En sak som jag tänkt mycket på är att det verkar skilja en hel del på hur bra laddatationer är uppbyggda. Allt från kösystem till hur breda laddplatsens parkeringsplatser är i förhållande till andra bilar.
Jag är personligen väldigt mån om att hålla bilen i bra skick men med tanke på hur lite respekt folk visar för andras bilar på parkeringar mm så är ju det en ganska stor fråga för min del iallafall.
Skulle ju vara halvkul att komma ut till avslutad laddning och ha dörruppslag i sidan på bilen.
Skiljer det mellan operatörerna eller är det från plats till plats?
Jag upplever att dom flesta platser är bredare än en vanlig p-plats och att det finns gott om utrymme även om ett barn skulle bara öppna bakdörren utan att tänka sig för t.ex. Många gånger står man ju också bakom varandra istället för bredvid vilket gör det svårt med dörruppslag ![]()
Skulle nog säga att det är upp till varje operatör.
Vanliga P-platser är 2,5M i bredd. På elmacken kör vi 3M på 7platser, plats 8 är special på 3,75M för de som har extra behov av plats.
Vill gärna bygga 3,2M på nästa etablering, även om 3M känns OK.
De operatörer som bygger genomkörning glömmer ofta bredden i ”gången” som gör att det känns trångt och bökigt ändå även om genomkörning är den bästa lösningen om plats tillåter.
@elmacken
Ja, det är ju inte bara dörrar som kan slås upp så passager är ju också något som är viktigt såklart.
Har sett så mycket konstigt beteende hos folk som helt struntar i andras egendom när de passerar bilar och parkerar i närheten.
Härligt när man lyckas med trevlig smidig laddning på långresa . Förra resan blev en katastrof, men igår lyckades vi få till en trevlig resa med elbilen . Start hemma med 80 % i batteriet - 24 mil till sjukhuset i Örebro och 5 mil räckvidd kvar . Laddning parkering via Easy park 11 KW . Tillräckligt för vidare hemresa och ladd stopp i Trevliga Askersund . Eviny breda laddplatser vid ICA 100 meter från alla trevliga Restauranger vid vatten eller centrum. Blipp med Cupra Card via elli , så riskerar man inte skimning, 8,33 i stället för ca 5 kr KWT bryr jag min inte ett dugg om på mina sällsynta långresor , bara det är smidigt . Så det blev ett mycket trevligt Restaurangbesök på Casa Mia och en ljuvlig plankstek . Ni som gillar laddstopp vid snabbmatskedjor eller sittandes kvar i bilen får ursäkta . Men när jag ser sånt får jag rysningar av obehag. Fler liknande snabbladdnings platser centralt i städer , eller mysigt lantliga trevliga miljöer önskar jag mig .
Risken att bli skimmad är nog nära 0 om man blippar sitt kort. Och hursomhelst är det alltid fördelaktigt att ha ett kreditkort i och med att man har ett starkare skydd.
Ja det där kan du mycket bättre än mig . Känns ändå smidigt med Cupra Card . Jag betalar säkert lite extra i onödan men laddar så sällan offentligt . Men ibland använder jag jag bankkort när jag laddar på Cirkle- K .
Ingen som har den kunskapen då kanske . Lika bra att ta bort .kunskap om Laddhastighet på en Cupra hade jag nog trott fanns här annars .
Finns nog mycket kunskap i ämnet men svårt att svara utan att ha fler detaljer om din laddning.
krasst kan man nog säga att startar du laddning med 25-30% kvar i batteriet så är kanske 70kw ganska normalt på denna MEB plattformen.
Tack för svar . Blev lite orolig att det var något fel på bilen . Men den är väl bara lite gammalmodig redan då .
Snabbladdare på gång på rastplatser enligt flera tidningar . Brahehus först ut som tilltänkt . Bra utveckling tycker jag , vill man stanna och ladda med lite egen medhavd fika . Så vill man kanske inte sitta utanför snabbmatsrestaurangen eller Macken . Enligt Kartan på tänkta rastplatser i Vi-Bilägare , så saknar jag Boråstorpet som tror jag skulle vara en bra rymlig plats för både Lastbilar och personbilar .
Det är fortfarande att det KAN byggas snabbladdare på dessa rastplatser. De 31 st nu utpekade är mest lämpliga. För att det ska bli möjligt att upphandla behövs ett förändrat regeringsuppdrag till Trafikverket - något som man förslår i rapporten som nu publicerats.