Bästa sättet att finansiera bilköp

Hej!

Ska man gå över till elbil och ha något i närheten så rejält som nuvarande(Audi A6 från -21) behöver man lägga en bra bit över en halv miljon… Vad är er uppfattning om det mest ekonomiska finansieringsalternativet? Har ingen möjlighet att ta det på företag eller som förmån. Jag har väldigt svårt att få ihop kalkylen för hur jag ska kunna få en elbil av samma kaliber som nuvarande fossildrivna utan att behöva betala väldigt mycket mer!

Välkommen till forumet och en mycket mycket bra fråga som jag tyvärr inte har något enkelt svar på. För egen del så är jag inne på min tredje rena elbil och samtliga har jag tagit på privatleasing. Tyvärr är det inget jag direkt kan rekommendera då risken vid återlämning och normalt eller onormalt slitage gör det till en ganska osäker finansieringsform. Om man istället tänker sig billån så hade jag då valt en bil jag kan tänka mig att äga länge. Restvärdet på elbilar tror jag kan vara ganska osäkert om man tänker sig att byta in den redan efter några år. Det sker mycket teknisk utveckling och en del tillverkare trixar rätt mycket med nybilspriserna vilket ju påverkar restvärdet om man äger en bil.

Om din bank tillåter det och du har utrymme att låna på din bostad så skulle jag ev rekommendera det för att få en lägre ränta än vid billån.

Testa en E-tron 55. 2021-2022 med låga mil. Det är mycket bil för pengarna.

Tack för svar!

Som du säger en osäker marknad där andrahandsvärde känns väldigt svårt att förutspå. Har av den anledningen själv övervägt privatleasing men ska man ha en bättre familjebil landar ofta månadskostnaden på över 10 000/mnd vilket känns lite väl oekonomiskt… Tyvärr känns elbil i nuläget nästan bara ekonomiskt försvarbart om man kan ta det på företag/som förmån

Riktigt snygga! :sunglasses:Ska kolla in lite närmre!

Hej . Bra val av bil du gjort . För att kunna ge några bra rekommendationer när det gäller bilekonomi , så behöver man kunna spå framtiden . Och den förmågan har inte jag i alla fall . Hur kommer bränslepriserna utvecklas? , vad händer med restvärdet på bränslebilar om bränslepriserna blir höga ? , hur kommer elpriserna utvecklas med effekt tariffer mm ? . När kommer kilometerskatten på elbilar ? . Men får väl köpa eller hyra det man vill ha och har råd med . Lite lättare att få ihop kalkylen med elbil, om man har ett stort transportbehov , och kan ladda hemma . Vill du vara mer klimatsmart? . Tanka bilen med HVO100 , pris skillnaden är inte så stor nu länge jämfört med vanlig diesel . Och tänker du på luftkvalitet i storstäderna ? . Om du inte bor där så går det ju att undvika att köra där . Ingen höjdare att köra runt i Stockholm ändå , för en utsocknes som mig i alla fall .

Kan bara hålla med om att många elbilar i det större segmentet(familjebilar) presenteras som något av en Svensson-bil(säg ID 7) men få Svensson kan köpa den kontant. I min värld är tjänstebil och förmånsbil dessutom lite av något som är på väg bort. Vem har det egentligen efter pandemin då acceptansen för kundmöten på distans blev något helt annat. Det är ju rent av svårt att få folk att ta bilen och komma till kontoret i min bransch(IT-branschen). Man kan ju undra hur tillverkarna har tänkt sälja sina dyra större elbilar i framtiden om företagsmarknaden minskar?

Kolla även in nya iX1. Kampanj nu 550k-600k. Finns på deras hemsida. Väldigt bra erbjudande. Då får du även räkna på billigare försäkring samt alla andra förmåner kontra begagnat.

1 gillning

Håller med! Har gjort liknande analys avseende andrahandsvärde. Man kan bara konstatera att det var lite lättare att välja(mht andrahandsvärde) innan elbilens intåg…

Ja köpa kontant är nog det bästa om man ska äga en elbil . Eller åtminstone ha den betald innan batteri garantin gått ut . Jag tänker att jag sparar pengar fram till pension, så får man se hur landet ligger då . Blir bränslepriserna höga som flera bedömare tror , så kommer begagnade bränsle drivna bilar att bli billiga att köpa. Och att kunna köpa en bra begagnad vanlig bil billigt , och köra väldigt lite , känns som en dröm för en yrkeschaufför, som är rätt trött på att fara runt på vägarna . Jag har många kollegor som helst tar tåget om dom ska långt . Eller så är bränslet forfarande billigt , och begagnade elbilar fortfarande billiga , och då kan man kanske friköpa den man har billigt . Så det blir nog bra hur som . Läste i Teknikens Värd , att en Polestar 4 kostar 12000 kr i månaden att köra 2000 mil om året . Man kan åka mycket Taxi / Tåg / Flyg för dom pengarna. Det är kanske inte bara tjänstebilar som kommer att minska , utan fler kanske väljer att vara utan bil , allt efter det blir dyrare med bilar framöver .