Avsnitt 89: EX90 är här. Eller ja, det mesta av den kanske

Det är dags att prata ut om nya Volvo EX90. Under dagen har Volvo hållit ett event i Göteborg där man visat upp nya XC90 och teasat sin nästkommande elbil. Tanken var att Alrik, som är på plats i Göteborg, skulle vara med oss men pga schemat på plats så gick det inte. Istället får Esse och Gullin gå igenom bilen och en tappar det lite mer än den andre, ni kan säkert gissa vem!

Äldre herre sträcker upp en :raised_back_of_hand:

Nu när embargot har lyfts har jag lyssnat och läst en hel del om bilen och är riktigt nyfiken Lite intressant är att media i USA fokuserar på XC90 och EX90 nämns mest i en bisats medan Europeisk media är så där lagom exalterade men gillar den exteriöra designen

Jag har haft KIA EV9 vid två olika tillfällen och utsidan är mäktig insidan sådär helheten känns nästan lite Hot Wheels leksaksbil känns som en perfekt tjänstebil för en yngre mellanchef med familj barn vovve men inte för mig

Ser verkligen fram emot att få sätta tänderna i en EX90 jag gillar skarpt Volvos formspråk på nya EV så där Svenskt minimalt sobert elegant Inredningen är svårt att bilda sig en uppfattning om utan att ha kört den
Ni sa att den “äldre herren” inte är intresserad av tech och det stämmer till 100% på mig har den Google Automotive så vet jag att det funkar och efter att man gjort sina inställningar kan man luta sig tillbaka och köra Jag tror inte att jag kommer byta min ID.BUZZ mot en men ser verkligen fram emot ES90 som förhoppningsvis blir så bra den kan bli

Fotnot: Jag har delad vårdnad om en 2006 USA import XC90 med Yamaha V8 där firma TuningChip gjort sitt med motor och växellåda med snart 30.000 mil på mätaren är den solid as a rock inget knirr knarr eller skrammel bara lyx och körglädje Just nu gör det tjänst som dagistransport i Stockholm

Två reflektioner efter att ha lyssnat på avsnittet. Volvo gör helt rätt att prioritera bagageutrymme för 3:e stolsraden. Jag har själv en en Kia Sorento plugn-in hybrid med förvånande bra utrymme på tredje raden men då knappt existerande bagage. Blir att göra precis som Esse nämner att en sitter där bak och att andra stolen är nedfälld för att last bagage. Blir ändå så att det endast är barn som sitter på tredje och om det är vuxna så är det bara för kortare resor. Hade gärna tagit mer bagageutrymme och lite mindre för tredje raden.

Vidare så gillade jag skarpt (även om det blev lite dålig stämning) att ni diskuterar vem/vilka bilen är lämpad för. Både ur ett praktiskt och ekonomiskt perspektiv. I synnerhet när man säljer en bil för 1-1,2 miljoner. Inte undra att Volvo säljer många av sina bilar utomlands för vem har råd att kontant-köpa en sådan bil i Sverige eller övertala sin arbetsgivare att man behöver en sådan som tjänstebil. Vad hände med 7,5 prisbasbelopp?