Gullin och Esse är återigen vid varsin mikrofon, dock är avståndet inte lika långt denna gång då Gullin befinner sig i Jönköping. Ford har hittat en ny inkomstkälla och Easee skickar ut klistermärken (är vi inte klara med detta? Det trodde Gullin också). Volkswagen har senaste veckan fått en del rubriker mot sig, ser vi en oljetanker i kris? Äntligen har även Peter kört Renault Scenic, en väldigt “lagom” elbil.
Om jag inte minns fel kommer Ford och GM inte längre erbjuda CarPlay eller Android Auto i alla sina bilar i USA utan utveckla egna appar där kommer nog reklamen in
Livlig diskussion om detta på forum i USA många som aldrig skulle köpa en bil/truck som inte har CarPlay/Android Auto
Tack för ett bra avsnitt. Jag tycker ni missar en viktig poäng gällande Volkswagens utmaning, även om ni är inne och nosar på det. Jag killgissar lite här utifrån hörsägen men visst är det så att VWs bilar inte har lika stor vinstmarginal som ex Tesla.
Jag tänker att Teslas fabriker är betydligt mer automatiserade och relativt få anställda. I tyska fabriker är det väldigt svårt att sparka personal, de sitter inne på en stor mängd anställda som kan producera fosilbilar, som de inte blir av med.
Jag gissar att det enda sättet för dem att höja marginalerna är att lägga ner fabriker för att kunna sparka anställda och sen bygga nya moderna. Fast de säger de såklart inte rakt ut.
Jag besökte en tysk lastbilsfabrik, i jobbet, för några år sen och där sa de rakt ut att de hade 1500 anstälda som de ville bli av med men inte kunde pga facket.
Det finns användning för alla.
Även i Tyskland finns fortbildning, däremot vet jag inte hur strukturen ser ut där med att sparka pga kompetens, för att bli av med de som vägrar lära sig och anpassa sig.
Problemet inom VW är att det är ett hierarkiskt och trögstyrt företag med lååånga beslutsvägar där varenda beslut ska gå genom 18 chefsnivåer. Det i sig är inte ett problem förrän någon försöker dra i bromsen och säga att hallå, vi fixar inte detta, vi måste komma på något annat och att då en gammal stofil minsann inte kan erkänna nederlag och då helt enkelt bestämmer istället för att lyssna på de som är experter.
Det funkar bra sålänge det är bil bitarna, där ska man inte härja hur som helst när man är duktig på det, men när man gör mjukvara måste man vara mer agil.
Att sen till stor kostnad ta fram en helt ny plattform för att få ner kostnaden per bil, sedan blir det inte så som en frukt av ovan nämnda så är man inne i den perfekta stormen.
Tack för ytterligare ett trevligt podd-avsnitt. Tänkte jag skulle kommentera Fords patentansökan “In-Vehicle Advertisement Presentation System and Methods”
Funderar på om Ford är i samarbete med Sheeva.AI, EV Connect och Parkopedia med sitt in-car-betalningsystem?
Som jag förstått det så finansieras deras in-car-betalningssystem genom en kombination av reklam, bekvämlighetsavgifter och samarbeten med butiker och restauranger nära laddstationerna.
Med sådana lockelser, så är risken stor att även vi i Europa kommer acceptera ett dylikt system, även om Ford bakat in i systemet att kunna basera reklamen i infotaimentsystemet på vad som det pratas om i bilen.
Brrr, jag hatar reklam och hoppas min elbil framöver kommer att baseras på plug&charge standarden för betalning och betalar gärna lite extra för att slippa reklam i infotaiment skärmen
Jag kommer aldrig acceptera reklam i bilen om jag ska betala för den.
Jag hatar reklam och bloatware…
Vi får hoppas att Ford inte lyckas infiltrera det i alla bilars infotaimentsystem. I händelse av det så kommer jag få en massa reklam på pruttkuddar och en massa anti-ford prylar
Jag delar din bild Oskar. Det är en väldigt utmanande situation.
Man får ju känslan att bilbranschen är på väg att gå samma väg som flyget. En bransch med hög status och höga priser på produkterna men där marknaden drastiskt förändras och andelen som vill ha en lyxig och dyr flygresa idag är ju klart begränsad.
Får man gissa att det sitter en och annan tysk bil-direktör som förbannar sig över att Tesla och Kina rörde runt i bilgrytan?
Fast bilarna har ju bara blivit dyrare, oavsett drivlina
Tack för citeringen
För att återknyta utvecklingen på infotaiment systemen och farhågan att vi inte slipper reklam och övervakning i framtida system.
Hyundai motor group har nu släppt information om att de ingår partnerskap med Samsung, för att utveckla sina framtida infotaimentsystem baserat på dess SmartThings plattform.
Hyundai motor group kommer att utveckla detta i sitt egna utvecklingscentra 42dot, men det kommer finnas ett öppet API också för att andra ska kunna utveckla tjänster till det nya infotaimentsystemet som planeras introduceras 2026.
Det kan förstås ha sina fördelar, men som sagt även farhågor på de nackdelar med reklam och övervakning som troligen blir svårt att stoppa tror jag!