Batterier och miljön

Först vill jag bara säga att jag ser elbilar som en del av framtiden och lösningen på vissa transportbehov! Men all konsumtion har ju en baksida (och jag tycker fossiljuice är mycket sämre ur många synvinklar). Men nu undrar jag, är det enbart Tesla Standard som kör med LFP? Hade hoppats att Renault 5 skulle ha det i den billigaste varianten men det verkar vara samma batterikemi som i den större! Volvo EX30? Fördelen som jag ser det är inget nickel eller kobolt, ladda 100% utan att fundera. Nackdelar tyngre och lägre energiinnehåll samt eventuellt laddning vid kall väderlek. Har auditoriet några reflektioner att bidra med?

All konsumtion leder till problem.
LFP är ju kanske något bättre dock.

De har som du säger något lägre energiinnehåll per kg, sen är dom inte lika bra på att hantera höga strömmar framförallt vid kyla.

Sålänge alla ska ha monsterprestanda och 100 mils räckvidd lär NMC stanna kvar…

Xpeng G6 instegs-modell som lanseras senare i år har LFP. Jag tycker att de flesta små och medelstora elbilar borde erbjuda instegsmodellen med LFP då dessa i många fall blir pendlarbilar ,stadsbilar, andrabilar som laddas fullt hemma och då inte påverkas nämnvärt av långsam laddning vid kyla eller att den har något kortare räckvidd. Och när det kommer till räckvidd så kanske det rent av inte är så mycket kortare räckvidd?

Xpeng G6 LFP 100% WLTP 435km
Xpeng G6 NMC 80% WLTP 456km

1 gillning

BYD med natriumjonbatterier 2025 för 200 tkr! Tror vi på det??

Det är väl utan moms och skatter antar jag? Så 250-275 kanske?

LFP for the win! Snabb laddning och bättre prestanda vid kallt väder!