Äntligen måndag igen och ett nytt avsnitt av Elbilsveckan. Peter har ett problem som är så stort att det är en dealbreaker för Kia EV9 men som tur är så är det nu löst i en ny uppdatering till bilen. Volkswagen ID.3 GTX har fått ett pris och frågan är om det kan räknas som en hot hatch, Christoffer har mer att önska. Dessutom har Fiat lite nyheter, en småbil för 25 000 euro - Vi har hört det förr, men ack så gullig den är! Peter har kört Citroën e-C4 och gillar den skarpt, kan det vara ett bra kör på begagnat-marknaden tro?
Jag hade en Opel Corsa E i början av min elbilskarriär, också en Stellantis produkt. Även den var väldigt skön och bra ihopskruvad.
Det är synd att prissättningen är som den är, dom gör många rätt, gillar approachen med mindre batterier och mindre effekt, sparar resurser och ingen behöver egentligen mer i en pendlarbil.
Även om effektstinna sedaner utan fjädring är kul är det inte där majoriteten finns…
Nu kommer han den där jobbiga historiefarbrorn och ska säga sitt…
Hot Hatch myntades sent 70-tal och blev bara hetare under tidigt 90-tal en Hot Hatch var compact size 3 dörrars hatch back som ofta vägde långt under 1000kilo med 1.4 och 1.6 liters motorer som med hjälp av insprutning gav runt 100-120hästar typiska var Mk1 Golf GTI Citroen AX Sport Citroen Saxo Opel Astra GTE Ford Fiesta XR2 och den mest tongivande tillsammans med Golf GTI Peugeot 206 GTI som följdes av det lilla monstret 106 Rallye (825kilo och 103hästar) och S1 Rallye en ren homologation special dessa var och är än idag otroliga körupplevelser om man kan hitta en som inte är helt sönderkörd eller kostar som en ny Golf
Att kalla en ID.3 GTX (2000kilo 286hästar) Golf R (1530kilo 333hästar) Golf GTI Club Sport (1395kilo 300hästar) för en Hot Hatch känns ju lite historielöst Visst en ID.3 med mer pulver i drivlinan och VWs adaptiva chassi kan bara bli en bättre ID.3 men ingen Hot Hatch sen om Volkswagen tycker det så är dom lite ute och cyklar IMHO
Just my 2 cents
Ja några riktiga hot hatches kommer knappast göras igen.
Men jag hade gärna sett nåt fränt skitlitet på runt tonnet med lite effekt i.
Det var inte VWs ord utan jag som sa det. Clubman räknas allmänt som en modern hot hatch. Du behöver inte hålla med
Du har nog helt rätt i det
Det har ju spekulerats ett tag om en Peugeot Sport e-205 GTI Tyvärr slutade min Peugeot deep throat I våras så det är numera tyst därifrån Stellantis minsta platform är Fiat 500e nya Panda Peugeot e208 och Opel Corsa som alla väger in runt 1400kilo att skala av 400 kilo är i princip omöjligt om ingen ny batteriteknologi dyker upp
Så drömmen om en riktig lightweight Hot Hatch är nog förbi om inte Gordon Murray får för sig att bygga en EV
Tror inte någon reder ut att bygga en bil på 1000 kg idag, batteri bil eller inte. Bilar med 5 sittplatser, 800 kg tjänstevikt, 500 kg lastvikt och 1000 kg dragvikt kommer aldrig byggas igen.
En Volvo 745 väger 1400 kg. Det är som en modern småbil…
Hot hatch är en presentandamodell av en hatchback…och här hemma kallades de oftast GTI klassen.
Bilarna växer och växer och idag skulle inget företag ens komma på tanken att tillverka en lätt plåtburk utan säkerhet bara för den är kul att köra,
Men lik väl tycker jag både ID3 GTx och Born VZ ganska perfekt klassar in på benämningen Hot Hatch.
Lika så gör dagens Civic Type R, Hyundai i30N och Audi RS3 mfl.
När det gäller Fiat Panda (och skåpbilsvarianterna av denna) så är de för mig för evigt förknippad med helt galna bilstereobyggen.
Boxform, platt vindruta och en hängmatta till instrumentpanel gjorde, eller rättare sagt gör dem, helt oslagbara än idag i dBDragracing
Sjukt fula, sjukt värdelösa bilar men man kan spela vansinnigt högt i dessa vagnar.
Jag hade förra sommaren ett 'långtidslån" av en Civic Type R vilken otrolig bil med härlig körglädje i hela registret plats för 4 vuxna och lite bagage och rymdskepps looken är i princip oslagbar speciellt i rött men när jag efter en heldag runt Österlen i den och det är dax för ett kvällsdopp kliver jag in i min Mk1 Golf Cabriolet med 8 ventilers GTI motorn och strax över 1000kilo som är så nära en OG Hot Hatch man kan komma så är det svårt att kalla Civic Type R annat än en inspirerande exciting skitsnabb sport sedan med hatch lucka men Hot Hatch näääeee Honda kallar den High Performance Hatchback Allt har ju med referensramar att göra…
Vi kan väl vara överrens om att man får kalla en bil vad man vill men absolut inte kalla en modern EV vacker…
Handskakar på detta
Cittror är inte moderna !
En Citroën EV är en modern bil punkt slut…
Min 1962 Citroën DS19 i mörkgrönt var däremot vacker och modern som ett rymdskepp för sin tid idag är den bara vacker
Tänk om man kunde ha kvar allt…
Du får köpa en DS19 och elkonvertera den!
Helgerån!
Vissa äldre bilar kan elkonverteras men med många är det bara att förstöra en klassiker
IMHO