Batteri vård för elbilar

Kan jag tycka rimmar lite dåligt med nätverks ägarens önskan , om att inte ladda på hög last tid . Jag tänker fortsätta att ladda upp till 50 % vid hemkomst , för att Sedan ladda inför avfärd till 80 % . Men jag har bundet elevtal , och inga större höglast tid påslag ännu så länge . Men hur tänker ni andra kring detta , och inga elbilar i övre Norrland då ? .

Jag laddar med låg effekt i alla fall . Också batterivård tydligen . Och bilen står ju hela natten så varför inte .

Jag har bilen i kallgarage och kör ca 1200 mil/år.
Jag har ställt in i bilen att ladda natt mellan 01-05 och upp till 80%.
Jag ansluter nästan alltid till laddaren när jag kommer hem.
Ca 10 min innan jag ska iväg startar jag förvärmning av bilen med appen.

1 gillning

Ja i garaget blir det väl inte frost . Men det finns en anledning till att jag aldrig skulle köpa en begagnad elbil , förutom den jag själv leasat då i så fall . Noll intresse för att vara noga med att följa tillverkarens rekommendationer skulle jag tro . Inte ens säljaren när jag hämtade ut bilen hade något vettigt att säga om saken . Nä jag laddar alltid till 100 % hette det . Kommer man hem med 20 % laddning så bör man väl ändå inte vänta till natten med att ladda i minusgrader . Men inte heller här ……

Jag anser att man funderar för mycket. Jag litar på bilen att den ser till att batteriet mår bra, bilar är byggda för att användas och behöver inte behandlas med silkesvantar.

Jag är ganska rädd om batteriet men jag funderar inte så mycket över det, laddar till 100% natten mot måndag sen går det år några procent om dagen tills den är nere på 15-20 14 dagar senare då körs den upp i 100 igen men är noga med att aldrig parkera bilen länge med mindre än 20 eller mer än 80% så skulle aldrig sätta bilen på laddning på en flygplats en vecka t.ex.

Jag har haft massor med gamla bilar i mina dagar och räknar kallt med att en en modern bil är precis lika hållbar och robust som min gamla Volvo 740 och mercdedesdieslar har varit. Går det söder är det tillverkarens huvudvärk i 7 år sålänge dom får göra service då och då.

2 gillningar

Det låter ju som du sköter det bra . Men jag menar att om biltillverkaren skriver , att man inte ska lämna bilen med en batterinivå under 40 % i minusgrader flera timmar . På den typen av batteri som den bilen har . Så finns det nog en anledning till att dom skriver så i instruktionerna. Men det är nog få som ens läser instruktionsboken .

Men eftersom jag inte skriver här för att skaffa mig digitala vänner eller ”gillanden” . Så tänker jag ändå hävda att jag blivit stärkt i min övertygelse att inte lita på, att folk sköter det här med batterivård , just med tanke på svar och gillande . Instruktionen jag har läst manar mer till ladda ofta och mindre , än sällan och mycket . Och när det gäller elpriser . jag betalar ofta 1000 kr extra för mer benutrymme i flygen , skulle jag då lägga tid och besvär på ett timprisavtal , och sänka värmen i huset , eller lägga beslag på gummans dieselbil ! ? . Jag är väldigt gärna den som ifrågasätter, hellre än anpassar mig till flocken .

Kom ju just en rapport som kan vara läsvärd i sammanhanget.

Låter ju bra .I intervjun när Gullin besöker Dekra , där dom testar batterier . Säger EXPERTEN. Att en testad bil där ägaren varit noga med att sköta laddning rätt , hade bilen 98 % batterikapacitet kvar vill jag minnas ,efter 10000 mil , och en del andra betydligt mindre efter mindre mil . Han säger också att det är väldigt avhängigt hur man sköter det hela .Så nog är det viktigt att göra rätt om man vill ha bilen hela dess livslängd . Men få vill veta , fakta resistens är vanligt om det handlar om något man älskar . Gäller ofta också dom som älskar sina fossilbilar , dom brukar vara resistenta mot forskar rapporter om klimatförändringar. Roligare med mjukvaru finesser i den här kundgruppen . Många tjänstebils förare jag pratat med bryr sig nada , inte deras bil tycker dom . Gäller säkert en del privatleasing brukare också. Notera att jag hänvisar till biltillverkare, experter och forskare här . Det är inte vad jag tycker som är viktigt. Och inte är jag någon klimat hjälte heller .

1 gillning