Jag skulle önska att någon på Youtube som testar och recenserar bilar tog ett annat grepp. När man blir intresserad av en modell så blir det lätt för min del att man ser flera videos och jag noterar också att om man prenumerera på era kanaler och det finns ett embargo så dyker det samtidigt upp en video från Christoffer, Kristofer och Esse. Om jag då börjar med att se Christoffers video så blir det lätt ganska mycket upprepning när jag skall se Kristofers och sedan igen när det är Esse.
Jag skulle önska mer av era egna intryck än att alla rabblar mått och siffror som jag typ redan vet. Ibland blir det rent att jag hoppar till slutet direkt. Så om någon hade pratat mer om sina intryck så hade lätt börjat med den först.
Ett bra exempel är räckvidstesten som du gör Christoffer. Fortsätt gärna med det
Håller helt med. Det blir lite som att man bara läser marknasföringsmaterialet i en del fall. Men som vi pratade om tidigare, så är dessa videos sällan riktiga tester, utan bara en förhandstitt, snabb provkörning eller vad man skall kalla det.
För mer ingående genomgångar krävs ju ordentligt med tid.
Kan Zeekr fortfarande inte ha takräcke? Borde ni inte i så fall tala om den märkligheten på en bil designad i Sverige? Och ingen genomlastningslucka (verkar vara förbjudet på kinesiska bilar). Båda dessa brister känns som dealbreakers på en familjebil.
Nope, inget takräcke. Det ska dock vara löst enligt Zeekr och innan vintern ska det gå att montera. Meeeeen som vanligt, köp bilen som den ser ut nu, inte baserat på vad företaget säger
Genomlastningslucka är jag förvånad över hur svårt det verkar vara att få till…
Det där är ju alltid en svår balansgång. Ska man visa upp bilen neutralt eller ska man lägga sina egna åsikter och värderingar i det? För recensioner tycker jag ändå typ Esse och jag har olika ingångar på en bil, vi kommenterar ofta olika saker baserat på vad vi tycker är viktigt. Men just vid provkörningar och studio-visningar är det svårare, då hinner man inte få till det där “lilla extra”. Jag har märkt att när jag skriver en artikel om bilen jag precis provkört/sett så blir artikeln ofta mer som jag hade velat ha videon. Då har jag hunnit gå igenom mina anteckningar, hunnit fundera och känt efter lite mer. För video är det mer “pang på, första intryck” och då lutar man sig gärna tillbaka till hårda siffror
Vilket fluff det blev känner jag, men det är som Esse brukar säga i podden, tid är det vi behöver allra mest men ofta får minst
Har läst några av dina recensioner som dyker upp i Ystads Allehanda (papperstidningen förstås) och jag tycker som oftast att dom är välskrivna to the point och sakliga eftersom jag inte ser dina YouTube filmer så har jag inget att jämföra med men det skrivna ordet behärskar du
Ska bli intressant att höra från er när ni är tillbaka från EX90 i San Diego om det som ryktats från källor dom senaste dagarna visar sig vara sant att det även kommer att visas en ES90 eller EV90
En annan vinkel som säkert är svår att göra i praktiken men som hade varit något som säkert många med mig hade velat ha är att istället för att utgå ifrån bilen så utgår man från behovet. Ex, bästa bilen just nu för småbarnsfamiljen med barnvagn. Eller som i mitt fall. Har lämnat över familjebilen till frun och nu skall den tråkiga andrabilen bytas ut till något mer kul och spännande än en småbil
Det är bra input och jag håller med om att annorlunda grepp är behövligt. Mitt mål är inte att göra det Peter och Christoffer gör. De är ju bäst på det. Video är ju inte det primära för mig, men när jag väl gör en video vill jag helst inte rabbla siffror och mått, men när jag skippar dessa bitarna får jag också kritik för det.
Jag har skissat på lite upplägg, så när jag går upp i heltid senare i höst igen (är ju deltids-föräldraledig just nu) så hoppas jag kunna presentera lite nytt i videoväg så du slipper upprepningarna.
Så då har man kommit tillbaka efter semestern o lyssnat ikapp div podar o så även denna. =)
Kan inte mer än att hålla med om att 001an är lite seg på gasen i komfortläget, men lägger man i sportläge så blir den lite för pigg för vardagskörning… Men ska man “leka lite” så är ju sportläget onekligen roligt.
Men förstår inte era problem med knapparna för stereon. Det är bara att trycka upp o ned på högersidan för att justera volymen. Och när det kommer till att byta till nästa låt eller förra låten år det ju bara att lägga tummen i mitten o föra den åt höger eller vänster. Inget man behöver sitta o kolla i HUD:en för. Men visst, nu har ni ju inte så många mil med den, och kan hålla med om att det kändes lite si o så i början.
Och ja, däcken är inte billiga… Lyckades ju få en punktering på ena vinterdäcket när jag precis passerat 100 mil. 4800 + moms för nytt däck. Så är glad att jag har den som tjänstebil i mitt företag =)
Hade varit intressant o veta hur den varit med 20" fälgar istället… Både i vägljud och i räckvidd.