Avsnitt 81: Kvartalsrapport Q2 2024

Åren tuffar på i elektronisk tystnad och det är dags att utvärdera elbilsförsäljningen under kvartal 2 år 2024. Det är ett kvartal där elbilsförsäljningen går ner jämfört med förra året vid samma tid men vi siar ändå om en mer elektrifierad framtid. Bilarna som såldes bäst, bilarna som såldes lite mindre bra och allt där i mellan.

1 gillning

Peter Esse pratar om att allt handlar om att allt handlar om effekt.
Så fel! Elbilar har mycket effekt, men de är fruktansvärt trista att köra eftersom de är så tunga.
Men om man mest bryr sig sig om youtube-appen spelar det ju ingen roll

Ett kul och lagom nördigt avsnitt! :nerd_face:

1 gillning

Undrar hur det är med Lynk & Co

Nu när resten av Sverige har invaderat vårat Österlen så ser man dessa Lynk & Co 01 lite överallt dom är som cockroaches alla svarta och mörkblå (finns dom i andra färger ens) häromdagen stog en längs Östra Kustvägen och fick laddning av en bärgare så att familjen kunde ta sig till stranden Personligen tycker jag designen är helt intetsägande som bara förhöjs av dom mörka färgerna Jag gissar att dom flesta är 2 till 3år gamla och inte dyker upp i nyförsäljningen

Att Model Y är en storsäljare förstår man nu våra lokala EV bilister är inte några större Tesla fantaster men turisterna är här i drivor med Model 3 och Y tyvärr är många av dom mindre respektfulla i trafiken och ska fram först och närmast ingången priset tog en familj som häromdagen stog på min uppfart och kollade mina två laddare och när jag frågade vad han gjorde bland mina bilar så sa han “jag ska bara kolla om man kan ladda här” men tror folk verkligen att man kan ladda på någons uppfart Han blev sur och mumlade något om “gubbjävel” när jag vänligt men bestämt pekade honom tillbaka ut på vägen

Jag har inget emot turister/sommargäster som har vanligt folkvett och hyfs

Edit I Simrishamns trakten är det tunnt med snabbladdare Circle K har 2 stolpar och E-on har en laddare vid Maritimt Centrum och så finns det några långsamladdare i Borrby och centralt Simrishamn närmsta Tesla laddare är 4 mil bort i Ystad och där finns det en hel del laddare men sträckan längs kusten upp mot Brösarp där är långt mellan stolparna

Hade de glömt att ha soppa i tanken som backup? Det är ju en laddhybrid.
Har för mig det märket har ett märkligt upplägg med “abonnemang”, så det kanske påverkar statistiken.

Hade 0-koll på det då var det väl något annat fel på den men dom hade en sladd från bärgare till ladduttaget det blev ju lite trafikstockning så man hade tid att se frustrationen hos familjen

Noterade i podden att Christoffer skulle foliera BMW’n Gullin gul… Blir det bra så vill jag veta var det är gjort. Har funderat på att låta foliera XC40’n till nån kul färg.

Wrapchamp i Uppsala - Lämnade in idag så får återkomma med resultat :slight_smile: