Avsnitt 95: Lägre priser, fantastiska småbilar och konkurs

Jag håller med om att många köper en bil i storlek eller dragvikt som behövs för mindre än 5% av bilens mil. Det är frågan om bekvämlighet och inte dumhet.

Det bästa för miljön vore ju om alla hade tex ID.3, Megane eller liknande storlek (eller mindre) som vardagsbil. Behövs mindre batteri och material i tillverkningen av mindre bilar. Sedan när man ska dra något eller behöver mer plats för enstaka turer så hyr man. Men som sagt vi är bekväma så därför gör man inte så.

Sedan är ju storlek relativt, tex sista generationen av V70 var det knappt ett barn kunde sitta bakom mig och då anses V70 vara en stor bil.

Snacka om fördomar…

Vänta bara tills jag drar igång om danskar och stockholmare!

2 gillningar

Lite teaser där man får se nya laban in action, inför Paris Motor show.
Gillar R5, men jag tror R4L versionen kommer passa mig bättre med dess lite längre mått och möjligen också lite högre markfrigång. :heart_eyes:

Appropå fördomar, så tror jag vi passerat stadiet med marknadens lite överdimensionerande byggande av penisförlängare nu. :smiley:

Kundgruppen börjar bli mättad det inser marknaden nu och börjar bygga bilar för den stora massan. Givetvis med mindre marginaler än sina värstingar, men för en större kundgrupp och det är enligt mig bra för framtiden både för leverantörerna och för oss kunder.

Äntligen släpps info om Renault 4l som jag hoppas mycket på.
Lagom stor och förhoppningsvis inte alltför dyr bil med android automotive, V2X och en massa annat smart som det verkar.
Intressant att en mindre bil i längd ser ut att bli så mycket rymligare än EX30.
Ska testa att lägga mig raklång i den också när den finns för påseende :slight_smile:

Det känns ju som att det finns ett enormt överlapp funktionsmässigt mellan nya Renault 4 och Renault Mégane, som också är lite av en EX30-utmanare. Finns det verkligen plats för båda?

Sedan är ju designen radikalt annorlunda så klart, och tilltalar en annan sorts kund, men det känns ändå som att man konkurrerar med sig själv en hel del där om man tittar rent funktionsmässigt på vad det är för bil och vad den kan göra. :slight_smile:

1 gillning

Enligt designern så är det just formen och praktikaliteterna kring lastutrymmet som saknats i de mindre modellerna. Där hoppas han att R4 passar in.
I gamla R4 så fick man plats med 2 får om man tog bort baksätena. Nu ryms kanske en fårskalle som jag liggande i skuffen om man fäller alla säten :slight_smile:

Ja han har ju inte helt fel. Jag gillar att 4:an har platt lastgolv och låg lasttröskel, något som Mégane inte har. Det är väl en av de sämre delarna med Renault Mégane enligt mig som ägare. Men jag har ändå lärt mig att det går utmärkt att lasta mycket i Mégane, man får tänka lite annorlunda och lasta på höjden mer istället. :slight_smile:

Ett batteri på 52 kWh som störst är lite väl litet också, även om det så klart går att leva med. Jag hade nog kunna tänkt mig en bil med 52 kWh, steget ner från 60 kWh är inte jättestort, och handen på hjärtat behöver jag inte hela det batteriet för det mesta heller. Men det känns ändå som ett steg bakåt, och som något som kan göra bilen lite mer svårsåld till räckviddsängsliga förstagångsköpare av elbilar.

Sedan tilltalar inte formspråket mig alls, men det är väl individuellt antar jag. Kan tänka mig att det finns en viss målgrupp som älskar det dock!

Så även om jag vore en sån som byter bil ofta hade jag inte direkt tilltalats av att byta till 4:an. Även om det hade vart trevligt med V2L!

Ja det är svårt hitta en bil som passar som handen i handsken. Själv är jag ute efter min första elbil och frågan är om jag orkar vänta tills 2:a halvåret 2025 på R4?!
Finns flera som kommer ut innan som mycket möjligt blir min 1:a elbil, men prova den när den kommer ut ska jag absolut göra då jag gillar Renault och deras design på bilarna.