smak dom kunde ha EVat X5 och sålt så många fler tror jag

Kan rekommendera dig att i alla fall ta ett varv i den. Jag gillade den i alla fall mycket mer efter att ha provkört den, en väldigt trevlig bil enligt mig. :grinning:

Nää jag ska hålla min lånabilmöjlighet (är ju ingen influencer) på lagom nivå och bara prova det som intresserar mig en vecka med i5 Touring ser jag fram emot