Bästa ljudsystemet?

Elbilar brukar ju ofta ha en lite enklare konfiguration än ICE-bilar, och som en del i det så brukar de plocka bort en del lull-lull som annars brukar finnas på de högsta trimnivåerna - såsom ett riktigt bra ljudsystem.

Vilka elbilar är det som har bäst ljudsystem idag? Jag provkörde en Polestar 2 och blev förskräckt över hur fruktansvärt dåligt Harmon Kardon-ljudet var (surround på eller av spelade ingen roll, rejält burkigt ljud hur man än gjorde). Har hört att B&W:n i EX90 (och gissningsvis då även Polestar 3) är sämre än det i XC90n, stämmer det?

Vet att Mercedes brukar ha bra ljud, men de skramlar jättemycket så de går ju bort (eller har de magiskt fått bra byggkvalitet på elbilarna?).

Vet att Tesla brukar få positiv kritik för sitt ljud.

Tycker min ZS är väldigt bra för vad det är sålänge man håller sig på rimliga volymer.

Volvos B&W är nog det bästa ljudet på elbilssidan just nu, tätt följd av Polestar 3 samt BMW 5-serie med B&W. Om EX90 är sämre än XC90 kan jag inte kommentera, krävs nog att du har båda bredvid varandra eller är van vid XC90 för att märkas.

Tror nog det är det bästa jag hört OEM på bilsidan någonsin.
BMW å andra sidan är typ överlägsna om man vill uppgradera där möjligheterna är typ oändliga och slutresultatet blir så jäkla bra.

Hade en period där jag åkte runt och lyssnade på väldigt många av de bättre alternativen i bilhallarna och de är överlag skrämmande dåliga om vi skall vara ärliga.
Oavsett hur man skruvade i inställningarna.

Än värre blir det när chaufförerna till bilarna vill ”rätta till” ljudet och bara gör det än värre för att sen klaga att det låter skit. :innocent::face_with_peeking_eye::rofl:

Min EV9 är en av de bilar som kräver väldigt specifika inställningar för att ens vara hyfsat bra.
Flera som klagar online att bilen låter dåligt och så ber man dem förklara vad de justerat och de kört full surround, basen och mellanregister på +8 och bara totalt bortskruvade. :zipper_mouth_face::zipper_mouth_face:

Är BMWs HK-system (iX) sunkigt? Var väl mellanval innan, standard nu.