Mer än sällan träffar jag på personer vid laddstationer som är helt gröna och har antingen lånat en elbil eller köpt sin första. Kunskapen är ovanligt låg många gånger och tom sett en bil ladda på AC därför att han inte tyckte CCS kontakten passade i ladduttaget då han inte visste att först måste ta ur gummiskyddet från DC kontakterna.
Sen har jag stött på dom som inte känner till sin bils laddhastighet och blandar ihop kW med kWh.
Jag brukar ha som vana att prata med folk när det ser ut som dom behöver hjälp.
Varje gång har jag tipsat och frågat om dom känner till ChargeFinder appen. Vilket nästan samtliga inte känt till.
För mig är ChargeFinder lätt den bästa appen när man kör elbil.
Det är kanske 3-5% som skall ladda DC där kunskapsnivån är extremt låg, nästan farligt att släppa ut dessa på en resa. Flera gånger har jag haft kunder som försöker skarva DC CCS till typ-2 med egen kabel för att bara nämna ett exempel.
Ja ChargeFinder är bäst, det finns potential för bättre funktioner även där
Sprang på det på IONITY i Oskarshamn. Var en som skulle ladda en äldre Tesla Model S med CCS-handsken och hade förlängt med en typ2- kabel. Jag frågade om han behövde hjälp och fick ett ”dom här skitladdarna fungerar ju aldrig”. Tog en stund att ens få honom att titta i kontakten och förstå att en Model S inte går att ladda med CCS och att han nog fick antingen åka till Tindered eller ladda med 22KW AC vid mc.donalds.
Sträcker upp och säger: Har inte en aning om det och bryr mig egentligen inte är inne på mitt sjätte år och tredje elbil och har klarat mig ganska bra ändå….
Svar på frågan: Jepp ChargeFinder och ABRP är vad jag använder mig av på resor framförallt i Europa nu när ChargeFinder har filter för kortbetalning så är den nog favoriten
KW / KWT . Jo det är Procenten dom räknas , som Sven Melander och Jon Skolmen sa . Är det 100 procent så är batteriet fullt , och det är dags att åka vidare .
Använder Charge Finder lokalt . Dom få gånger jag tar Elbilen på resor längre än räckvidd från hemmet medger , så kör jag bara . När det börjar bli dags att ladda så svänger jag av vid någon vägkrog eller stad . Då kan jag eventuellt kolla i Charge Finder om jag inte ser någon mack i närheten på mindre känd mark . Men det dräller ju av laddare överallt nu för tiden , så bestämma i förväg och köra långa sträckor dit efter GPS känner jag inget behov av . Men eftersom jag avskyr vägkrogar , så blir det inte så ofta .
Jag minns ett par jag träffade vid en 50kW laddare där mannen steg ur bilen och skakade av ilska för att dom körde fruns elbil som hon leasar via jobbet och att dom alltid har problem med laddning. Han frågade mig om jag också haft problem och hatar elbilar. Jag svarade nej jag älskar utmaningen! då tittade han på mig som om jag var från en annan planet.. Dom körde en skoda från 2023 så jag nämde att den säkert kan ladda snabbare än dom där 50kW han försökte få igång. Då han svarar nej batteriet har bara 60kWh så det går inte.. jag googlade hans model och visade att den visst klarar att ladda i 160kW men jag vet inte om det gick in den gången, han var för upprörd.
Jag kör en äldre Ioniq som endast kan komma upp i 50kW effekt så jag stannar oftast på äldre 50kW laddare från MER som finns på väldigt många bensinmackar i landet.
Så när jag ser en modern bil parkerad där som kan ladda i 150-200kW+ så brukar jag alltid fråga om dom är medvetna om att dom kan ladda snabbare på andra laddare? Oftast står dom som fågelholkar, då får man försöka ge lite tips på vägen samtidigt som dom kanske flyttar sig och ger min bil företräde. vin vin.
Jag har tagit för vana att använda ABRP för att planera långresa innan avfärd och bilda mig en uppfattning om vilka alternativ jag har för laddning längs vägen och Chargefinder för att kolla hur det ser ut med lokala alternativ vid destinationen. Under resan blir det bilens navigation som får tjänstgöra med rutt- och laddningsplanering. Det ska sägas att det är sällan jag befinner mig på längre resor men hittills har jag ”peppar peppar” aldrig hamnat i problem.
Min son gav mig ett gott skratt när han berättade om sin resa från Uppsala till Göteborg med lånad MG5 och ingen introduktion till elbilsvärlden, han hade visserligen förstått skillnaden mellan AC och DC men hur ofta ska man ladda? Säkert lite uppskrämda av skrämselpropaganda i kombination med bensinbilstänket började de leta laddplats när SoC sjönk under 50% och laddade fullt, eller rättare sagt till 97-98% eftersom de tröttnade så att vänta till 100. Och med MG5’ans begränsade räckvidd och laddningsförmåga förstår man att resan till Sveriges andra stad tog närmare 10 timmar.
En del av dom kanske väljer den för att kunna äta i lugn och ro , om det är på en laddplats där det finns restaurang. Det brukar vi göra trots att bilen klarar högre effekt . För att inte stå i vägen på dom snabbare laddarna .
Du som ofta laddar på 50 KW laddare. Jag har vid något tillfälle tvekat på om jag verkligen ska ställa mig där , om jag blockerar någon som ska ladda Chademo ? . Det brukar finnas två parkeringsplatser vid MER 50 KW laddarna . Men kan laddaren ge likström till två bilar ? .
Det är en klok tanke FH, för “gamla klassiska” 50 kW snabbladdare har en ensam omriktare där du kan använda antingen CCS eller Chademo-kontakten en i taget. Så nej, både DC-uttagen går inte att använda samtidigt.
Med risk för att min dröm om att ladda med 22 KW AC offentligt spricker nu . Kan man räkna med att en sån kommer att ge 22 KW , eller måste man vara ensam på ladd platsen då .
Vi har ett tiotal gubbar mellan 67-80 år på åkeriet , varav tre är över 75 år som kör mer eller mindre frekvent . Dom är eftertraktade i branschen dessutom eftersom dom kostar arbetsgivaren mindre . Lite socialt viktigt för en del , andra för att finansiera sina resor runt värden . En älskar att turista i USA , en annan tillbringar vintrarna i en Concorde husbil runt Medelhavet och åker hem till Sverige och jobbar lite på Sommaren. Han har nyligen köpt större litium jon batteri och solceller till husbilen . Passar väl bra runt medelhavet . Jag kanske köper en Elbil ? Och åker på charterresor .