Vilket dubbfria vinterdäck skulle rekomenderas till en ID.4 (19 tum)? Prioriterar komfort och grepp. Har funderat på Conti Viking Contact 8 och Nokian Hakka R5 EV. Vilket är tystast? Andra alternativ?
På min ID.3 med 19" hade jag Continental Viking Contact vinterdäck och dom var tystare än Continental sommar däck som ersatte orginal ganska bullriga Good Year (service bulletin)
På ID.BUZZ har jag just nu Yokohama ICE Guard G075 på 20" orginalfälgarna som är märkbart bullrigare än 20" Continental orginal sommardäck
Jag har genom åren haft bra erfarenheter av Continental däck på alla möjliga bilar och mc överlag slitstarka och bra säkerhet på vått snö och torrt dessutom har jag haft bra rabatter på Continental Yokohama vinterdäcken var en freebee bara för att prova något nytt
Däck på en EV ställer ju helt nya krav på bullernivåer iochmed att en EV i sig är mycket tystare än en ICE bil så kan fel däck blir en mycket större olägenhet tyvärr är ju däck dyra och ett felköp kan göra att man kan ångra sitt köp Ofta är odubbade däck av en mjukare gummiblandning och är dom inte grovmönstrade kan dom ofta bli tystare än ett styvare sommardäck och ju lägre profil ju större risk att det blir bullrigt Körde nyligen en ID.BUZZ Cargo på 18" fälgar och den kändes tystare än min på 20"
Vi har ju väldigt lite vinter här på Österlen iår bara 5 dagar så vinterdäck är bara ifall att…