Roade mig med att tråla in batterihälsorapporter på samtliga begade bilar av ett visst märke och en viss modell på försäljningsplattorm x mest för att se om det är i samma härad som de globala sammanställningar man sett som är ett snitt av samtliga märken, modeller och årsmodeller.
Tänkte att det kanske kan vara intressant info att posta här det inte direkt är lättillgänglig data för oss som privatpersoner att komma åt.
Viktigt att tänka på är att degraderingen är som högst i början och sedan avtar rejält. Man ska kunna räkna med att komma 30000 mil innan batterikapaciteten kommer under 80%. Frågan är dock hur sambandet ålder och antal laddcykler påverkar degraderingen över 10-15 år…
Det får bli lite som en tävling att gissa vilket märke och modell datan gäller
Datan i sig är insamlad manuellt och visualiserad i Power BI då excel endast kan visa 2 dimensioner i ett plotterdiagram och jag tänkte att årsmodell är relevant i sammanhanget.
Intressant studie. Hoppas det är ok att lägga in den i denna tråd. Det handlar ju om lite andra parametrar som påverkar batterihälsan.
Att batterihälsan påverkas av körstil hade man ju klart på känn, men att det var så mycket det trodde iallafall inte jag.
Berätta gärna för mig som inte förstår, vad den vetenskapliga artikeln säger.
Man tycks ha delat in sina samples, på sätt jag inte förstår, i hur mycket de förstör batteriet från nivå 1 (“Eco driving”) till nivå 5 (“Aggressive”). Det roliga är att nivå 5 har mest strömuttag men genomsnittlig hastighet och genomsnittlig acceleration i nivå med “Eco driving” Strömuttaget är 21 A i Eco och 66 A i “Aggressive”. Nivåerna i mellan har ökande strömuttag, acceleration och ökande medelhastighet, där alla alltså ligger över “Agressive”. Se figur 4/tabell 4.
Vad sjutton gör föraren när denne kör “Aggressive”? Medelhastigheten ligger runt 15 km/h och accelerationen är som sagt i nivå med “Eco driving”, 11 km/h/s. Artikeln verkar hävda att det inte har med extern last att göra utan med förarbeteende, men jag förstår inte argumentationen.
Effektuttaget är typ 66 A @ 350 V < 25 kW om jag räknar naivt. Att dra ur motsvarande 25 kWh på en timmes körning, då kör man hyffsat fort, men jätteaggresivt är det väl inte? Snabbladdning är ju en del mer än 25 kW. att ta hand om för batteriet…
Hur ska jag köra för att slippa den påstådda 18,4-faldiga ökningen i batterislitage?
Jag måste erkänna att jag inte lusläst rapporten, så jag kan inte svara på de siffror du lägger fram.
Men har förstått att man t ex kan värma batteriet genom att göra många gas och broms manövrar, när man glömt att sätta igång förvärmningen av batteriet. Det är väl lite den typen av beteende man kanske ska undvika då i dessa situationer och annars i trafiken för att inte förstöra batteriet.
Jag tänker gubbkörning (mjuk körning) och helst ladda hemma för bättre batterihälsa då.
Sedan lockar väl olika bilar till olika körstilar. Jag själv skulle nog undvika att köpa begagnade kraftpaket till bilar som simulerar motorljud som varit leasade 3 år om det inte kan presenteras en bra batterihälsa som jag kan lita på.