Batteripriserna faller, trevligt

Hej,
Från 115 till 108 USD / kWh under 2025.
2010 var det 1 000 USD !
Sweet

1 gillning

Precis, bra att det går ner då det varit överproduktion ett tag nu på batterier från Kina, men risken är att det kommer avstanna framöver då det är brist på mineraler. Vi får väl hålla tummarna att det lyckas med Northwolt Lithium-svavel batterier, eller CATL med sina Lihium-salt så det blir lite flera mineraler att använda.
Experter spådde ju att batterierna nästa år skall ha gått ner till under 100$ kwh och det lyckas man säkert med. Få se när break-even mellan fossil kontra elbil inträffar. Vissa säger 2030 och andra pekar på batteripriser ner mot 69$ kwh utan att peka på andra faktorer som förstås också spelar in.

Är det brist på mineraler? Jag ser en brist på återvinning då mineraler är för billiga och batterierna håller för länge (tänk jag trodde man måste byta batteri efter ett år och att det var flera kg litium och kobolt i batterierna). Tror dock mycket på nyare batteriteknik som solid state och saltbatterier.

1 gillning

Vissa mineraler som litium, kobolt, nickel och grafit har man varnat kan påverka batteritillverkningen, men som du säger så satsas det ju på nya batterier och nya mineraler!

Detta kom för några dagar sedan och varningar har tidigare också kommit.
Den stora baksidan med detta är ju att stormakter inte drar sig för krig eller hot för att komma över mineralrika områden.

Northvolt har ju konkat…det vet du väl. Dödsdömt och nya ägarna kommer inte ha varken kapital eller förmåga att återstarta fabriken som har föråldrad maskinpark som ingen kan drifta (förutom några kineser)
Som jag o andra skrev för flera år sedan, dödsdömt koncept. En ny ägare kan inte ändra på det.

Stegra kommer gå samma väg, av samma skäl. Även det skrev jag för flera år sedan.

Jo kom inte ihåg vad nya ägarna hette, därav Nortvolt. Nu var det ju inte i första hand att fortsätta tillverkning av Northvolt batterierna som nye ägaren köpte upp konkursboet. Det är ju deras Lithium-svavel batteri som de själva och Ebba Busch som framförde den nye ägarens manus verkar tro på! Jag är skeptisk, men vad tror du om Lithium-svavel batterierna?

Jag har hört att de anlitat stjärnkonsulten Muhammad Jihad och ska bygga den där SAAB:en-som-inte-är-en-SAAB-för-SAAB-gick-i-konkurs-för-10-år-sedan-och-egentligen-mycket-tidigare-än-så-men-svenskar-kan-aldrig-släppa-SAAB där. Den bilen kommer ha svaveljärnbatterier med järnmalm från Stegra, och organisk myceliumkatod från Fermentas gamla lager som ligger i malpåse. Det pågår experiment att dopa anoden med ett visst ämne känt från orten Teckomatorp också, men det är lite hysch-hysch fortfarande.

6 gillningar

@Esse’s favorit i bilbranschen!