Ska man gå över till elbil och ha något i närheten så rejält som nuvarande(Audi A6 från -21) behöver man lägga en bra bit över en halv miljon… Vad är er uppfattning om det mest ekonomiska finansieringsalternativet? Har ingen möjlighet att ta det på företag eller som förmån. Jag har väldigt svårt att få ihop kalkylen för hur jag ska kunna få en elbil av samma kaliber som nuvarande fossildrivna utan att behöva betala väldigt mycket mer!
Välkommen till forumet och en mycket mycket bra fråga som jag tyvärr inte har något enkelt svar på. För egen del så är jag inne på min tredje rena elbil och samtliga har jag tagit på privatleasing. Tyvärr är det inget jag direkt kan rekommendera då risken vid återlämning och normalt eller onormalt slitage gör det till en ganska osäker finansieringsform. Om man istället tänker sig billån så hade jag då valt en bil jag kan tänka mig att äga länge. Restvärdet på elbilar tror jag kan vara ganska osäkert om man tänker sig att byta in den redan efter några år. Det sker mycket teknisk utveckling och en del tillverkare trixar rätt mycket med nybilspriserna vilket ju påverkar restvärdet om man äger en bil.
Om din bank tillåter det och du har utrymme att låna på din bostad så skulle jag ev rekommendera det för att få en lägre ränta än vid billån.
Som du säger en osäker marknad där andrahandsvärde känns väldigt svårt att förutspå. Har av den anledningen själv övervägt privatleasing men ska man ha en bättre familjebil landar ofta månadskostnaden på över 10 000/mnd vilket känns lite väl oekonomiskt… Tyvärr känns elbil i nuläget nästan bara ekonomiskt försvarbart om man kan ta det på företag/som förmån
Kan bara hålla med om att många elbilar i det större segmentet(familjebilar) presenteras som något av en Svensson-bil(säg ID 7) men få Svensson kan köpa den kontant. I min värld är tjänstebil och förmånsbil dessutom lite av något som är på väg bort. Vem har det egentligen efter pandemin då acceptansen för kundmöten på distans blev något helt annat. Det är ju rent av svårt att få folk att ta bilen och komma till kontoret i min bransch(IT-branschen). Man kan ju undra hur tillverkarna har tänkt sälja sina dyra större elbilar i framtiden om företagsmarknaden minskar?
Kolla även in nya iX1. Kampanj nu 550k-600k. Finns på deras hemsida. Väldigt bra erbjudande. Då får du även räkna på billigare försäkring samt alla andra förmåner kontra begagnat.
Håller med! Har gjort liknande analys avseende andrahandsvärde. Man kan bara konstatera att det var lite lättare att välja(mht andrahandsvärde) innan elbilens intåg…
Raderar gamla och en del ointressanta? Inlägg . Det sista var sänkta leasing priser på EX 30 på lagerbilar hos en del handlare. Men innehöll skärmdump från blocket , som jag inte vet om det är tillåtet egentligen? .
3795 kr i månaden för en EX30 hos Skobes bil tyckte jag var prisvärt , för en snabb och körglad bil . Med en helt vanlig billån ränta på 6 % , så blir ju bara räntekostnaderna 2250 kr i månaden på en bil för 450000 kr . Då blir det inte mycket kvar till amortering . Så det är tycker jag nästan orimligt billigt egentligen. Mina aktie fonder har gett en genomsnittlig avkastning på 8,8 % dom senaste 10 åren , så dom siffrorna vill jag nog räkna på ändå. Även om det är roligare att äga sin bil .
Det sjuka är också att när jag som är lite trygghets narkoman , räknar på att köpa en liknade tre år gammal för ca 250000 kr . Och vill ha den betald innan batteri garantin går ut , så blir det 50000 kr om året kommande fem åren plus ränta , dyrare försäkring , och eventuella reparationer . Det blir ju också en betydligt högre månadskostnad, än att leasa en ny bil med garantier . Även om man inte kan ladda hemma utan betalar kanske 4 kr kwt med något abonnemang, så borde en sån bil stå sig väl jämfört med en lika effekt stark ICE bil ? . Men jag lever verkligen inte som jag lär , med tanke på senaste bilaffären . Som dessutom innehåller massor med elektronik som lane assist , autobroms , Apple CarPlay , back kamera , parkerings sensorer mm . Det blir dyrt det när dom grejorna börjar gå sönder . Och hög bränslekostnad är det också ! . Jag får väl köra sparsamt med den och njuta av den på helgerna och semester trippen på Max 50 mil enkel väg , eller längre sträckor utspritt på många dagar . Men den var inte så dyr att köpa i alla fall .
Att köpa bilen har stora fördelar, du kan tex köra hur långt/lite du vill. Sälja när du vill eller behålla mer än 3år.
Att köpa nedsatt demobil och behålla länge är billigast och mest flexibelt. Så gör jag om jag kan. Mina tre bilar har nu jag ägt (samtliga köpta som demo, mellan 50 till 100-talet mil), 14, 6 resp 5 år.
Då kan du testa många o välja ut ett BRA ex.
Det låter som ett bra upplägg. Nä privatleasing passar inte alla , men jag har jobbat hos samma arbetsgivare i 35 år så milen är detsamma år efter år . Inte billigast men har en del andra fördelar .
Ja varje person bör välja upplägg efter det som passar denne bäst. Behoven kan även ändras över tid.
Sjukt praktiskt att ha samma arbetsgivare många år! Haft samma i 10år som mest, snacka om att arbetet&leveranser blir fintrimmade de sista åren, även om arbetsuppgifterna ändras.