Elbilsveckan är tillbaka med Esse och Gullin i studion. Det sker lite återkoppling från förra veckan där det kom in en del kommentarer både via mail och forumet. Volvo EX90 är försenad igen men frågan är varför och man skrotar Care by Volvo, var det ett koncept som inte fungerade för kunder? Stockholm ansluter sig till skaran av städer som gett upp att ha en egen parkeringsapp och Kia EV3 kommer med det lilla batteriet till Sverige - Vi har priserna! Sist har Esse varit på transportmässan i Hannover och klämt på både Kias transportbilar (huh?) och Tesla Semi.
Tack för den intressanta morgonpodden.
Jag tror som ni att skillnaderna mellan standard range och long range versionerna bara är batteriet.
Sedan är jag lur på att man kan dra upp till 750kg med bromsad vagn, men bara 300kg obromsat med standard range, men det kan jag bara läst på nån sponsorsida eller bara drömt om. Kan hursomhellst vara bra att kolla upp noggrannare!
Angående Tesla, så tror jag Elon Musk’s affärsmodell är en konkurrensfördel som alla konkurrenter rent praktiskt inte kan tävla med.
Har ställt frågan till Kia så får vi se vad de säger.
Sååå. Dragvikten på Kia EV3 Standard Range är 500 kg – bromsat och obromsat.
Den finns bara i en utrustningsnivå så inget Plus eller GT-line på den.
Då duger EV3 standard range att köra skräp till ÅV iallafall och är en bra utrustad standardvariant.
Jag killgissar att standardrange varianten blir EV3 storsäljare av modellerna i Sverige och kanske blir en ny Kia hit 2025 som Niron på sin storhetstid.
Det tror jag också Och som @cgullin sa – vilken bil på begagnatfronten om 2-3 år!
Lite roligt att du kommenterar att de som kan sin militärtjänst att du inte hade rätt namn på bokstäverna för PBV.
Förväntade mig att du skulle säga att de som gjort sin militärtjänst inte ska förvänta sig en PansarbandVagn… =P
PBV302 var det jag tänkte på när jag hörde PBV.
Som lastbilschaufför välkomnar jag lite lastbils prat också. Håller med Peter om allt han säger om Teslas möjligheter på svenska marknaden. Väl utbyggt servicenätverk är nog viktigare än lastbilsmärke. Tre timmars försening kan ställa en hel fabrik i det jag kör . Och hög lastförmåga en förutsättning för ekonomi . Självkörande lastbilar kommer nog i framtiden , och kommer nog fungera bra på en del transporter . Men väldigt många chaufförer gör så oerhört mycket mer än kör lastbilen på väg någonstans . Vem lastar med kranen i skogen på timmerbilen ? vem säkrar lasten ? Vem lägger på kedjorna när det står still och slirar ? Vem ansluter slangarna vid den obemannade bensinmacken på tankbilen . Kommer bonden sköta lossning av foder , och hjälpa lastbilen när den kört fast bakom ladugården. Och lära sig lastsäkring vid lastning . Mm mm mm . Men kan det sparas pengar så kommer det komma ,på terminal till terminal körningar . Men personligen så skulle jag känna mig säktrare i en autonom svävare , än att möta en lastbil på 60 ton i vinter halkan utan chaufför . Vi får väl hoppas att dom stannar och vägrar fortsätta i svår halka . Men vilka trafikstockningar det kommer att bli . Så svävare blir nog bra , och kanske blir dom verklighet tidigare ? . Ett tips till inlag kan ju vara ett besök på DFDS Göteborg. Dom har mängder med Ellastbilar .
Som du säger så finns det en herrans massa situationer där man behöver ha en människa med. Men det finns också relationer som är ganska enkla och kanske kan automatiseras. Strikt mellan två destinationer på bra vägar. Det kommer att börja där, men att automatisera allt, det kommer nog aldrig att gå.
Men som Esse pratar om i podden,så är det nog godstrafiken som går att automatisera tidigare. Förvånande att det inte finns fler tåg som går förarlöst tex. Det finns väl en del tunnelbanor där det finns, men inte sp många.
Äsch, Det var för bra för att vara sant. Kia plockade bort en del utrustning på standard range versionen.
Synd att de skippade trådlösa laddningen. Känns lite girigt och lite irriterande och klantigt upplägg av Kia med lanseringen av versionerna, men versionen står sig ändå väl mot konkurrenter.
Angående förseningen av EX90 så tänker jag att det kanske inte bara för att EX90 för Europa ska produceras där. Det kan väl vara så att Geely även behöver få in Polestar 3 i produktionen där för både USA och Europa.