Det tredje kvartalet 2024 är över och det betyder kvartalsrapport. Detta är ett specialavsnitt som går ut utanför det normala schemat men var så säker, det kommer fortfarande finnas ett avsnitt på måndag som vanligt. Hur går det för kineserna egentligen och Subaru på topp 20 över mest sålda elbilar? Ser vi avtrycken från ID.7 Tourer och hur stort vann Tesla med? Det och mycket mer i Elbilsveckans kvartalsrapport!
När Tesla är så pass överlägsna blir det intressant att spekulera i varför. Jag får lite vibbar av iPhone som också säljer drivor men om du frågar någon varför de inte köper ett annat märke så konstaterar många att de inte ens reflekterat eller funderat över att inte byta en iPhone mot en ny iPhone. Tror det är samma med Tesla. Många som köper utan att direkt kunna motivera varför. Det är givetvis en dröm som tillverkare men visar kanske också att det inte handlar om specifika features eller mindre spec bumps när den stora massan skall välja bil.
Tror inte på din teori. Jag är övertygad om att det är ett ganska aktivt val att just köpa en Tesla.
I min bekantskapskrets är det fler och fler som gör att aktivt val att inte köpa Tesla
Absolut. Även jag tillhör den gruppen. Skulle aldrig någonsin få för mig att köpa en Tesla faktiskt. Elon är en så vidrig människa att jag aktivt väljer bort allt som han rör.
Lite trist faktiskt, eftersom jag egentligen hade kunnat tänka mig att Starlink hade passat bra ute i fritidshuset. Vi har dock 5G där, så jag överlever.
Kan hålla med lite där då jag måste erkänna att jag tycker Model S är en fantastisk design på 2 meters håll
Har en nära vän som hade en väldigt tidig S och sen en Plaid till (Amerikanskt storföretag) arbetsgivaren sa inga mer Tesla så nu åker han BMW i5 i tjänsten och en Audi R8 privat
Bara för att lägga till ytterligare lite anekdoter så var Tesla helt uteslutet för mig. Jag känner en person som äger en Tesla, och han har beställt en ID.7 att ersätta den med…
Jag kan inte heller tänka mig köpa en Tesla av flera olika skäl. Har inte mycket till övers heller med VW och deras ID bilar, men ID 7 har de lyckats med föträffligt bra som det verkar. Tror inte heller att det beror på dålig konkurrens från andra leverantörer på kombi området, utan för att VW är duktiga på att bygga praktiska kombi bilar. (Har själv en kombi från 2010 kvar fortfarande).
Det finns många anektdoter i historien. Appropå iphone och apple som alltid verkat gå sina egna vägar, så utvecklade de ju en del datorer tidigare med intel processorer och det är ju i dagsläget ganska motsägesefullt som det utvecklat sig