Avsnitt 86: Tre om två nollor är en etta

Sommaren är över och duons kollegor är tillbaka från sina semestrar. Joakim Dyredand från tidningen Elbilen är med och samtliga tre råkar åka samma bil denna vecka, Zeekr 001 - Även om det visar sig att det finns vissa skillnader mellan bilarna. Hur etiskt är det egentligen att låtas bli bjuden på lyxresor av biltillverkare? Eways fick inte ihop finansiering och Volkswagen har skjutit tillbaka planerna på sin nya plattform enligt rapporter.

Gillar er podd. Men sluta prata i mun på varandra som i detta avsnitt. Låt den som pratar, prata till punkt. Mycket irriterande. Peter var tyvärr värst. När det gäller Zeekr 001; ni är mycket kritiska till mjukvaran och som det verkar ett rent trafikfarligt uppträdande. Rattknapparna sågas också. Intressanta och viktiga iakttagelser. Men på slutet är ni alla överens om att bilen är prisvärd och riktigt bra. Har svårt att förstå att bilen kan få godkänt med sitt trafikfarliga uppträdande i vissa situationer. Blir lite förvirrad.

3 gillningar

Välkommen till gemenskapen, Forre!

Generellt så kan ju en bil vara prisvärd och bra även om det finns några saker som fungerar sämre på bilen.

Kan ta min egen bil som exempel, Renault Mégane E-tech. Den adaptiva farthållaren funkar väldigt bra generellt, men det finns vissa situationer den inte klarar av särskilt bra till den grad att det kan bli trafikfarligt, som jag hittat:

  1. Automatisk justering av inställd hastighet utifrån skyltavläsning fungerar dåligt i stökiga komplicerade miljöer, som t.ex. trafikleder i stadsmiljö och liknande. Ibland kan bilen kraftigt sakta in om den felaktigt läser av en mycket lägre hastighetsgräns, vilket kan leda till fara i en situation där någon annan ligger för nära bakom. Workaround: Använd endast den automatiska skyltavläsningen på landsvägar och liknande, och var alltid beredd på att gasa själv för att parera detta.

  2. Bilens styrassistent har en tendens bli förvirrad på 2+1-vägar, när 2 filer blir en. Den försöker centrera bilen i den enda “filen” som blir kvar när linjemålningen upphör vilket innebär att den börjar styra mot mitträcket istället för att ligga kvar till höger. Lösningen är att vara medveten om fenomenet och vara extra noga med att hålla mot och styra själv i det scenariot.

  3. Bilens sensors räckvidd är för kort för att upptäcka bilar som står helt stilla vid ett trafikljus, för att bromsa in mjukt. Den klarar av det men, bromsningen blir tvär och i sista stund. Lösningen är att bromsa själv inför trafikljusen eller kön, och sedan återaktivera farthållaren när man står stilla eller kör långsamt.

Finns fler brister också. Den har automatisk parkering som är helt hopplöst dålig och i princip oanvändbar (men så gäller de flesta bilar med denna funktion).

Betyder de här bristerna, även om de är ganska allvarliga om man fokuserar på just de aspekterna, att bilen som helhet är dålig? Nej, jag tycker fortfarande det är en bra bil. Den adaptiva farthållaren fungerar på det stora hela bra, förutom i vissa scenarion. Vilket inte är så konstigt, det är inte en självkörande bil, det är en assistent. Det går att använda funktionerna i kombination med gott omdöme, och i slutändan faktiskt stänga av dem i en situation där de stjälper mer än de hjälper. Och det finns mycket annat bra med bilen.

Samma gäller säkert också Zeekr 001, det kan vara en bra bil även om vissa aspekter av bilen är subjektivt sämre. :slight_smile: Jag tittade lite hastigt på den bilen när jag skulle köpa bil (i den fas jag var inställd på att köpa en Polestar 2), men jag kunde inte leva med allt roséguld i interören och en massa kapacitiva knappar (även för kritiska saker som att aktivera varningsblinkers om jag minns rätt), samtidigt som det inte fanns något som direkt tilltalade mig med bilen. Men det är ju inget något som gjorde bilen objektivt dålig, bara något som gjorde att den inte tilltalade mig.

När det gäller Eways så har jag alltid funderat över hur de kan ha två showrooms i två av Stockholms dyraste köpcentrum.

Och allt de haft där är några random laddare uppskruvade på en vägg och en telefonsurfande säljare.

Aldrig sett en enda kund i någon av butikerna. :zipper_mouth_face:

Måste väga in på “bjudresor” mm

Under mina år i USA och Sverige i bil och MC branchen har jag varit på otaliga bjudresor och även haft tillgång till press bilar och MC och har “erfarenheter” både sött och salt Skrev för en Amerikansk MC blogg några år på 2000talet och det var tydligt att den lästes av både internationella och nationella PR reps efter en duktig sågning av en Yamaha fick jag inga svar på mail från Svenska Yamaha PR och inga fler lånefordon

Jag är ingen större fan av YouTube och tittar numera nästan aldrig på filmer där men under min research av en ny EV efter Tesla fiaskot så kollade jag på YouTube filmer på bilar som intresserade mig jag åkte också ut till ÅF lånade och provkörde det mesta som fanns på marknaden och ibland upplevde jag att filmerna och verkligenheten var totalt opposite fick en känsla av att många YouTubers och Influencers är väldigt lismande och ibland får man känslan av att “gör jag inte detta rätt blir det inte fler lån av bilar” detta har gjort att jag helt tröttnat på bilrecensioner av YouTubers och Influencers

Det känns tryggt att podden gästas av Dyredand och ett par av hans journalist kollegor med en lite annorlunda look på bilar och som betonar skillnaden på provkörning och biltest men framförallt någon som pratar om överstyrd och understyrd det ger :heavy_plus_sign::heavy_plus_sign::heavy_plus_sign::heavy_plus_sign::heavy_plus_sign: i min bok

Bra pod keep up the good work

Tack för ännu ett bra avsnitt.

När det gäller bjudresor så är en icke-fråga i mina ögon. Men det faktum att Volvo flyger in journalister från Europa till California för att testa en Volvo, kan man i mina ögon ha en hel del åsikter om, även om Joakim helt tydligt har en annan åsikt. :wink:

Roligt att det uppskattas!
Överstyrning är för övrigt förbaskat skoj! :slight_smile:

1 gillning

Jag har ingen åsikt om var just en Volvo körs, jag har en åsikt om journalister som ljuger om hur det ligger till.
F ö behöver inte en Volvo köras i Sverige, den kopplingen får vi snart glömma – även om man som svensk kan känna viss koppling till märket fortfarande.

2 gillningar

Jag har inte några åsikter om att den inte körs i Sverige, men det behöver inte vara en 12 timmars flygresa bort. Hade kunnat haft en viss förståelse för det om resan gick till South Carolina, där bilarna faktiskt byggs och att fabriken var en del av resan.

Californien är en make or break marknad för EX90 där finns mängder av YouTubers och Influencers som Volvo vill nå ut till dessutom finns även gräddan av motorpressen som är minst lika viktig för Volvo i USA så det är lättare att flyga in allt och alla till Cali Volvo kommer garanterat köra många waves av klämm och kördagar med allt från mommie bloggers lifestyle influensers design YouTubers till Bloomberg’s Hanna Elliot Dan Neal från WSJ Lieberman från MotorTrend till våra kompisar Dyredand Esse Gullin och säkert DN SVD och Dagens Industri och hålla tummarna att alla är positiva till EX90

Volvo kommer att lägga ett embargo datum för att få så stor exponering world wide på en given dag och tid för att sen hoppas att ordrarna droppar in i drivor EX90 är en make or break bil för Volvo floppar den blir det svårt för Volvo

Hur kan det vara en icke-fråga att den som skriver testet har bjudits på resa och hotell för att göra det? Ingen annan bransch skulle acceptera det och det är väl därför det dyker upp frågor om det då och då.
Rimligare att redaktion eller företaget som influencern driver står för kostnader.

För att vi är helt ointresserade av resor och hotell utan vi är där för att köra bil. Vi jobbar inte för resemagasin. Vi har inte heller blivit “bjudna” på resa och hotell utan vi har blivit tvingade att ta oss till annan ort för att göra vårt jobb.

2 gillningar

Skulle inte ske några event då så problemet snabbt löst, finns inte en media som skulle ha råd att åka på alla event som är. Och säg att det skulle ske, logistiken när 30-40 journalister/influencers valt olika hotell skulle inte jag vilja administrera :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Det skulle säkert bli färre och då behöver ju inte Dyredand vakna mitt i natten och undra var han är så ofta.
Det går fint att ha ett gemensamt hotell där varje gäst betalar sin nota. Jag har varit med om sådana arrangemang

Jag är också ointresserad av att resa i jobbet. Försöker minimera det i den mån jag kan. Det ger mig inget på ett personligt plan.
Ändock så skulle aldrig arrangören av ”eventet” kunna betala min resa.

I slutändan får varje tittare (i mitt fall) bedöma trovärdigheten* i reportaget – men jag skall för egen del vara tydlig i beskrivningen med upplägget vid en provkörning där primärt antal timmar som vi kunnat köra är det viktigaste att vara transparent med för det är det som påverkar mest – men också att resa och boende är betalt av biltillverkaren.

*Även om de flesta individer skulle värdera det baserat på hur viktigt resor och hotellboende är för DEM, inte hur viktigt det är för mig :slight_smile:

6 gillningar

Klart det inte är en ickefråga om journalisterna blir bjudna på hotell eller inte.
Det enda som kan avgöra om dom blir köpta är vi lyssnare.

I detta fallet känns både Gullin och Esse ganska svårköpta, tycker det är ganska tydligt att dom hellre skulle vara hemma och inte låter sig färgas.

Dyredand har väl jobbat i 100 år så han är inte så imponerad längre :joy:

1 gillning

Jag jobbar ju i en annan bransch där mycket fokus handlar om att utbilda oss i vilka gränser som gäller för att räkna som en muta, så det är klart att jag är en aning negativt inställd till bjudresor.

Med det sagt, så kan jag tycka att skribenter och videoskapare borde behöva redogöra för exakt vad det är man har bjudits på i samband med en recension av en produkt.

Håller med!
Tror inte poddarna är det minsta korrupta. De verkar sakliga och bra. Men det är inte det som är poängen. Poängen är att alla människor är påverkbara och att attityden denna bransch har till frågan känns lite 1900-tal.

Självklart slårmanpå parkerings AC när man ska lämna bilen för ett snabbt ärende. Man är inget djur…
Men man kan ha djur i bilen :slight_smile:


.

2 gillningar