Gullin har haft en lugn vecka och spenderat den med sin egen bil men hintar om en november som kommer bli full med spännande saker. Esse har varit med Audi i Ghyr och lärt sig bygga elmotorer. Elli blir sämre än tidigare vilket irriterar Esse och Toyota blir kastad under bussen, även om Gullin försöker rädda situationen litegrann. Finanserna hos Northvolt ser ju sådär ut och det har fått Volvo Cars att agera på det gemensamma projektet. Oktober är slut, danskarna kör om oss men inte utan att Esse kör Mini på deras territorium.
Ang Toyota bz4x och försäljning i grannländer så var den bästa säljande elbilen i oktober i Norge. Lite intressant att Ariya och Explorer går rätt bra även där.
Vad är grejen med såna här kryptiska modellnamn? Om man avkodar bz4x med base64 så får man o>1, vet inte om jag blir så mycket klokare av det, men det är ju ändå ett bättre modellnamn
Tråkig förklaring hur de tänkt.
Den udda och svåruttalade modellbeteckningen består av kombinationen BZ som står för “beyond zero”, 4 som indikerar storleken (ungefär som VW ID.4) och X som står för fyrhjulsdrift.
Själv hade jag hoppats det var en kompis till R2D2
Jo, men det är ju det som o>1 betyder också. o står för hjul (ser man på symbolen för att den är rund) och >1 betyder att det finns fler än ett.
X står för SUV, bz4x finns även som FWD
X=SUV var hemligt, förslag på namnbyte bz4-x för den
Hej! Bra avsnitt som vanligt. Intressanta ämnen och snygga “segways” mellan ämnena. Reagerade lite på Aceman inslaget. Jag har en känsla av att ni missar hur populär Minin är runt om i världen. Jag tror definitivt Aceman kommer att bli en storsäljare och det är snarare Cooper som kan bli svårsåld. Målgruppen unga, speciellt kvinnor i storstadsområden vill nog gärna kunna klämma in ett par kompisar i baksätet på veckoslutet. Att jämföra Minin med Renault 4 är att ha missat målgruppen totalt. Möjligtvis kan R femman locka någon liknande men varumärket Mini och den kvalitet BMW står för blir svår att slå. Sen måste jag också berätta hur fantastisk energisnål den är. Kör 12 mil enkelresa till jobbet varje dag. Om jag tar det lugnt kan jag komma både dit och hem på en laddning. Detta med E versionen med lilla batteriet. Imponerande.
Ibland sägs något i podden i förbigående som gör mig nyfiken. Som att varför bilar i Danmark är dyrare och då jämföra skatter/avgifter för samma bil i Sverige.
Inte bara i storstaden här på Österlen är Mini både ICE och EV väldigt populär bland yngre kvinnor har en granne som har en ICE Mini Clubman och en Fiat 500e Mini ska bytas ut mot EV och inget annat än Mini är aktuellt har unga frun i huset bestämt
Lite intressant är att Mini och Range Rover kunder oftare köper en bil av samma märke om man byter från en 4-5 år gammal bil till ny har jag fått berättat av en Range Rover PR typ som är besatt av statistik
Rule Britannia eller Tyskland eller Kina eller Indien eller något…
Dom har extrema skatter på bilarna generellt och ju större ju dyrare. Såvitt jag vet har dom även skatt på motorvolym samt hög straffskatt på inköpet redan, när jag kollade för många år sen kostade en Volvo V70 över 100k till i DK mot Sverige bara i skatt och avgifter och då var det en liten klen motor.
Angående inslaget om eCall – det kommer en rejäl korrigering i nästa avsnitt. Det gäller i princip alla bilar – om inte alla bilar.
Hej.
Ni nämnde i senaste avsnittet att man endast tjänar tior på grid rewards ??
Själv tjänar jag hundralappar varje månad så håller inte riktigt med där tyvärr😜
Tror nog egentligen ECall kommer bli ett problem. Segt med en lysande varningslampa dock men det kanske kommer nån lösning för att avaktivera den.
Jag har ett bättre förslag.
Låt knappen sitta kvar, men ändra funktionen till en personifierad inställning av assistsystemen, typ som Renault har.
Sedan tejpa över med en tydlig knappsymbol, eller byta knappen bara.
Skämt åsido!
Vad gäller SOS funktionen borde det finnas bättre sätt att lösa det.
Varför kan man inte använda 450 MHz-frekvenserna som faktist fortfarande används med ny teknik trots att NMT nätet lades ner. Fördelen är ju bra täckning och på långa avstånd?
Ja det är väldigt olika baserat på var en bor.
Förutom att jag tycker BZ4X är en snygg bil , så hade uspen för mig som kör 3500 mil om året varit garantin . Att ha garanti i mitt fall upp till 10 år och 35000 mil på ev batteriet hade varit värt mycket . Och då kan man ju förstå att dom har lite större buffert vid laddning / räckvidd , för att kunna lämna en sådan generös garanti . Och med mitt transportbehov så hade det inte varit några problem med detta . Däremot så skulle jag inte kunna tänka mig att förlora möjligheten till att starta klimatreglering och laddning på distans .
Jag skulle tycka det var riktigt värdelöst att rulla runt med 10% extra oanvändbar buffert i batteriet under bilens första 10-15000mil
Bara för att de skall kunna ge en garanti på en räckvidd som hela tiden varit onödigt kort.
Jag tänkte nog mer . Garanti på att inte betala byte av batteriet själv vid kaputt batteri (trygghet) . Då passar inte en sådan dig då. Men som jag skrev , så hade det inte påverkat mina transportbehov . Mitt 58 KWT batteri har aldrig varit under 20 % och jag har aldrig laddat till mer än 80 % . Vanligtvis 70-30 % . Snabbladdat två gånger på 2500 mil . Mest för att det var kul att prova . Alla har vi olika transport vanor . Och då passar olika bilar olika människor . ( vi har en bil till) .
Måste nog försvara BZ4X lite men bara lite
Mitt son är byggnadsingenjör på en medelstor firma han åker runt och gör slutbesiktningar på nybyggda industri och bostadsfastigheter Hela firman utom VD har kört Toyota RAV4 laddhybrider Micke har gått igenom 3 st sen han började med inte EN dag på verkstad förutom planerad service
2024 togs ett beslut att RAV4orna skulle fasas ut och alla skulle få spesa sin egen BZ4X efter sitt behov dom har väldigt förmånliga avtal på sina tjänstebilar Micke beställde en 4-hjulsdriven extra allt i en snygg mörkblå nyans och fick den precis före semestern som dom spenderade i Italien och en vecka hos oss på Österlen Resan ner till Brescia blev riktigt strulig för en som aldrig snabbladdat han ringde ett par gånger men väl framme har vi laddare i garaget och dom njöt av att rulla fram i Italien tyst utan att behöva tanka Vägen hem gick 100% lättare och sen dess är han EV frälst
För ett par veckor sedan var han i Malmö en vecka för en stor besiktning han bodde hos oss och vi passade på att byta bilar den veckan så här kommer min snabbrecension
När man kliver in känns det otroligt bekant (har haft ett antal Toyota och Lexus) med typisk Toyota ergonomisk excellence men hur kan man ha wireless CarPlay men Android Auto på sladd och uttaget sitter under en lucka så sladden kommer i kläm för övrigt är den en väldigt trevlig bekantskap och en perfekt bil för den som vill ta ett enkelt kliv från ICE till EV den är kvick och svänger gärna ADAS systemen funkade flawless jag vet inte vad den har för räckvidd för jag toppade upp varje kväll men en trevlig bekantskap
Skulle jag byta ID.3 eller ID.BUZZ mot den Nej jag tycker att Toyota till skillnad från Lexus på sista tiden anlagd ett trist designspråk lite för mycket Storm Trooper invändigt känns den mindre än ID.3 men med Toyotas track record kommer den bli en slitvarg som kommer rulla bekymmersfritt i många år