Vilken nyhetsvecka det har varit. Vi har fått nyheter från Skoda som visat upp sin nya elbil, Stellantis har släppt en herrans massa priser på flera av sina elbilar, nu ska de bara levereras också. Alfa Romeo Junior känns som en Alfa säger de som kört men Fredrik Sandberg är inte nöjd. Gullin har kört nya Renault 5 och avger rapport (embargo går ut på kl 07, därav det lite senare avsnittet), strafftullarna är ett faktum och Northvolt kanske inte klarar månaden ut. Det blir ett långt avsnitt men väl värt att lyssna. Glöm inte att diskutera avsnittet på elbilsveckan.se.
Till VW ID 3 pure försvar att de saknar värmepump. Bygger man en Skoda elroq 50 för 424 900kr så verkar man inte få värmepump som standard. Den kostar 13 500kr extra. Kanske fel i konfiguratorn?
Sedan tycker jag personligen att valet Skoda Elroq är bättre än ID 3 på pappret i alla konfigurationer. Men billig är inte Skoda med sina extrapaket som ibland är svårt att vara utan tyvärr.
Skoda har väl bara “slide” for ljudvolym och inte för temperatur? Detta sköter man med +/- knappar på skärmen. Eller minns jag fel? @cgullin
Byggde också ihop en Skoda med minsta batteriet och den blir inte billig alls när man lägger till dom paket man vill ha… en bit över 500 000. Mycket för den bilen som ska vara “billig”
Men snyggare än ID3 är den i alla fall
Jag som har ett ganska stort transportbehov, tänker mer på vad den totala mil/ månadskostnaden blir , än vad bilen kostar att köpa . 5646 kr i månaden på 291 mil . Jag betalar 19,40 för bilen inkl service med garanti ( byter innan garantin på 9000 mil gått ut , utan extra kostnad) ) .Plus försäkring , egen köpta vinterhjul och begagnade michelin sommardäck , för att inte behöva köpa nya däck vid tillbaka lämnande .dom låg på 5-6 millimeter vid köp för 1500 kr , och efter 1500 mil i sommar 4-5 mm .så dom får väl rulla en sommar till ( Elbilar sliter mycket däck ?? Beror nog på hur man kör) . Plus hemma el, totalt ca 26 kr milen. Köp en gammal Volvo 940 och den kostar väl 16-17 kronor milen i bara bensinkostnad ( troligtvis stigande) . Så Ekonomi Ekonomi och bekvämlighet med för-
Värmning/ kylning och slippa besök på macken, och få service besök på verkstaden ( besvärligt) är anledningen till Elbilsåkandet . Tack för mig . Fortsätter att lyssna på denna trevliga podd.
Sandberg var nu säker på konkurs. Lät verkligen inte så tidigare. Mycket information har tillkommit, men det lönar sig att var ödmjuk i längden
Du har helt rätt, jag får pudla i nästa avsnitt
Sant, såg Elroq i juni så var ett tag sedan nu.
Början på slutet?
Northvolt har ingen USP, material och maskiner (=utveckling) köps in från utlandet och den enda fördelen med att placera det här skulle vara den (än så länge) billiga elkraften.
Tror ingen ny bil blir billigare än en begagnad elbil som andrabil.
Men jag gillar R5 skarpt, Renault gör så många rätt och instämmer med Gullin, ingen vill ha kinesiskt men de enda europeiska bilarna är ingen som vill ha heller.
Jag gillar också Renault och deras nyskapade retro bilar. Flera av dem kommer tyvärr inte till Sverige, men R4:an blir väldigt intressant att se när den kommer.
R4 laban modell 1961 + en modell 2025 skulle inte vara helt fel att ha i sitt garage
Hur menar du här? VW är ju hyfsat populärt t.ex.
Tänker att fransmännen är de enda som inte söker samröre med Kina på något sätt.
Fast det stämmer väl inte till 100%. Jag såg någon video igår om ny Twingo och där snackade det om att en del av bilens teknik kommer från en partner i Kina. Skall dock inte svära på att det stämmer.
Jepp såg det också, men siktet är nog att de ska frigöra sig från Kina. Sedan är det lite synd att Twingo inte kommer till Sverige också. Blir en bil i 17 000 Euro nivån enligt de uppgifter jag såg. Smart när de liksom på Renault 5 tar med detaljer från orginalet men visar batteriladdningen i dessa istället
Men nordbor är ju dumma i huvudet, det är därför.
Alla ”behöver” en jättebil med flera hundra hästar och fyrhjulsdrift. Är bara sydeuropéerna som klarar sig med småbilar, även om dom har familj.
Har ju inte köpt min första elbil än men kan det inte också vara så att man gärna köper med för stort batteri som förstabil innan man inser att man inte behöver det där stora batteriet (känns lite så för mig ivf man hamnar lätt där när man fönstershoppar bil). Men sen har det väl inte funnits så mycket annat än heller antingen typ leaf, Zoe eller tesla som är stora, är ju först nu de börjar trilla in nya mindre bilar (för de som inte vill ha kinabil av någon orsak).
Jo men om fritidsintresset är att sitta på kaffen och lösa världsproblem i stället för att flyta halva bohaget och en husvagn varje säsong – och i mellan det ha 3 tonårsbarns hockeyutrustning i bagaget så uppstår det ju lite olika behov.
Att kalla ”nordbor” för dumma i huvudet bara för att vi inte känner det attraktivt att packa in hela familjen i en dåligt hopskruvad skokartong….ja det är ändå lite magstarkt.
Fast varför räcker det inte med en stor bil då, är fyrhjulsdrift och flera hundra hk viktigt för att hinna till hockeyträningen bör man åka tidigare