Bästa beg elbil för lång förare

Letar efter bästa elbilen för lång förare, både vad gäller förarkomfort men också så att de går att sitta en vuxen bakom.

2-3 år gammal, under 500k - finns det något vettigt där?

Gärna tips på annat än Tesla.

1 gillning

VW ID.4 och Skoda Enyaq borde man väl hitta under 500K gott om utrymme och ett stort servicenätverk kan vara tryggt om man köper begagnat

Testa en Hyundai IONIQ 5. Gott om plats i bilen, och sköna stolar. Min enda varningsflagga är om du hittar en optimal körställning (om ratten är tillräckligt ställbar för dig).

Leta helst efter modellår 2023 eller nyare.
Första årsmodell 2022 har något mindre batteri (73 kWh).

Du har ungefär samma krav som jag då det är kinkigt med långa ben.
Jag tror och hoppas fortfarande på att det även går att hitta en ny mindre bil som t ex Kia EV3 där man sitter bra både fram och bak med långa ben.
Besviken på Renault scenic för sittkomforten tyvärr, annars hade det varit en klockren bil för mig.
Sedan börjar ju de större dyra bilarna krypa ner i kostnader nu efter några år på begagnatmarknaden så det finns nog hopp för oss långbenta :slight_smile:

Av de bilar jag testat så är jag med mina 193cm mest bekväm i Skoda Enyaq, till och med coupé modellen funkar fint i baksätet.
Finns från 400k med stora batteriet

tex denna

Tack allesammans för tips! Jag har ev orealistiska förhoppningar när jag idag har en Skoda Superb som har otroligt generöst benutrymme. Jag kan sitta bra även bakom min egen förarstolsinställning, trots nära 2m lång.